Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Positief ontvangen"

Wim en Jim Grootscholte pleiten in Europees Parlement voor bio-certificering Pura Natura

Tholen - Wim Grootscholte van kwekerij Grootscholte laat de reguliere paprikateelt- en afzet tegenwoordig vooral aan zijn vier zonen over. Sinds twee jaar richt hij zich op het organische teeltconcept PuraNatura in de kassen in Honselersdijk en 's-Gravenzande. Er wordt gebruik gemaakt van een teeltplan waarin een schone teelt, maximale duurzaamheid en een minimale milieubelasting centraal staan.


Jim en Wim in het Europees Parlement

PuraNatura gebruikt natuurlijk compostsubstraat en is volgens de Nederlandse regelgeving daarom niet biologisch. Scandinavische landen en de Verenigde Staten denken daar anders over en brengen hetzelfde product als biologisch op de markt. Daarom togen vader Wim en zoon Jim deze week naar het Europees Parlement om een poging te doen hun PuraNatura-paprika's als biologisch te mogen vermarkten. Wim kijkt met een goed gevoel terug op het bezoek. "We werden positief ontvangen en de voorzitter, een Hongaar, heeft beloofd het item op te pakken."

4Evergreen wil graag het PuraNatura-concept verder uitbreiden en zet dit seizoen de eerste schreden op de komkommermarkt. "Teelttechnisch zijn we op de goede weg met meer kilo's en een goede plantvoeding. Wel merken we dat de Amerikaanse markt heel vlak is en als we even een productiepiek hebben, is het moeilijk om afzet te garanderen. Daarom breiden we alleen uit als de markt er klaar voor is. Zonder klant ook geen plant, is het principe", besluit Wim.