Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Betere beveiliging maar Britse AGF-sector zet zich schrap voor de winter

Van Geest en Freight-Line voorlopig klaar met Kanaaltunnel

Tholen - Het is alweer een tijdje stil rond de Kanaaltunnel en de problemen bij Calais lijken minder te worden. In de afgelopen zomerperiode zijn er rondom de platformen bij de Eurotunnel hekken geplaatst en Chris Hans van der Hout van transportbedrijf Freight-Line Europe merkt dat andere veiligheidsmaatregelen hun vruchten afwerpen: "Er wordt nu een hekwerk langs een route van 6 km aangebracht om de chauffeurs en de vracht te beschermen en er worden manschappen met honden ingezet die patrouilleren."



Te laat
De problemen rond de Kanaaltunnel staan inmiddels hoog op de (Europese) politieke agenda en zowel Frankrijk als Engeland zijn in actie gekomen. Volgens Chris Hans is dit echter veel te laat. "De autoriteiten hadden al eerder moeten ingrijpen. Nu zijn er in de hele branche alleen maar verliezers. De exporteurs hebben minder kunnen verkopen en wij als transporteurs hebben te weinig capaciteit om alle ladingen uit te voeren. De logistiek is namelijk afhankelijk zijn van de beschikbare capaciteit op de bekende Ferry routes."

Ferry's
Overigens hebben de ferrydiensten ons zo goed mogelijk bijgestaan om zoveel mogelijk plekken in te vullen, waar we zeker dankbaar voor zijn. Daarnaast hebben zij weer de nodige problemen ondervonden omdat de ferry's overvol zitten en dat heeft tot gevolg dat de auto's later vertrekken uit de havens. Hierdoor ontstond helaas ook weer vertraging op de leveringen voor onze klanten. Al met al heeft het een enorme impact voor de hele keten en alle betrokken partijen." Chris Hans wil nog eens benadrukken dat de politiek eerder op de problematiek had moeten reageren. "Iedereen die het nieuws maar een beetje volgt kon inzien dat de situatie uit de hand zou lopen. Dat is ook gebleken."

De relatief vlotte doorvoer is voor Freight-Line nog geen reden voor een feestje. "De boten vertrekken als ze vol zijn en zelfs als je de overtocht volgens schema haalt, maakt het qua tijd nogal verschil of je 100 of 300 wachtenden voor je hebt. Daarnaast zorgt het gebrek aan capaciteit ook aan de Britse zijde voor problemen. Doordat de vrachtwagens en trailers stilstaan gaan er veel kilometers verloren wat grof geld kost."

Controles
Omdat het probleem met de vluchtelingen zich verplaatst, zijn ook de veiligheidsmaatregelen voor de transporteur zelf geen verleden tijd: "Het volgen van de procedures en het doen van controles blijven een extra karwei dat extra manuren kost." Al met al blijft het probleem nog wel even aanhouden. "Sommige transporteurs kunnen zich het vervoer naar het Verenigd Koninkrijk niet meer veroorloven en er zijn al bedrijven over de kop gegaan." Chris Hans ziet het probleem terug in de hele keten: "Qua export is er gewoon minder capaciteit. Dat kost voor de hele sector veel geld en dat blijft ook nog wel even zo. Het einde is nog niet in zicht. Het vervoer loopt wel, maar blijft een onzekere factor."



Van Geest International
maakt op dit moment geen gebruik van de Kanaaltunnel bij Calais. "De laatste keer stonden onze chauffeurs zes uur in de file en daarom transporteren tegenwoordig alleen nog maar via Hoek van Holland. Er is soms wat vertraging door de weersomstandigheden en door het schema van de boot moeten de mensen in de loods wel iets meer aanpoten want we moeten echt alles voor 12.30 uur weghebben." zegt René van Geest.

Wachttijden

De handelaar vervoert een mix van AGF producen en vindt het daarom lastig om te zeggen welk product het meest onder de crisis geleden heeft. Ook de geruchten van lege schappen in de Engelse retail kan René niet bevestigen: "Er zijn hooguit wat veranderingen geweest bij het omschakelen maar ik weet niets van echte tekorten." René weet nog niet of Van Geest Calais op korte termijn nog aandoet. "Het vervoer via de StenaLine bij Hoek van Holland bevalt prima. Het enige nadeel is dat de chauffeurs soms lang moeten wachten voordat ze hun trailer aan kunnen koppelen. De boot gaat twee keer per dag volgens vaste tijden, vervolgens moeten ze nog wachten op het ontschepen. Maar het wachten in de haven is een stuk veiliger dan filerijden bij Calais."

Over de eventuele schade kan René niet veel kwijt: "Wij zijn geen transportbedrijf en het vervoer is een serviceonderdeel naar onze klanten. We rijden minder kms en in vergelijking met vervoer via de Kanaaltunnel zijn de kosten van de overtocht via Hoek van Holland iets hoger. Al met al is het dus wat duurder maar we kunnen wel verzekeren dat we de lading op tijd kunnen leveren. En dat is ook veel waard. De extra kosten die je via de tunnel hebt zijn vertragingen en beveiligingsmaatregelen als extra sloten op te vrachtwagens. En daar heb je via vervoer bij de boot geen last van."



Volgens Colin Galbraith van Moorhouse Mohan verschilt de situatie bij Calais van dag tot dag: "Woensdagavond werden alle vrachtwagens door een probleem bij Calais tot stoppen gemaakt maar meestal is de situatie onder controle. Er zijn dus geen structurele 'stack' operaties." De Brit schat dat de problemen de handel 10 tot 15% duurder heeft gemaakt. De Brit schat dat de problemen de handel 10 tot 15% duurder heeft gemaakt. "De extra kosten de calamiteiten zijn daarin zowel vooraf als achteraf onderling verrekend."


Hekwerk bij Calais

Nigel Jenney van het Fresh Produce Consortium UK vindt de situatie bij Calais stabiel. "De vlag mag nog niet uit want hoewel de stakingen en vertragingen bij de tunnel voorbij zijn neemt het aantal immigranten nog steeds toe." Hij denkt dat het probleem zich verplaatst: "Migranten richten zich nu op andere havens en de locaties langs de route zoals tankstations." FPC stelde samen met de Engelse overheid richtlijnen op voor transportbedrijven maar denkt net als Chris Hans van der Hout, dat er veel eerder ingegrepen had moeten en kunnen worden. "De situatie heeft de Britse AGF-sector de afgelopen maanden 15 miljoen Britse ponden (20,4 miljoen euro) gekost."

Goed nieuws is dat transportbedrijven zich nu wel kunnen laten verzekeren maar volgens Nigel kunnen transporteurs zelf ook meer doen: "30% van de trucks heeft geen degelijk sluitingssysteem en ik raad aan de trucks zo te beveiligen dat de migranten, ook bij stilstand, niet naar binnen kunnen komen. Met de winter in aantocht gaat ook de import van AGF weer toenemen. Voor die tijd moeten er gewoon oplossingen komen."
Publicatiedatum: