Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
met Joep van den Bosch van Ridder

Kijkje achter de Chinese Muur

Tholen - Nederlandse tuinbouwbedrijven nemen de laatste tijd steeds vaker een kijkje ‘achter de Chinese Muur’. Eén van die toeleveranciers die zich op de Chinese markt richt, is Ridder waar Joep van den Bosch sinds 1 januari 2024 is aangesteld als General Manager van het lokale Ridder team. Hij wijst op het enorme potentieel van het land. “Vijf à tien jaar geleden werden daar door Nederlandse bedrijven vaak grote turnkey projecten opgeleverd.” Dat ging goed, tot de fase dat de kas in gebruik moest worden genomen door een teler die zoveel techniek helemaal niet gewend was.

Nu ziet Joep echter een verschuiving in het Chinese beleid: “De mensen daar hebben veel respect voor de kennis en kunde die we in Nederland hebben, maar ze willen ook een eigen tuinbouwsector opbouwen, inclusief productie van tuinbouwapparatuur.” De uitdaging zit hem er voor Nederlandse bedrijven nu in om de eigen kennis en kunde tot waarde te maken.


Waterunit in Chinese kas

Omschakeling naar lokale productie
“In het verleden verkochten we staal, glas en aluminium. Onze kennis zat verpakt in de prijs van het staal. Dat is niet meer van deze tijd, want die staalconstructie kunnen ze zelf ook maken. Een kassenbouwer wordt daarom nu meer een architectenbureau dat hele projecten ontwerpt – de bouw en productie vindt vervolgens gewoon in China plaats.”

Dat vergt een omschakeling van Nederlandse toeleveranciers. Zoals bij Ridder worden de schermdoeken nu al zowel in Nederland als in China geproduceerd. “We zijn verder nog naar een aantal andere producten aan het kijken die we lokaal kunnen produceren. Een waterunit bijvoorbeeld kan grotendeels in China worden geassembleerd, alleen de computer die erop zit komt uit Nederland. Dat scheelt ook in transport.”

Soms is lokale productie zelfs een absolute must. “We zien steeds vaker dat lokale investeerders in China eisen dat een percentage van een project lokale productie is. Wil je in China succesvol zijn, dan zal je dus mee moeten in die trend.”


Joep van den Bosch

Overheid stimuleert economie
Een tweede trend die Joep signaleert, is dat de Chinese overheid de lokale economie aan het stimuleren is. “In hun vijfjarenplan hebben ze ‘smart agriculture’ aangewezen als kerngebied. Concreet betekent dat dat er heel veel wordt geïnvesteerd in tuinbouw. Een deel daarvan is hightech, maar ook in tunnels en ‘solar greenhouses’ wordt nog volop geïnvesteerd. Over de breedte zie je een omschakeling van vollegrond naar bedekte teelt.”

De zorgen van de Chinese overheid rond hightech tuinbouw concentreren zich met name op energieverbruik. “Daar gaan we dus extra aandacht aan besteden: projecten met geothermie, restwarmte en dergelijke. Daar hebben nog wel werk te doen, om hightech meer te promoten.”

Aan de andere kant zijn de afgelopen 10-15 jaar ook heel veel demonstratieprojecten gerealiseerd in China. “Nu zien we de omschakeling naar grootschalige projecten, van 10 tot 20 hectare. In totaal verwacht ik dat het komende jaar tussen de 200 en 300 hectare hightech kassen gebouwd gaat worden.”

Joep ziet dit als het beginpunt van grootschalige hightech. “Daar zit wel een uitdaging in: op het moment dat je grootschalig gaat bouwen, komt er ook druk op het rendement. Hoe ga je om met energie, productie, afzet, enz.? Voor Nederlandse bedrijven en telerscoöperaties liggen daar kansen: er zijn al mensen in opleiding om die nieuwe kassen te bemannen in China, maar als je nu al de nodige kennis en kunde kan aanleveren om zo’n kas te runnen, kan dat een interessant verdienmodel zijn.”

Onderdeel van een ‘andere wereld’
In sommige opzichten is China een wereld op zich – denk alleen al aan de internetdiensten die daar worden gebruikt: met Google en WhatsApp komt men niet ver, men zal gebruik moeten maken van WeChat en andere lokale platforms. Een voordeel voor Ridder is dat ze, mede dankzij het lokale team, onderdeel zijn van die ‘andere wereld’.

Joep illustreert het met een mooi voorbeeld. “In januari deed ik een rondje China, om kennis te maken met kassenbouwers en overheden. Zo kwam ik bij een Chinese burgemeester, die het plan heeft opgevat om een kassengebied van 2000 hectare te ontwikkelen in zijn stad. Ze denken groot in China. Of het er komt is de vraag, maar ze plannen wel vooruit. Dus er liggen kansen, mits een deel lokaal wordt geproduceerd.”

Doordat de plannen zo groots zijn, is het opeens veel realistischer om lokale productie op te zetten, iets wat steeds meer Nederlandse toeleveranciers doen. “Wij doen dat als Ridder door actief te zijn in China, met eigen mensen en een eigen vestiging. Zo kunnen we echt aanhaken in de lokale markt.”

Voor meer informatie:
Ridder
Honderdland 131
2676 LT Maasdijk
Tel: 085 833 833
info@ridder.com
www.ridder.com