Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

The Greenery ontwikkelt Topseal verpakking met 30% minder plastic

Losschietende deksels bij aardbeien- en zachtfruitverpakkkingen zijn een grote ergenis, vertelt Pieter Hogeveen innovatiemanager bij The Greenery. "The Greenery zag dit probleem en heeft de hersluitbare topseal ontwikkeld. Deze verpakkingen bevatten 30% minder plastic, je kunt het mooier bedrukken, en het biedt consumentengemak. De verpakking is ook een oplossing voor de thuisbezorging van zachtfruit bij online bestellingen."

De missie van The Greenery is het betaalbaar en bereikbaar maken van groente en fruit voor de consument. Dat doet het bedrijf door in de gehele keten actief te zijn met eigen telers, eigen distributiecentra, zelf ontwikkelde verpakkingen, een professionele marketingafdeling en met Europese retail-klanten. ‘Er is geen enkele partij die alles in huis heeft zoals wij dat hebben. Dan bedoel ik in de breedte van het assortiment en in de betrokkenheid van alle schakels van de keten.’ Pieter Hogeveen, innovatiemanager bij The Greenery, vertelt over innovaties bij The Greenery op het gebied van producten, verpakkingen, big data en procesoptimalisering. Ook vertelt hij over de deelname aan Markt Match, het evenement waar 200 jongeren in twee dagen tijd nieuwe concepten ontwikkelden om de foodsector te vernieuwen.

Sweet sensation

Innovatie in de gehele keten
Innovatie vindt bij The Greenery plaats in alle schakels van de keten. ‘We hebben productinnovaties, zoals de Sweet Sensation. Dat is een nieuw perenras. De peer is friszoet van smaak, hoeft niet geschild te worden en drupt nauwelijks. Daarnaast hebben we een groot assortiment met zachtfruit waar veel innovatie plaatsvindt,’ vertelt Hogeveen. Samen met telers, agronomisten en internationale veredelaars is The Greenery altijd op zoek naar de beste rassen in zachtfruit. Met twee eigen locaties voor het testen van nieuwe variëteiten en in nauw overleg met een eigen agronomist en telers worden rassen in teeltconcepten opgenomen en vermarkt. Alleen de best geselecteerde zachtfruit rassen komen in aanmerking voor het merk Sweet and Sunny. Deze rassen blinken uit in smaak en uitstraling.

Prestaties van supermarkten verbeteren met big data
Naast innovaties op het gebied van product en verpakking biedt The Greenery ook vernieuwing richting de retailers. ´Om de retailers inzicht te geven in hoe zij zich positioneren en presteren ten opzichte van de markt verzamelt The Greenery continu marktdata. Daarnaast onderzoeken we het consumenten koopgedrag, werken we met trendwatchers en spreken we regelmatig met consumenten om te onderzoeken hoe we ze kunnen helpen meer groenten en fruit te eten. Zo denkt The Greenery met hun klanten mee over hun categorie management en geven we advies over bijvoorbeeld het schappenplan en welke producten ze het beste kunnen voeren.’ Pieter Hogeveen verwacht hiermee in de toekomst meer te gaan doen: ‘Ik denk dat er in big data in combinatie met kunstmatige intelligentie heel veel kansen liggen om straks nog beter te kunnen bepalen wat we kunnen doen om de prestaties van groente en fruit in de supermarkten te verbeteren.’

Een innovatie die minder op de klant gericht is, is de robotisering in de distributiecentra. ‘Zo kunnen we sneller en foutlozer werken, betere kwaliteit garanderen en onze medewerkers ontlasten bij zware en repeterende werkzaamheden. Dit geldt minder als waardepropositie naar onze klant maar hiermee zorgen we er voor dat we onze processen op orde hebben waardoor we de klanttevredenheid uiteindelijk wél omhoog brengen. Tenslotte resulteert dit in minder manco’s, minder retouren en minder verspilling. Dit is voor iedereen van waarde’, aldus Hogeveen. ‘Ook zie ik de potentie om door robotisering proposities als ´vandaag geplukt, vandaag op je bord´ te kunnen gaan bieden aan onze klanten.’

Ecosystemen bouwen voor innovatie
Hogeveen licht zijn visie toe op samenwerking en bundeling van krachten in de foodsector. ‘In mijn rol als innovatiemanager geloof ik in het bouwen van ecosystemen. Ik geloof niet meer dat we binnen de vier muren van ons bedrijf tot relevante innovaties kunnen komen, maar dat je dat echt moet doen in samenwerking met de ketenpartners, kennisinstellingen en startups. Om kennis op te doen, relaties op te bouwen, nieuwe samenwerkingen aan te gaan en vanuit innovatieperspectief mooie proposities te laten bloeien. Dan helpt het erg dat je elkaar kent en tegenkomt. Ook vanuit het perspectief van arbeidsmarktprofilering geloof ik er in dat we door onze krachten te bundelen de groente en fruit sector nog beter op de kaart kunnen zetten.’

Links: Sharon Janmaat, projectmanager Rotterdam Food Cluster en rechts: Steven Martina, CEO The Greenery tijdens de prijsuitreiking van Markt Match.

De positionering op de arbeidsmarkt was ook één van de redenen om mee te doen aan Markt Match. Net als de andere partners heeft ook The Greenery zich ingespannen om dit evenement tot een succes te maken. Tijdens Markt Match nam CEO Steven Martina plaats als juryvoorzitter en waren er vanuit The Greenery meerdere medewerkers van verschillende disciplines aanwezig om met de deelnemers te sparren over hun ideeën. Volgens Hogeveen was het evenement zeker een succes: ‘De opzet en de professionaliteit van het evenement is absoluut geslaagd. Leuke vibe, goede sfeer en veel enthousiaste geluiden van studenten. We hebben de sector op een positieve manier belicht bij de nieuwe generatie.’

Daarnaast is het volgens Hogeveen een kweekvijver geweest voor nieuwe innovaties en een mooie aanleiding om The Greenery te positioneren als innovatief bedrijf. Welke innovatie is bijgebleven? ‘Het concept ‘Opgeweckt’ vond ik zelf erg leuk, een concept waar het wecken van vroeger weer in een nieuw jasje werd gestoken. Helaas is dit concept buiten de prijzen gevallen.’

Bron: Rotterdam Food Cluster

 

Publicatiedatum: