Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Campagne om Nederland te “vergroenten”

De food start-up Grünten start een sharefunding campagne om verdere groei in te zetten en nieuwe veggie-based convenience producten te ontwikkelen. Grünten wil met haar producten de consument verleiden tot de groenterijke keuze, door die zo lekker en makkelijk mogelijk te maken, om bij te dragen aan een gezonde en duurzame wereld. In een eerste ronde afgelopen jaar is €130.000,- opgehaald. Deze nieuwe sharefundingcampagne loopt op een moment waarop het merk grote stappen maakt: de producten zijn sinds kort ook bij 250 Albert Heijn winkels te verkrijgen.


Won Yip, investeerder: “Ik geloof in de innovatiekracht van de producten van Grünten. Ik zie de convenience-foodmarkt groeien, waar de producten goed op aansluiten, en steun graag een intrinsiek gemotiveerd verhaal in combinatie met ambitieus en missie gedreven ondernemerschap." Beeld: Berend Eberson van Grünten bij Dragon’s Den

Nieuwe eetmomenten voor groente
Gezondheidswetenschapper Berend Eberson ontwikkelde de producten van Grünten, de Veggie Oats en Veggie Cakes, om Nederlanders op een gemakkelijke manier meer groente te laten eten. Over het algemeen worden groenten voornamelijk ‘s avonds gegeten. De producten focussen zich op nieuwe eetmomenten voor groenten: tijdens het ontbijt of als tussendoortje. Ze zijn gezond (bevatten 25-40% groente en hebben Nutriscore A), lekker (met smaken geïnspireerd op taart) en ready-to-eat.

Tweede ronde sharefunding
Grünten maakte al eerder goed gebruik van de crowd, met een succesvolle crowdfunding in 2019 voor de ontwikkeling van een nieuwe verpakking en deelname aan het tv-programma Dragon’s Den in 2022. Afgelopen jaar haalde het merk al €130.000,- op bij 80 investeerders via een eerste sharefundingsronde, en ontwikkelde daarmee de Veggie Cakes. Naast het ontbijt (de Veggie Oats) maakt dit product het ook mogelijk om bij het tussendoortje meer groenten te eten. Nu start de tweede ronde. Het opgehaalde bedrag zal worden ingezet voor het verder vertellen van het verhaal, uitbreiding van het team en nieuwe productontwikkeling. In totaal wil het bedrijf in deze tweede ronde €149.500 ophalen. In de voorinschrijving is inmiddels al ruim €20.000,- opgehaald. Zie voor details de Eyevestor pagina.

Groei in retail en internationaal
De Veggie Oats liggen in de schappen bij verschillende retailers, waaronder Crisp en enkele Plus filialen. Naast Albert Heijn to go zijn nu ook de reguliere Albert Heijn winkels toegevoegd als afnemer. De Veggie Cakes zijn verkrijgbaar bij o.a. groothandels, ziekenhuizen en universiteiten. Zo loopt er een samenwerking met Goede Zorg Proef Je, onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord. Momenteel zijn de producten ook verkrijgbaar in België en de onderneming heeft plannen om vanaf het komende jaar haar internationale expansie te versnellen met een lancering in Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is Grünten bezig met de ontwikkeling van nieuwe productlijn om zoveel mogelijk eetmomenten te “vergroenten”

Berend Eberson, founder Grünten: “We hebben sinds onze start in 2018 grote stappen gemaakt en met deze sharefunding kunnen we een versnelling van onze groei mogelijk maken. We zouden het fantastisch vinden om met zoveel mogelijk Grünteboer Coöperatieleden deel te maken van onze groei, om er gezamenlijk voor te zorgen dat Nederland gezonder wordt. Grünten is snel, makkelijk en met één portie heb je meteen 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan groente binnen. We zijn dan ook hard op weg om een zo groot mogelijke ‘challenger brand’ te worden!”

Klik hier voor meer informatie

Publicatiedatum: