Belgen vragen subsidie voor paprika- en peerpromotie
Na het succes van vorig jaar, toen VLAM EU-subsidies kreeg voor 6 nieuwe programma's, heeft VLAM opnieuw alle zeilen bijgezet voor de nieuwe aanvraagronde van EU-dossiers, die afgesloten werd op 20 april jl. Na consultatie met de verschillende sectorgeledingen heeft VLAM alles op alles gezet voor de inzending van 12 nieuwe EU-dossiers. Voor de projecten buiten Europa en de projecten met meerdere lidstaten kan een subsidie van 80% bekomen worden. Dit betekent een gigantische vermenigvuldiging van de promotiemiddelen. Voor elke euro die de sector bijdraagt in het project, past Europa 4 euro bij. Voor projecten binnen Europa is de tegemoetkoming van Europa 70%.
Wanneer alle projecten die VLAM alleen indient zouden worden goedgekeurd, zou VLAM in 2018 over ongeveer 9,5 miljoen euro extra aan EU-cofinanciering kunnen beschikken.
Hieronder vindt u een overzicht van de ingediende projecten, gerelateerd aan AGF.
EU-kwaliteitsregelingen (BOB-BGA-GTS)
VLAM dient samen met APAQ-W en de producentenverenigingen van BOB/BGA/GTS een project in om het Europese kwaliteitssysteem beter bekend te maken in België. Er werd een online promotieactie uitgewerkt met 16 animatiefilmpjes die elk vanuit het label het verhaal van een streekproduct vertellen: "De labels als toegangspoort naar een wereld vol verhalen". De animatiefilmpjes zullen 3 jaar lang online ingezet worden in een context van food, toerisme en cultuur met als resultaat een stijging van de herkenning van de Europese labels voor streekproducten.
Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 70%
Bioproducten
Met een consumentencampagne wil VLAM de voordelen van bio in de kijker zetten om de Vlaming aan te sporen vaker bio te kopen. Centraal in de communicatie staat het begrip 'tijd' en de campagneslogan is 'De tijd is rijp voor BIO'. Er wordt gekozen voor een geïntegreerde mediamix van tv, online en acties op de verkooppunten.
Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 70%
Paprika - Frankrijk
VLAM wil het imago van de Vlaamse paprika verder opbouwen en het exportvolume doen stijgen op de Franse markt. Hiervoor wordt zowel op het niveau van de consument gewerkt als naar de handel. Er staat winkeldegustatie genoteerd op de actielijst, verder ook advertenties in magazines van retail, acties op vroegmarkten en persevents.
Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 70%
Conference-peer China: (herindiening)
Dit dossier is een promotiecampagne voor de Conference-peer in China. VLAM wil aan imago-opbouw doen voor onze Conference en dit zowel naar de handel als naar de consumenten. Het zwaartepunt van de campagne ligt op degustaties op de winkelvloer.
Looptijd : 3 jaar - cofinanciering EU: 80%