Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Aantal laadpunten in EU is alarmerend"

De kloof tussen het aantal beschikbare openbare oplaadpunten in de Europese Unie en de vraag om Europese CO2-reductiedoelstellingen te behalen is alarmerend, aldus een onderzoek van ACEA, zo schrijft evofenedex. "Voor een succesvolle transitie naar elektrische bestel- en vrachtauto's is het cruciaal dat ondernemers beschikken over adequate laadfaciliteiten."

De verkoop van elektrische voertuigen in de Europese Unie (EU) is tussen 2017 en 2023 3 keer sneller gegroeid dan de aanleg van openbare oplaadpunten. Dit blijkt uit een onderzoek van ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten. "We hebben massale adoptie van elektrische auto's in alle EU-landen nodig om de ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen te behalen. Dit zal niet gebeuren zonder de wijdverspreide beschikbaarheid van openbare laadinfrastructuur in de hele regio", zegt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA.

Grotere kloof
De Vries vervolgt: "We zijn zeer bezorgd dat de uitrol van de infrastructuur de afgelopen jaren geen gelijke tred heeft gehouden met de verkoop van batterij-elektrische auto's. Bovendien dreigt deze 'infrastructuurkloof' in de toekomst groter te worden – in veel grotere mate dan de Europese Commissie schat."

Thomas Reitsma, manager Vervoer bij evofenedex, deelt de zorgen van De Vries: "Voor een succesvolle transitie naar elektrische bestel- en vrachtauto's is het cruciaal dat ondernemers beschikken over adequate laadfaciliteiten. De bereidheid van ondernemers om te investeren in elektrische voertuigen hangt sterk af van de garantie dat ze hun voertuigen onderweg kunnen opladen. Zonder deze zekerheid is er een risico dat een kostbaar elektrisch voertuig onbruikbaar wordt, waardoor de logistieke operatie niet kan rekenen op een betrouwbare inzet. Een specifieke focus is nodig op de laadinfrastructuur voor vrachtauto's, die hogere laadsnelheden vereisen en meer ruimte innemen."

3,5 miljoen laadpunten nodig
Vorig jaar zijn er in de hele EU ruim 150.000 openbare oplaadpunten aangelegd (gemiddeld iets minder dan 3000 per week). Dit leidde tot een totaal van ruim 630.000. De Europese Commissie wil tegen 2030 3,5 miljoen laadpunten in de EU hebben. Dat zou betekenen dat er jaarlijks ongeveer 410.000 nieuwe openbare laadpunten (bijna 8000 per week) nodig zijn – bijna 3 keer het huidige jaarlijkse installatiepercentage.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: