Zwitserland verwacht grotere prijsverschillen AGF na loslaten vaste wisselkoers
Marc-André Wermelinger, directeur van Swisscofel, de Zwitserse associatie voor groenten- en fruithandel: "We moeten in de toekomst rekening houden met het gedrag van de consument om naar vervangende producten te zoeken. Wellicht geeft dit ook een indicatie van toekomstige ontwikkelingen. We moeten voorkomen onzeker te worden door de hele situatie. Dat zou niet goed zijn. Onzekerheid kan het consumentengedrag beïnvloeden. In onzekere tijden zie je dat de consument de hand op de knip houdt. Wij moeten er voor zorgen dat de stemming positief blijft."
Prijsverschil zal toenemen
Ongeveer de helft van de Zwitserse vraag naar groenten en fruit wordt gevuld met importproducten. "Regionale Zwitserse producten hebben een groot aandeel," weet Marc-André. "Zo wordt bijvoorbeeld slechts 10% van het totale appelvolume en 5% van de aardappelen geïmporteerd. Maar voor druiven ligt het importpercentage op 99%." Marc-André verwacht dat in de zomermaanden de groenten en fruitprijzen grote verschillen zullen tonen. "Met name in de zomer moeten onze eigen producten concurreren met goedkopere import. Het prijsverschil zal groeien."
Zwitserland telt 8 miljoen inwoners die allemaal mobiel zijn, legt Marc-André uit. "Consumenten letten doorgaans minder op de prijs bij aankoop van groenten en fruit. Het belangrijkste waarop Zwitsers kunnen besparen door over de grens te kopen, is vlees." Daarom verwacht de directeur dat de Zwitserse AGF-sector minder hard getroffen zal worden dan andere sectoren. Met name de zuivelindustrie, vleessector en toerisme wachten zware tijden.
Meer informatie:
Marc-André Wermelinger
SWISSCOFEL
Belpstrasse 26
CH-3001 Bern
T. +41 31 380 75 75
F. +41 31 380 75 76
marc.wermelinger@swisscofel.ch
www.swisscofel.ch