Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Atilla Vandenbogaerde, Atilla Dagvers:

"Met de komst van het zonnetje komt ook de vraag naar asperges en salades op"

Tholen - Voor horecagroothandel Atilla Dagvers uit het Vlaamse Deerlijk is de overgang van het winterseizoen naar de voorjaar nu echt ingezet. "Als men de zon en warmte voelt, vergeet men de kolen en spruiten en komen de zomerproducten in het hoofd. Salades met groenvenkel, microleafs en bloedzurkel stijgen in de verkoop en met Pasen voor de deur vieren de asperges natuurlijk hoogtij", zo vertelt zaakvoerder Atilla Vandenbogaerde.

Toch is de start van het Belgische aspergeseizoen niet helemaal geweest zoals gewenst. Het aanbod was beperkt en de prijzen schoten door het dak, maar inmiddels valt er, zo legt de jonge ondernemer uit, heel goed mee te werken. "Door het beperkte aanbod konden we pas een week later echt goed van start, maar sinds deze week zit de verkoop er goed in. Alles is verkrijgbaar; van soepasperges tot triple A. Het aanbod begint nu op de markt te komen, waardoor ook de prijzen weer naar een redelijk niveau zijn geslopen. Gisteren waren ze weer iets duurder, maar maandag waren ze dan weer wat goedkoper. Zo richting Pasen is er mooi mee te werken."

En dat is maar goed ook, want de piekperiode in de vraag naar het 'witte goud' zit eraan te komen. "Zodra de zon begint te schijnen, moet iedereen asperges hebben. Nu was de sfeer er lang nog niet en verkochten we nog meer hutspotgroenten dan asperges, maar sinds deze week zijn we echt goed vertrokken en vliegen ze over de toonbank." Atilla verwacht dan ook dat voor iedere liefhebber asperges tot de mogelijkheden behoren tijdens Pasen. "Traditioneel liggen de prijzen altijd wat hoger richting Pasen vanwege de torenhoge vraag. Echter zullen het zeker doenbare prijzen zijn, verwacht ik, waardoor we een mooie periode voorzien. Bovendien zien ze er kwalitatief ook zeer goed uit."

Niet gestopt met Belgische aardbeien
Dit geldt, zo stelt hij, echter voor een groot deel van de producten. "Alles qua product is picobello. Daar hebben we niets over te klagen. Wij zijn gespecialiseerd in aardbeien en ook hier krijgen we nog altijd mooi product uit de kas van binnen. We werken nog voornamelijk met Sonata, wat redelijk aan de prijs is, maar goed doorverkoopt. Daarnaast hebben we ook kleine mini-aardbeien in het assortiment, een soort snoepbommetjes, wat zeer in trek is. Deze zijn iets goedkoper en ook wat minder interessant voor bakkerijen, omdat er moeilijk een taart mee te leggen is. Voor de restaurants zijn ze daarentegen zeer populair, omdat je er goed een coulis van kunt maken. Ook voor de retail zijn ze geliefd en snackt de consument er graag van."

Waar velen gedurende de wintermaanden overstappen op Egyptisch of Spaans product is Atilla Dagvers de gehele winterperiode niet gestopt met Belgische aardbeien. "Soms kun je niet anders, omdat ze niet verkrijgbaar zijn, zoals verleden jaar. Deze winter hebben we echter constant door kunnen gaan met Belgisch product. Het was weliswaar wat duurder, maar ons cliënteel prefereert toch de kwaliteit boven het Egyptische of Spaanse aanbod. Bovendien zijn ze ook bereid hier wat extra voor neer te leggen, waardoor we besloten hebben ons niet te richten op importproduct. En nu het inlandse aanbod weer toe aan het nemen is, begint helemaal een mooie periode."

Zomer in de bol
Een drukke periode, zo verzekert Atilla. "Er is richting Pasen altijd veel vraag vanuit de horeca. Vooral van grote cateraars krijgen we nu veel aanvragen binnen, omdat de feesten, communies en huwelijken weer opstarten met de komst van het zonnetje. Daar is men zich nu op aan het voorbereiden. Ik hoor en verwacht dat we daardoor in mei en juni zeer goede maanden zullen krijgen. Daarnaast zijn de restaurants momenteel volop bezig met het samenstellen van de paasmenu's, waarbij veel gekeken wordt naar producten als daslook, barba di frate (monniksbaard) en natuurlijk asperges. Bovendien begreep ik dat vanaf begin volgende week de Nederlandse lamsoor beschikbaar zal zijn, wat ook altijd een veelgevraagd product is. Hierdoor zitten we zeker niet stil", lacht hij.

"Andere opvallende hardlopers zijn de Franse smaaktomaten, zoals de Coeur de Boeuf, maar eigenlijke alle Franse tomaten waar smaak aan zit. Die verkopen heel goed, maar dit geldt eigenlijk voor alle zomerse producten, zoals salades met verschillende kruiden erin verwerkt. De zomer komt in de hoofden van de consumenten en dat betekent voor ons de omschakeling naar een nieuw seizoen. We kijken er weer naar uit!"

Voor meer informatie:
Atilla Vandenbogaerde
Atilla Dagvers
René De Clercqstraat 2
8540 Deerlijk, België
+32 (0)56 71 14 68
info@atilla.be
www.atilla.be