Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet fruitsaladeproducent mirontell 35% gestegen

Nadat mirontell fein & frisch - een bedrijf dat gespecialiseerd is in fruitsalades - aan het begin van het jaar nog kampte met de gevolgen van de pandemie, kwam er in de loop van het jaar een positievere ontwikkeling op gang, zoals Lean Manager Robert Leuendorf uitlegt: "De cijfers zijn zelfs verbeterd ten opzichte van de tijd vóór corona. Daarnaast hebben we naast onze groothandelsactiviteiten met succes de markt voor directe verkoop hebben betreden. We konden dit jaar ook meer verkopen aan onze bestaande klanten, terwijl we er nieuwe klanten bij kregen."


Robert Leuendorf (rechts) en medewerkers van mirontell op de Fruit Logistica 2023

Er waren dit jaar voortdurend uitdagingen op het gebied van de inkoop van grondstoffen. "Aan het begin van het jaar hadden de gevolgen van de oorlog in Oekraïne nog steeds invloed op de handel. Grillige weersomstandigheden leidden op hun beurt tot tekorten aan watermeloenen en sinaasappelen. Je kunt echter niet zeggen dat het weer slechter was dan in voorgaande jaren."

Minder interesse in regionale en duurzame producten
In het voorjaar van 2023 presenteerde het bedrijf het nieuwe product 'Werderfrüchtchen' op de Fruit Logistica, maar het bracht niet het gehoopte succes: "Het onderwerp regionaliteit heeft een vergelijkbare koers gevolgd als het onderwerp duurzaamheid: zodra klanten erachter komen dat het regionale product duurder is, gaan ze terug naar het standaardproduct. Toch blijven we het product aanbieden. In de horeca is er echter meer vraag naar fruitsalades en convenienceproducten. Vooral in Duitsland hebben we op dit gebied nog veel in te halen." In de zomer kon mirontell zijn producten tot aan de Baltische kust op de markt brengen. "Dit najaar konden we dankzij nieuwe klanten verrassend grote volumes produceren."

Volgens Leuendorf loopt Duitsland ver achter op andere Europese landen als het gaat om convenienceproducten. "Dit is ook een uitdaging, om onze producten zo op de markt te brengen dat we uit de prijzencrisis komen. Veel mensen willen convenienceproducten kopen, maar klagen als de producten duurder zijn dan de basisproducten."

Desondanks kon het Duitse bedrijf zijn omzet dit jaar met 35% verhogen, zegt Leuendorf. Het bedrijf investeert in de uitbreiding van zijn machinepark om meer capaciteit te hebben voor de toekomst. Het investeringsplan is afgerond. Een deel van de machines is al besteld. Dit zal gepaard gaan met een uitbreiding van de productie-, verkoop- en andere afdelingen en een toename van het aantal werknemers met minstens 10%."

Arbeidsintensief jaar
Het bedrijf heeft voortdurend nieuwe plannen en nieuwe processen moeten creëren omdat de vraag gestaag is toegenomen. "Geen dag was hetzelfde. Dit jaar was erg arbeidsintensief. Het team heeft ontzettend goed gepresteerd. Daar zijn we erg trots op." Ondertussen loopt de biologische lijn sterk terug - een soortgelijk probleem als bij de duurzame producten. De volgende taak is het instellen van de nieuwe machines. "Dit vraagt nu al alles van ons qua planning."

Voor meer informatie:
Robert Leuendorf
mirontell fein & frisch AG
Zum Kiesberg 8
14979 Großbeeren (Duitsland)
Tel: +49 33701 35730
info@mirontell.de
https://www.mirontell.de

Publicatiedatum: