Dit blijkt uit een rapport van Carrier, een wereldwijde leverancier van high-techverwarming, airconditioning en koeling oplossingen. Uit het rapport blijkt dat alle respondenten bekend waren met de beperkingen van het gebruik van de F-gassen. Zij gaven ook aan dat de selectie van technologieën in toenemende mate wordt beïnvloed door de overtuiging dat de kooldioxidereductie is gekoppeld aan hun algehele zakelijk succes. Ongeveer 71% van de respondenten geeft aan dat het beleid om de kooldioxide-reductie in hun winkels via de koeling te bereiken, op concernniveau te zijn gestart.
Natuurlijke koudemiddelen
Koeling met behulp van energie-efficiënte systemen en met koudemiddelen met een lage GWP, werd geïdentificeerd als een belangrijke milieuvriendelijke mogelijkheid. Foodretailers waardeerden natuurlijke koudemiddelen als een meer wenselijke oplossing dan HFK-koudemiddelen. Ze geloven ook dat de wetgeving een belangrijke motor is in de versnelling van de duurzaamheidsactiviteiten van wederverkopers. Respondenten plaatsten natuurlijke koudemiddelen op gelijke voet met HFK-systemen op het gebied van betrouwbaarheid en veiligheid. Natuurlijke koudemiddelen werden ook gelijk geschat qua terugverdientijd en de kosten van levensduur.Volgens het rapport is de stap naar een holistische energiebeheer bijzonder uitgesproken in Noord-Europa: de respondenten hechten daar even veel belang aan een totaal energiemanagementsysteem en aan koeling als mogelijke investeringen om de algehele energie-efficiëntie van een winkel te verbeteren. Het rapport toonde ook aan dat een meerderheid (51,7%) van de respondenten bereid is om hun investeringscyclus te versnellen om een meer ecologisch duurzame koeltechniek te bevorderen.
Bron: koudeenluchtbehandeling.nl