Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Eén ongekleurd advies aan teler”

Versnipperde data verleden tijd dankzij digitaal data-analyseplatform

Tholen - Hoe vat je in slechts 400 tekens (!) een veelomvattende innovatie samen als je meedingt naar een GreenTech-innovatieprijs? De specialisten van Royal Brinkman stonden recent voor die uitdaging, vooruitlopend op de introductie van het digitale data-analyseplatform Auxin deze week. Hieronder nemen wij de ruimte om met Luuk Jumelet, Digitaal Manager bij de grote tuinbouwtoeleverancier, iets uitgebreider op de innovatie in te gaan.

Vier jaar geleden ging Luuk in 's-Gravenzande bij Royal Brinkman aan de slag. Het was het moment waarop de omschakeling van analoog naar digitaal bezig was. "Veel telers maakten de waardevolle stap door over te gaan van notities op een papieren kladblok naar registraties van scoutdata over ziekten en plagen in MyScout, onze app voor dataverzameling."

Op basis van die kennis kunnen zij nu preventief handelen op het gebied van gewasbescherming. Maar er is een maar, en dat is dat resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst. "Daarom wilden wij verbanden kunnen leggen tussen de afzonderlijke datamodules, maar zonder een verbindend platform bleek het lastig die verbanden te leggen. Daarmee is Auxin ontstaan."

Verbanden leggen
Auxin bestaat uit twee delen: het operating system (OS) en het datamanagementplatform (DMP). De eerste focus na de livegang, door Luuk een 'soft launch' genoemd, ligt op het inzichtelijk maken van scoutdata. "Ongeveer honderd gebruikers van MyScout zijn benaderd om als eerste te werken met Auxin. Daarbij ligt in eerste instantie de focus op Nederland. Het begeleiden van de klanten en het 'onboarden' kost tijd, alhoewel de eerste feedback van pilotklanten is dat het systeem erg eenvoudig en overzichtelijk werkt, waardoor het inwerken snel gaat."

Vanuit de eerste stap met Auxin kunnen snel nieuwe koppelingen gemaakt worden, waaronder met de al bestaande Adviesgenerator en de binnenkort te lanceren Vangplaatscanner. "De meerwaarde van Auxin ga je zien zodra je verbanden kunt gaan leggen", zegt hij terwijl hij een scherm opent waarop het 'tot op de kubieke centimeter nauwkeurig' mogelijk is 'een kas in te tekenen'. "Zodra wij dat gedaan hebben, kun je meerdere lagen met data over elkaar leggen. Denk aan data uit MyScout en van drone Scandr, waarmee momenteel in een pilot de eerste drie telers al werken. In het operating system wordt de drone aangestuurd om ziekten en plagen te scouten of bloemen te tellen. Vervolgens toont het datamanagementsysteem alle gecombineerde ziekten en plagen in de kas. In één beeld zie je daarmee waar ziekten en plagen zich in de kas bevinden."


De stipjes die je ziet, zijn de pad-poot-combinaties. Slim gebruik van Hortivation Point heeft de connectiviteit van Auxin versneld.

GPS van de tuinbouw slim ingezet
Het beeld dat Luuk laat zien, doet denken aan de onder meer door beleidsmakers veel gebezigde term 'precisie-gewasbescherming'. Daar moet het heen. Luuk knikt. "Met Auxin gaat het die kant ook op. Het is nabije toekomst. Wij werken toe naar Integrated Crop Management (ICM), een upgrade ten opzichte van Integrated Pest Management (IPM)."

Om het over elkaar heen leggen van al die datalagen in de digitaal getekende kas mogelijk te maken is een andere ontwikkeling cruciaal. Dat is het Hortivation Point.

"Ik noem het de GPS van de tuinbouw. Het heeft ons versneld in onze connectiviteit. Waar wij uniek in zijn, is dat wij die regelgeving gecodeerd in techniek hebben gegoten. Daarmee krijg je een Google Translate voor locatiebepalingstechniek. Op die manier is het voor tal van applicaties te gebruiken, ook van derde partijen."

Waar het Hortivation Point eerst vooral gericht was op kassenbouw, zet Royal Brinkman het nu breder in.

Echt onafhankelijk advies
De mogelijkheid voor gebruik door derde partijen maakt het platform ook uniek. Naast telers richt het digitale platform zich ook op productspecialisten en derde partijen. "Auxin maakt gebruik van een hele grote internationale database met kennis over de werking van gewasbeschermingsmiddelen. Daar voegen wij een juridisch getoetst advies aan toe op basis van gegevens van het Ctgb of een vergelijkbare bron voor het desbetreffende land." Nu is dat nog alleen voor Nederland.

Samen met de 139 jaar 'groene praktijkkennis' van Royal Brinkman over bijvoorbeeld wat een uitvloeier in de praktijk doet met de werking van een gewasbeschermingsmiddel, levert dat straks een echt onafhankelijk teeltadvies op, benadrukt de Digitaal Manager. "Daarbij is het, dankzij de gecombineerde data en kennis, ook mogelijk dat er een product uitrolt dat wij niet verkopen om het beste advies voor de teler te tonen."

Strategische rol
Waar het over software en platforms gaat, ontkom je niet meer aan AI, artificiële intelligentie. Auxin is er ook mee uitgerust. "Met allerlei data trainen we onze AI. Daardoor krijg je krachtige modellen. Sommige ontwikkelingen zien er niet direct spannend uit, maar er zit megaveel intelligentie in waarop de toekomstige ontwikkelingen op voortborduren."

Een ander aandachtspunt, ook in sessies met telers waarin Royal Brinkman hen al voorbereidde op de komst van de innovatie, is dataveiligheid. Willen telers hun data wel delen, ook als die goed beveiligd is en volledig anoniem verwerkt? "Steeds meer telers snappen dat het nu de tijd is waarin je moet delen om samen verder te komen."

Voor de teler verandert er iets met Auxin, maar ook voor de gewasbeschermingsspecialisten van Royal Brinkman zelf. "Onze adviseurs krijgen steeds meer een strategische rol in het proces van precisie-gewasbescherming en vergroening. Het is niet meer hun primaire taak om de teler het juiste middel te adviseren, want dat kan via Auxin."

Smart Home
Wie na deze uitgebreidere introductie op de nieuwe innovatie nog vragen heeft, en dat zal ongetwijfeld zo zijn, weet zijn of haar contactpersoon bij Royal Brinkman vast te vinden. Of één van de Auxin-specialisten die telers zullen helpen bij ingebruikname van het platform.

De komende tijd wordt er nog veel meer Auxin-nieuws verwacht. Het gebruik van het digitale data-analyseplatform is nieuw, maar stiekem zijn veel meer mensen er al mee bekend. Luuk trekt tot slot de parallel met een consumententool als Smart Home. "Daarbij worden verschillende systemen ook met elkaar verbonden. Dat gaan wij in de tuinbouw ook doen."

Voor meer informatie:
Royal Brinkman
info@royalbrinkman.nl
www.royalbrinkman.nl