Tholen - Voor veredelaars is productie natuurlijk van enorm belang - maar in de tomatensector speelt veel meer. Een krimpend middel trostomaat segment, wereldwijd wisselende voorkeuren voor grootte en verpakkingsmogelijkheden en natuurlijk de eeuwige smaakdiscussie. Harm Ammerlaan van Bayer laat zien hoe het bedrijf hierop inspeelt.
Middensegment
De laatste jaren lijkt het middensegment in de tomaten onder vuur te liggen. "We zien enerzijds dat er zeker ruimte is in dit segment voor een nieuw ras - maar het is wel een segment dat helaas steeds kleiner wordt", ziet Ammerlaan. "Blijkbaar lukt het voor de Nederlandse teler niet om voor een kwalitatief beter smakende tomaat een betere prijs te maken. Onbegrijpelijk." Met Extension wil de veredelaar toch vernieuwing brengen. De tomaat is bijvoorbeeld goed op 7 te snoeien en heeft een vlakke trosligging. Dat biedt kansen in de kleinpak. "Bovendien blijft de kwaliteit van de tros heel stabiel. Ook tegen het einde van het seizoen. Die constante is een wens van de eindklant."

Extension gedraagt zich onder de belichting als een soort diesel. Hij komt iets trager op gang, maar behaalt uiteindelijk gelijke producties als het standaardras. "Richting het einde van het belichte seizoen, is het verschil weggewerkt en komt de inhaalslag. De afgelopen weken is te zien dat-ie zowel kwalitatief als productief uitloopt." In de onbelichte productie loopt het ras vanaf het begin van het seizoen voor. "Ook zie je dat de meeldauwresistentie van Extension steeds belangrijk wordt voor tomatentelers, ingrijpen tegen meeldauw is niet meer nodig."
Amerikaanse tomaten: bigger is better
Progression valt op door de productiecijfers en is vooral voor de Amerikaanse markt een belangrijke nieuwkomer. Dat zit hem in de grofheid van het ras. "Je kunt er veel mee produceren, ook in Nederland. Maar voor de Nederlandse markt kan Progression te grof worden. Hier wordt gewerkt in 5 kg dozen of kratjes met twee lagen. Dat gaat niet altijd passen met Progression'', vertelt Ammerlaan. In Amerika is dat geen probleem. "Daar gaan ze voor 'bigger is better." In het Zuid-Westen van de VS zijn de nachttemperaturen bovendien opvallend hoog. Progression vaart daar wel bij - een van de redenen waarom Amerikaanse telers kiezen voor het ras.

In de belichte teelt is het ras geen uitschieter. "We zien vaker dat rassen onder belichting anders gedijen dan in de traditionele teelt. Zodra het buitenlicht de overhand neemt, zet Progression stappen in de kwaliteit." Het ras valt dan onder andere op door de productiviteit en de houdbaarheid. "Na vijftien dagen is het nog steeds een mooie tomaat. Dat maakt Progression interessant ten opzichte van het standaardras."
Foundation
Waar in Nederland toch vaak gekozen wordt op basis van productiecijfers, ligt die keuze in het buitenland anders. Daar profiteert Foundation van. Het ras is in Belgiƫ de standaard in het Elite segment. Nu trekt de tomaat verder Europa in: ook Zwitserse telers gaan ermee aan de slag. "De telers in het Franse deel van Zwitserland waren er al actief mee. Nu kiezen ook de Italiaanstalige telers ervoor. Dan alleen de Duitsers nog", lacht Ammerlaan. De Zwitserse keuze is geschoeid op smaak en op kleur. Afnemers als Coop en Migros focussen daarop.
In de demokas van Bayer staan ook nog introducties in het specialty segment. Op afspraak zijn deze, en de andere rassen, te bekijken.