Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bezorgrobots en zelfrijdende winkelwagentjes

Onlangs werden er op de Innovation Day van de Duitse Metro Group twee noviteiten op het gebied van robotica aan de medewerkers gepresenteerd. De leveringsrobot Starship rolde voor het eerst in Duitsland voor een testlevering over het bedrijventerrein en het zelfrijdende winkelwagentje WiiGo volgde stap voor stap bij het boodschappen doen.

Als een robot fruit brengt
Robots zouden al snel boodschappen aan huis kunnen leveren. Wat klinkt als verre toekomstmuziek en en veel Science fiction, werd op het bedrijventerrein van de Metro Group voor een dag werkelijkheid. Hier bezorgde de leveringsrobot van ontwikkelaar 'Starship Technologies' uit Estland zijn eerste testlevering: chocolade voor kinderen van het nabijgelegen kinderdagverblijf. De levering was de Duitse première van de eerste leveringsrobot. De Starship-robot, die tot 10 kg aan gewicht kan dragen en een afstand van circa vijf kilometer af kan leggen, rolt zelfverzekerd over het trottoir en navigeert om elk obstakel heen. Door middel van een pincode kan de afgesloten leveringsrobot enkel door de ontvanger geopend worden. In de toekomst zou Starship vanuit supermarkten, kiosken of leveringscentra kunnen vertrekken en alle mogelijke bestellingen aan de huisdeur af kunnen leveren.



Een winkelwagen die je op de voet volgt
Het slepen met boodschappenmandjes en vooruit duwen van winkelwagens zou binnenkort ook tot het verleden kunnen horen. WiiGo, de zelfrijdende winkelwagen, volgt de klant op de voet en wacht vanaf een kleine afstand tot de gewenste producten in zijn mandje liggen. Om ervoor te zorgen dat hij ook bij 'zijn' klant blijft en niet willekeurig andere klanten gaat volgen, wordt de klant van tevoren door middel van beeldherkenning geïdentificeerd. Met deze uitvinding wil het team rondom de Portugese Luis de Matos, oprichter en CEO van Follow Inspiration, boodschappen doen makkelijker maken voor de klant. Wat nog niet lukt: WiiGo kan de boodschappen nog niet volledig zelf doen en de producten zelf uit de schappen halen. Dat is de volgende toekomstvisie van het uitvindersteam.



Bron: Metro Group
Publicatiedatum: