Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

IP-bescherming is belangrijk voor verpakkingsproducenten

De verpakkingsmarkt voor groenten en fruit kan zeker niet alleen worden teruggebracht tot aardappelzakken, citrusnetten of appelkratten, zegt Marta Paprocka, marketingmanager van de Poolse verpakkingsfabrikant Silbo.

"De afgelopen 20 jaar is een periode van intensieve ontwikkeling van de AGF-verpakkingsindustrie geweest. Er zijn veel nieuwe oplossingen geïntroduceerd op de markt, die steeds meer op maat gemaakt werden van de behoeften van de consument. Het gaat niet meer alleen om gewone raschelzakken. Er is innovatie geweest op velerlei gebied: materialen, methoden, ontwerpen, bedrukking, functionaliteit, etc. Het is ook een sector waarin geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van technologieën en patenten. Bedrijven die verpakkingen produceren hebben hun eigen R&D-afdelingen voor het verbeteren van de kwaliteit, het uitbreiden van het aanbod, maar ook het streven naar ecologische duurzaamheid."

Volgens Paprocka is het niet altijd gemakkelijk om op het eerste gezicht te zien wat verpakkingen uniek maakt, maar er gaat wel veel werk zitten in de inspanningen om de verpakking voor te laten lopen op de concurrentie. "Wanneer we verpakkingen in het schap zien, kunnen we de indruk hebben dat er niets origineels aan is, en toch is het het resultaat van het werk, de inspanningen en het onderzoek van veel mensen. Het is ook intellectueel eigendom, technologische kennis en ervaring. Het resultaat van vallen en opstaan, waarvan de kosten worden gedragen door de auteurs van de verpakking. Het is dan ook niet verrassend dat fabrikanten proberen hun ontwerpen en innovaties te beschermen. De manier om dit te doen is door middel van passende labels."

"Het logo van de fabrikant kan zichtbaar zijn op de verpakking, meestal onopvallend en niet op de voorgrond, wat normaal is, maar het maakt identificatie mogelijk. De certificaten zichtbaar op de verpakking zijn ook het eigendom van de fabrikant. Certificaten kunnen betrekking hebben op composteerbaarheid, recyclebaarheid, herkomst van de grondstof, zoals PEFC® of FSC® in het geval van papier uit gecontroleerde bosbouw, en vele andere aspecten. Elk van deze tekens op de verpakking heeft een uniek nummer toegewezen aan de verpakkingsfabrikant, die verantwoordelijkheid neemt voor zijn product. Als het nummer niet op de verpakking staat, moet het ons wantrouwend maken over de legitimiteit van het vermelde certificaat. Een ander hulpmiddel voor het identificeren en beschermen van de verpakkingsfabrikant zijn patenten. Dit zijn wettelijk beschermde technologieën, ontwerpen en zelfs verpakkingsnamen. Na het beoordelen van de uniciteit van een bepaalde oplossing, wijst het Octrooibureau het de beschermde status van industrieel eigendom toe. Elk patent heeft een nummer in het officiële register."

Een goed voorbeeld is een verpakking genaamd Bobasket®, eigendom van Silbo. Bobasket® is een ontwerp dat wettelijk beschermd is door het Europese Octrooibureau. Zowel de naam als de productiemethode zijn geregistreerd. Silbo heeft veel andere oplossingen ontwikkeld die officieel zijn gepatenteerd: "Het verkrijgen van een officieel patent is een tijdrovend proces dat een hoog niveau van innovatie, precisie en kennis van de juridische aspecten van intellectuele eigendomsbescherming vereist. Deze procedure is lang en kostbaar, omdat we elk jaar betalen voor het behouden van de patenten, in elk land dat ons beschermt", legt Marcin Śpiewok, de eigenaar van Silbo en auteur van de patenten, uit.

Natuurlijk willen verpakkingsfabrikanten ervoor zorgen dat de concurrentie niet zomaar ideeën of technieken steelt die zijn ontwikkeld met hun harde werk en visie. Maar Paprocka stelt dat er meer aan de hand is. "Het feit dat bedrijven hun eigendom beschermen tegen oneerlijke concurrentie en het kopiëren van ontwerpen en technologieën is slechts één kant van de munt. Het tweede belangrijke aspect is eerlijkheid in het maken van keuzes. Alle klanten hebben een keuze; innovatie ondersteunen of oneerlijke bedrijfspraktijken ondersteunen. Daarom is de selectie van verpakkingsleveranciers zo belangrijk. Het is de moeite waard om niet alleen de authenticiteit van certificaten te controleren, met behulp van nummers bevestigd in officiële registers en het monitoren van de informatie die circuleert over het bedrijf. Uiteindelijk zullen imagoverliezen voor het gebruik van gekopieerde verpakkingen of een niet-bestaand certificaat niet alleen door de auteur van de verpakking worden gedragen, maar ook door het bedrijf dat het nepproduct gebruikt door zijn merklogo erop te drukken", besluit ze.

Voor meer informatie:
Marta Paprocka
Silbo Packaging
Tel: +48 32 42 29 610 (Polen)
mpaprocka@silbo.pl
www.silbo.pl

Publicatiedatum: