Dé website voor de Nederlandse groententeelt












Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende tuinders

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jan den Heijer, Director Food Industry, Verstegen Spices & Sauces:

“Convenience, smaakbeleving en variatie is de toekomst”

Tholen – Zelf koken maar dan wel met gemak. De verkoop van maaltijdpakketten in de Nederlandse supermarkten maken een explosieve groei door. Deze innovatie op de Nederlandse AGF-afdelingen van een kant-en-klaar pakket met een afgepaste hoeveelheid van verschillende AGF-producten plus kruiden, specerijen, pasta's, sausen en een recept voor een complete maaltijd, wekt ook de belangstelling van buitenlandse retailers op, merkt Jan den Heijer, Director Food Industry bij Verstegen Spices & Sauces. Specerijen, marinades, kruidenmixen, pasta's en sausen komen al snel om de hoek kijken wanneer het gaat om convenience producten. "We zijn de smaakmaker in de vorm van bijverpakking of een toevoeging. De AGF-artikelen komen op de eerste plaats maar in aandacht, beleving en variatie kunnen wij veel betekenen en meerwaarde voor de producten creëren. Je zou het in eerste instantie niet denken maar AGF en Verstegen hebben al een hele lange geschiedenis samen. Eigenlijk al velen tientallen jaren."


Argentijnse chimichurrie salade

AGF wint aan belang
De naam Verstegen associëren veel mensen met vlees en/of vis, maar niets is minder waar. Jan: "Bij de ontwikkeling van mixen en sausen kijken we altijd naar 4 groepen: vlees, vis, kip én AGF. We zien ook dat binnen deze groepen AGF groeit op o.a. convenience producten." Het is dus niet verwonderlijk dat in de keten vaak wordt samengewerkt met Verstegen Spices & Sauces. Zowel in Nederland als internationaal. "Nederland en ook het Verenigd Koninkrijk zijn vaak de trendsetters als het gaat om inrichting, assortiment en innovaties. Het panklaar assortiment bijvoorbeeld is nergens zo uitgebreid als in Nederland. De Verenigde Staten wordt vaak als trendsetter gezien, maar een vertrouwd product in Nederland als een nasigroentenpakket, is in de VS lastig te vinden. Tijdens de afgelopen Fruit Logistica 2018 was dit duidelijk te herkennen. In de Nederlandse hallen vond je weinig losse producten maar des te meer innovaties en concepten. Nederland is van oudsher toch een innovator in de AGF sector."




Sperziebonenschotel

Verscheidenheid in smaken
Verstegen Spices & Sauces werd opgericht in 1886. De aard van het bedrijf, handel en verwerking van kruiden en specerijen, maakt dat ze vertrouwd en verbonden zijn met alle windstreken op deze wereld. Ook is het een echt Nederlands familiebedrijf, geworteld in Rotterdam. Die combinatie maakt dat Verstegen staat voor creatieve en verrassende innovaties en smaak in de foodbranche. "Nederlanders eten gemiddeld veel verschillende kruiden en specerijen uit andere landen. Nederland staat doorheen de geschiedenis bekend als een tolerant land, toegankelijk en open voor andere culturen. Dat heeft ook invloed gehad op de smaakontwikkeling in Nederland. Wanneer je kijkt naar het aanbod aan restaurants in Nederland, zie je een grote verscheidenheid in keukens. In Duitsland had je lange tijd bijvoorbeeld alleen de Griekse keuken, dat is nu wel aan het veranderen maar smaakvernieuwing in Duitsland is voor ons wel een uitdaging. We ervaren dat bijvoorbeeld ook in andere landen waar we Oosterse smaken wilden introduceren. Nederlandse consumenten zijn er nieuwsgierig naar, maar sommige buitenlandse consumenten waren er nog niet aan toe."


Spruitjes roerbakschotel

Nieuwe convenience combinaties
Over smaak valt te 'twisten' en elk land heeft specifieke wensen. Door de brede expertise en de trendsetterfunctie van Nederlandse retailers is Verstegen ook een sparringpartner voor buitenlandse retailers. Jan: "Zij zijn zeer geïnteresseerd in de convenience trend. Regelmatig krijgen we bedrijven uit andere landen op bezoek en dan doen we meestal ook een tour langs verschillende supermarkten. Convenience is een extra manier om producten te verkopen, daar hebben we allemaal baat bij. Panklaar of verspakketten met een smaaktoevoeging, dat is de toekomst. Alles moet natuurlijk wel in verhouding blijven qua prijs en kwaliteit. De fors geprijsde 'bloemkoolsteak' die Marks & Spencer verkocht, kreeg veel commentaar op social media."

Verschillende fases in de markt
De convenience markt blijft kansen bieden voor zowel de AGF-branche als Verstegen. "In Nederland zien we dat de markt in een volwassen fase komt. Er komen wel steeds meer aanvragen uit het buitenland, bijvoorbeeld uit Zuid Europa. In landen waar zelf een maaltijd klaarmaken hoog in het vaandel staat is er minder schroom om binnen 30 minuten een maaltijd op tafel te zetten. Mensen hebben minder tijd om uitgebreid inkopen te doen en te koken. In Duitsland zien we ook dat convenience aan belang groeit. Merkproducten als Dole en Bonduelle zijn eveneens ingestapt. Een land waar convenience nog niet zo aanslaat is Frankrijk, daar geldt nog 'traditioneel is lekkerder', het aandeel panklaar is daar bijvoorbeeld nog klein in vergelijking met los product dat wordt verkocht."



Oriëntaalse komkommersalade

Maaltijdpakketten en smaakbeleving
Bij de ontwikkeling van concepten en innovaties in Nederland, zoals de maaltijdpakketten, is er een verandering gaande. Jan: "We zien hier echt een groei ontstaan. Het lijkt een productcategorie an sich te worden. Smaakbeleving wordt steeds belangrijker. Vroeger ging het om een smaaktoevoeging die een noodzaak heeft, zoals bijvoorbeeld nootmuskaat over de bloemkool, kruidnagel en jeneverbessen meestoven in rode kool. Maar tegenwoordig wil men meer, mensen reizen meer en komen met andere eet culturen in aanraking. Vanuit onze ervaring kunnen we hierop blijven doorontwikkelen. We hebben een zeer breed assortiment aan verschillende basisingrediënten, dus je kunt je wel voorstellen hoeveel verschillende smaakcombinaties je daarmee kunt maken."
De expertise die ze met maaltijdpakketten hebben opgedaan kan Verstegen ook inzetten. "We hebben een buitenlandse retailer geholpen bij de herintroductie van maaltijdpakketten. Er lag een ´kaal´ maaltijdpakket in de schappen dat niet echt aansloeg. Aan de hand van onze ervaringen in Nederland konden we adviseren in het totaalplaatje van verpakking, presentatie en smaaktoevoegingen waardoor het nu een succesvol product is." 

Voor meer informatie:
Verstegen Spices & Sauces
Jan den Heijer
Industrieweg 161
3044 AS Rotterdam
T: +31 (0)10-2455100


Publicatiedatum: 12-3-2018
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Reacties:


Ik ben op zoek naar een stageplaats voor een marketingstage. Zou ik deze bij jullie kunnen doen?
Anouk Vredenburg, Zaageind - 13-3-2018 19:15:30


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: