Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bijzonder beheer geen reddende engel, maar pijnbank in martelkamer"

Banken presenteren hun afdelingen bijzonder beheer als reddende engel, die samen met de ondernemer een oplossing zoekt. In werkelijkheid ervaren bedrijven bijzonder beheer als "een pijnbank in een martelkamer waar je bijna niet meer heelhuids vandaan komt".

Dit concludeert NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers naar aanleiding van een onderzoek naar de ervaring van NVB-leden met deze afdelingen. Volgens NVB moet er daarom een onafhankelijke beroepsinstantie komen waar bedrijven met hun klachten over banken terecht kunnen.

Met dit onderzoek loopt de brancheorganisatie vooruit op het AFM-onderzoek dat minister Dijsselbloem vorig jaar heeft aangekondigd. Veel NVB-leden hebben de afgelopen jaren door tegenvallende marktomstandigheden met de afdelingen bijzonder beheer van banken te maken gekregen.

Projectontwikkelaars en bouwbedrijven hebben vooral veel klachten over de sterk veranderende bedrijfscultuur bij banken. Basel 3, het streven naar balansverkorting en risico-aversie domineren volgens hen bij de financiële instellingen. Ook zet de toegenomen wet- en regelgeving door toezichthouders als DNB, AFM en het ministerie van Financiën de zorgplicht op losse schroeven.

"De bankier anno 2015 bankiert niet meer", concludeert NVB, "maar vinkt slechts de door hogerhand opgestelde lijstjes af". Bijzonder beheer, zo blijkt volgens de branchevereniging uit de inventarisatie, helpt bedrijven niet om uit hun benarde financiële positie te komen maar "is primair bezig om de eigen risico's van de bank veilig te stellen en de eigen schade zoveel mogelijk te beperken".

"Het zou", aldus NVB in het onderzoeksrapport, "helpen als banken weer 'naast hun klanten staan' in plaats van zoals nu 'tegenover de klant'."

De ervaringen met de afdelingen Bijzonder Beheer lopen verder uiteen van "zeer intimiderende gesprekken waarin bankpersoneel een denigrerende toon aanslaan" tot "hertaxaties van onroerend goed die in opdracht van de bank (te) laag worden getaxeerd".

De NVB pleit voor oprichting van een onafhankelijke beroepsinstantie waar bedrijven met klachten en vermeende misstanden bij banken terecht kunnen en heeft de bevindingen van het onderzoek naar de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gestuurd. 
Publicatiedatum: