Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Britten hechten niet aan bio, Fransen gaan voor lokaal

Houdbaarheid zachtfruit minder belangrijk voor Duitse consument

Tholen - Fransen zijn minder dol op blauwe bessen van Britten. Zachtfruit buiten het seizoen heeft minder smaak. Duitsers eten het zachtfruit vooral tijdens het ontbijt. De eerste stelling is waar. De tweede is wel de perceptie van veel consumenten. De derde is niet waar. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos Mori. Pippa Bailey presenteerde de resultaten tijdens het Global Berry Congress en gaf daarmee een inkijkje in de Britse, Franse en Duitse markt.

In zowel het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk als Duitsland is de aardbei de onbetwiste favoriet. In de drie landen zegt ruim een derde van de ondervraagden aardbeien te hebben gekocht in de voorgaande twaalf maanden. Frambozen en bramen scoren ook goed in de drie landen met rond de 25% en rond de 20% van de respondenten die dit fruit kochten. Voor de blauwe bessen lopen de resultaten meer uiteen. De Britten en Duitsers scoren allebei boven de 20%, maar Frankrijk blijft steken op 14%. Dat betekent dat aanzienlijk minder Fransen de blauwe bessen kochten.


Pippa Bailey, Ipsos Mori.

Generatiekloof in consumptie
Inzoomend op de respondenten valt nog iets op. In het algemeen zijn de jongeren ondervertegenwoordigd. Dat speelt voor alle soorten zachtfruit, hoewel de blauwe bessen een uitzondering vormen. "In de leeftijdscategorie 25 tot 34 zien we een piek, dat komt omdat die groep vaak een gezin heeft en de blauwe bessen zeer geschikt zijn voor gezinnen," vertelt Pippa.

Om de jongere consument aan te spreken, ziet Pippa mogelijkheden voor bijvoorbeeld diepvries fruit. De prijs van het zachtfruit zou namelijk een barrière kunnen vormen voor deze doelgroep. Ook OctoFrost, een Zweeds bedrijf dat IQF-koelmachines levert, ziet hier kansen voor de sector. Later op de dag zette Anna Dyc de spotlight op deze machine. Invriezen van het fruit is ook een manier om afval te verminderen. Anna Dyc rekent voor dat er tijdens de teelt 20% van het zachtfruit verloren gaat, nog eens 3% gaat verloren tijdens de post-harvest behandelingen. Dat is allemaal nog voordat het product onderweg is naar de klant. "Invriezen vraagt om speciale apparatuur om de houdbaarheid echt te verlengen," aldus Anna.


Anna Dyc, OftoFrost.

Consumptiemoment verschilt per land
Tussen de drie landen zijn grote verschillen te zien in het moment waarop het zachtfruit geconsumeerd wordt. De Britten consumeren aanzienlijk meer zachtfruit, vooral blauwe bessen en aardbeien, bij het ontbijt. Ook heeft het fruit een aardige positie opgebouwd als snack, zeker de aardbei doet het op die momenten goed.

De Fransen daarentegen verkiezen de croissants en stokbrood over het zachtfruit. Slechts een klein percentage van het fruit wordt tijdens het ontbijt gegeten. De hele snackcultuur is in Frankrijk minder ontwikkeld dan in andere landen, weet Pippa. Niet verwonderlijk dat het zachtfruit nauwelijks als snack geconsumeerd wordt. Als dessert heeft het zachtfruit echter een stevige positie. Veel van het fruit wordt dan geconsumeerd. Duitse consumenten springen er uit als het om snacken van zachtfruit gaat. Zeker de aardbeien zijn een populaire snack. "De totale fruitconsumptie in Duitsland ligt hoger," verklaart Pippa de hoge scores. Daarnaast is er meer gelijkheid in de consumptie van de het fruit.

Houdbaarheid minder belangrijk
Op twee punten zijn de Duitsers, Fransen en Britten echter gelijk. In alle drie de landen is smaak veruit het belangrijkste als het om de aankoop van zachtfruit gaat. Tweede belangrijkste factor is dat de consumenten waar voor hun geld willen. Op andere punten komen echter duidelijke verschillen naar voren. Waar de Duitse consument het uiterlijk van het fruit belangrijk vindt, hechten Fransen en Britten daar iets minder waarde aan.

Grotere verschillen zijn er voor de factor biologisch. De Britten vinden deze factor het minst bepalend in de aankoop. In Frankrijk wordt hier duidelijk meer waarde aan gehecht. Waar de Fransen en Duitsers redelijk wat waarde toekennen aan lokale productie, is dat in het Verenigd Koninkrijk minder belangrijk. In vergelijking met de andere twee landen is de houdbaarheid voor een Duitse consument minder belangrijk. "Duitsers consumeren het fruit sneller dan in het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk en daarom is houdbaarheid minder belangrijk."

Consumenten lopen ook met veel vooroordelen of verkeerde aannames rond. Zo verondersteld 79% van de Fransen dat zachtfruit buiten het seizoen minder smaakvol is, ondanks alle inspanningen om smaakvolle rassen op de markt te brengen. In Duitsland is dat percentage ook hoog met 64%. In het Verenigd Koninkrijk is 42% het met deze stelling eens.

Eenzelfde beeld geldt voor het aandeel importfruit in het aanbod. Voor aardbeien wordt dit in alle drie de landen ruim overschat. Voor frambozen is dat beeld juist omgekeerd. De Fransen denken dat 49% van de frambozen geïmporteerd wordt, terwijl dat in werkelijkheid om 75% gaat. In Duitsland is het beeld omgekeerd en overschatten de consumenten het aandeel importfruit.