Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Spaans frambozenareaal neemt af, behalve in bioteelt"

Door de druk van de concurrentie vanuit Marokko hebben de frambozentelers in Huelva de afgelopen jaren minder geld kunnen verdienen en is bijgevolg het areaal dalende. Behalve in de biologische teelt, waar het aantal hectares ondanks de beperkingen op watergebruik en de toename van de kosten stabiel blijft. Gezien het lagere aanbod, halen frambozen momenteel hogere prijzen.

"Zolang er water beschikbaar is, blijft het biologische areaal op peil. En dit ondanks de trage afzet, vooral sinds de inflatie aan de koopkracht knabbelt", zegt Thomas Cera, commercieel directeur van zachtfruitteler Bionest uit Huelva.

"Framboos is het zachtfruit dat het meest lijdt onder het gebrek aan water in Huelva. De oogstvolumes zijn minder omvangrijk. Door het lagere aanbod in Spanje en Marokko zijn de prijzen hoger, maar dat is ook nodig om de teeltkosten te dekken", legt hij uit.

Op dit moment begint de oogst van Pandora, een framboos van het Pink Star clubras, in volumes toe te nemen. "We telen Pink Star nu ongeveer drie jaar. Het is een clubras dat in Spanje, Portugal en Marokko door drie bedrijven wordt geteeld. In het begin van de lente komt de productie traditioneel goed op dreef", merkt Thomas Cera op.

Blauwe bes en aardbei
In de biologische blauwe bessenteelt is het net andersom. "Momenteel is er overproductie vanwege de areaaluitbreiding in Huelva in de afgelopen jaren. Het conventionele gewas presteert daarentegen beter op de markt, want met het bredere doelpubliek neemt de vraag sneller toe en bovendien zijn de teeltkosten lager", zegt de commercieel directeur van het zachtfruitbedrijf.

Wat betreft de aardbei, benadrukt Thomas Cera de inspanning die de sector de afgelopen tien jaar heeft geleverd op het gebied van kwaliteit en smaak, de vermindering van residuen en het reduceren van de milieu-impact. "Nu heeft de Spaanse aardbei een stabielere markt. De kwaliteit ervan wordt steeds beter erkend door de Europese consumenten."

Promotie lokale producten in Frankrijk
Het is al jaren vrij gebruikelijk dat de Franse overheid de consumptie van lokale producten promoot.

"Deze dynamiek van de Franse markt is echt een last voor de consumptie van biologische producten, en dat zeg ik als Fransman. Het is belangrijk om lokale producten te ondersteunen, maar ik geloof dat dit perfect kan samengaan met een aanbod van importproducten. Als je producten uit andere landen weert uit het schap, stijgt de prijs van het lokale biologische product alleen maar en daar lijdt de consumptie onder, vooral in tijden van inflatie", verklaart Thomas Cera.

"Ik geloof dat de consument ook het recht heeft om goedkopere producten in de schappen te vinden. In het geval van zachtfruit heeft Spanje eerder product dan Frankrijk, dit kan positief zijn om de consumptie aan te wakkeren. Aan de andere kant merken we dat het gebrek aan concurrentie de kwaliteit van het Franse product doet dalen. Het wordt steeds duidelijker dat dit beleid niet werkt", besluit de commercieel directeur van Bionest.

Voor meer informatie:
Thomas Cera
Bionest
Ctra. Nac. 483 Km 22,5
21730 Almonte (Spanje)
Tel: +34 959 027 435
Mob: +34 648 745 297
thomas@bionest.es
www.bionest.es