Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een interculturele blik op verpakkingen

Het verpakken van verse groenten en fruit is niks nieuws. Toch zorgden verpakte avocado's eind vorige maand voor heel wat opschudding op social media. In Canada maakte een bezoeker van een supermarkt een foto van een geschilde, door de helft gesneden avocado. Deze zat verpakt in plastic en karton. "Pure verspilling," zo luidde één van de vele verontwaardigde reacties op het web. Het weblog Verpakkingsexpert.wordpress.nl besteedt aandacht aan de verschillende, cultuurgebonden, opvattingen over verpakkingen.

Waarom zou je groenten en fruit ontdoen van hun eigen, natuurlijke schil? In een reactie op Facebook schreef de Canadese retailer Sobeys, dat het product is ontwikkeld voor mensen die niet bekend zijn met avocado's en misschien moeite hebben met het pellen. Verder hoeven consumenten niet meer te gissen of de avocado's rijp zijn en behouden ze hun mooie, groene kleur. Deze reactie leidde bij veel mensen tot nog meer ongenoegen en de discussie omtrent oververpakken explodeerde.

Ophef in Nederland

Zouden de verpakte avocado's in Nederland ook voor zoveel ophef gezorgd zouden hebben. Uit het rapport 'Studie Convenience Deutschland',* dat werd gepresenteerd tijdens Fruit Logistica in Berlijn, blijkt namelijk, dat Nederlanders 35% van hun groente en fruit kant en klaar kopen. Dit percentage verschilt per land. Nederland staat op 'nummer 1', gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (20,9%) en België (18,2%). In Frankrijk, Duitsland en Italië zijn voorverpakte groenten en fruit minder populair met aantallen van respectievelijk 8,3%, 3,77% en 1,4%.

Verschillen per land
De verklaring voor deze verschillen, ligt volgens de onderzoeker, in de verschillende gewoonten en opvattingen per land. In Frankrijk en Italië nemen mensen de tijd voor lekker eten. Je ziet hier dan ook zelden voorverpakte groenten of fruit. In Duitsland en Nederland is het meer een 'imago-ding'. Wie in Duitsland voorverpakte groenten koopt is lui, terwijl je in Nederland juist wordt gezien als slim, omdat je snel een lekkere maaltijd hebt bereid.

Vraag naar onverpakt neemt toe
In Nederland neemt de vraag naar onverpakte groenten en fruit overigens wel toe. Steeds meer supermarkten bieden groenten en fruit onverpakt aan. En ook in Nederland is de eerste verpakkingsloze supermarkt een feit. Dan valt zo'n verpakte avocado ineens toch wel op. Logisch, maar laten we vooral niet vergeten dat onverpakt niet altijd beter is. De verpakking speelt nog altijd een belangrijke rol in de strijd tegen voedselverspilling.

Bron: Verpakkingsexpert.wordpress.nl

Publicatiedatum: