Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arian de Jong, Jong Fruit:

"Zeker tot Pasen verwachten we nog stabiele prijzen voor Hollandse kasaardbeien"

Tholen - Het Nederlandse Jong Fruit kondigde eind vorig jaar een strategische samenwerking met de Spaanse zachtfruitproducent Surexport aan om de Europese klanten van een jaarrond zachtfruitassortiment te voorzien.

Inmiddels is het Hollandse kasaardbeienseizoen van start gegaan en Arian de Jong ziet al positieve effecten van deze stap. "We kunnen direct zaken doen met de klanten en het Nederlandse en Spaanse seizoen soepel in elkaar over laten lopen. Die behoefte is er nadrukkelijk aan de klantkant en daar hebben we op ingespeeld. Het is mooi om te zien dat het idee achter deze stap lijkt te werken."

Jong Fruit heeft een areaal van 24 hectare aardbeien onder glas, verdeeld over vijf locaties, waarvan Inspire, Elsanta en in de winter Sonata de belangrijkste rassen zijn. "Momenteel is er een goede vraag naar Nederlandse aardbeien. Veel klanten willen starten met Hollands product en de beschikbaarheid is nog beperkt. Voor ons als telers is dat natuurlijk gunstig."

"Prijzen zijn boven verwachting, met prijsniveaus in de daghandel rond de 10 euro per kilo. Door het donkere weer loopt de productie iets achter bij de prognoses. Ik verwacht dat de producties pas na Pasen echt zullen losbarsten, dus zeker tot Pasen zullen we nog wel stabiele prijzen hebben", verwacht Arian. "Dat is in januari wel anders geweest, want toen stond de winterproductie behoorlijk onder druk."

De kasaardbeienteelt in Nederland was de laatste jaren flink in opmars, maar heeft met onder meer de energiecrisis de nodige uitdagingen voor haar kiezen gehad. "Iedereen is op zoek om met andere teelten, rassen en plantdata het rendement op peil te houden. Vergeet ook niet dat de kosten voor arbeid fors zijn gestegen. Het blijft een uitdaging om die aan de omzetkant bij te benen", aldus Arian.

"Onze klanten zitten door heel Europa, met Nederland, de Scandinavische landen, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk als belangrijkste afnemers. Daarbij hebben we nadrukkelijk de ambitie om de komende jaren te groeien in volume. Daarvoor hanteren we een build & buy strategie. Dus ook telers die voor ons aardbeien willen telen, zijn van harte welkom. We zien dat er meer volume gevraagd wordt door onze klanten."

Vooralsnog richt Jong Fruit zich puur op de aardbeienteelt. "We hebben een uitstapje naar de frambozen en bramenteelt gemaakt, maar dat is voor ons niet geworden wat we ervan verwacht hadden."

Voor meer informatie:
Arian de Jong
Jong Fruit
Tel: : 0162-314119
info@jongfruit.eu
www.jongfruit.eu