Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
LTO Nederland start campagne #watkrijgtdeboer

"Aandacht voor de scheve situatie waarvan de consument vaak geen weet heeft"

LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders en start de online-campagne #watkrijgtdeboer. "Aan de hand van voorbeelden van consumentenprijzen en boerenprijzen laten we de scheve situatie zien waar veel consumenten geen weet van hebben", aldus LTO Nederland.

LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders. Dat punt maakt zij al een tijd, en was ook onderdeel van bijvoorbeeld de LTO-reactie op de miljoenennota. Nu start LTO met een gerichte campagne #watkrijgtdeboer waarbij zij inzichtelijk maakt hoe weinig van wat de consument betaalt naar de boer en tuinder gaat. LTO laat, aan de hand van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Universiteit Wageningen, zien welk deel van de supermarktprijs uiteindelijk terechtkomt bij boer of tuinder.

In het geval van een pak melk van € 0,90 is dit zo’n € 0,33. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt € 1,30 kost, gemiddeld € 0,14. Pluimveehouders ontvangen voor 10 middelgrote scharreleieren € 0,80, terwijl de consument daarvoor € 2,24 afrekent.

Scheve situatie
LTO Nederland wil met de online-campagne #watkrijgtdeboer aandacht voor deze ‘scheve situatie’ waarvan veel consumenten geen weet hebben. Het inkomen van boeren en tuinders staat al jaren onder druk terwijl de kostprijs oploopt.

De consument wil niet alleen voedsel dat er mooi uit ziet en kwaliteit hoogwaardig is, maar is ook steeds meer geïnteresseerd in de wijze waarop voedsel is geproduceerd. Duurzaamheid en diervriendelijkheid staan hierbij voorop. Heeft het dier buiten gelopen? Is de groenten geteeld met respect voor de bodem? Boeren en tuinders willen dit ook: duurzamer produceren op een diervriendelijke wijze zonder overlast voor de omgeving. Daar horen investeringen bij die de kostprijs verhogen. Deze extra kosten krijgen boeren en tuinders nu (nog) niet terugverdiend in de keten. Hoe dit komt, maakt deze campagne inzichtelijk.

Bron: LTO Nederland

Publicatiedatum: