Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eet afval op: Too Good To Waste

Oplossing voor voedselverspilling in supermarkten wint NCDO-prijs

Battle of the Cheetahs, een wedstrijd voor creatieve oplossingen voor mondiale voedselvraagstukken, is gisteravond gewonnen door Too Good to Waste. Het winnende initiatief van elf young professionals gaat voedselverspilling in supermarkten tegen door bijna verlopen fruit en groente te bewerken tot sap en soep in plaats van het weg te gooien. Nederlandse supermarkten gooien jaarlijks 600 miljoen euro omzet weg aan niet verkocht voedsel dat over de datum, maar nog wel eetbaar is. Het idee om dit eten vlak voor de uiterste verkoopdatum als goedkope grondstof af te laten halen door een voedselbewerker en niet door een afvalverwerker won zowel de publieksprijs als de juryprijs: Een startkapitaal van 25.000 euro. De Batttle is een activiteit van NCDO, centrum voor mondiaal burgerschap en internationale samenwerking.



Levensduur van groente en fruit verlengen

De jury koos unaniem voor Too Good to Waste omdat het een concrete, ondernemende oplossing is voor het belangrijke probleem van voedselverspilling. Supermarkten hoeven niet meer te betalen voor het afhalen van hun groente- en fruitafval en de verwerkende industrie krijgt goedkoop goede grondstoffen. Beide kunnen zich hiermee profileren als waste friendly. De herkenbare verpakking van de ‘verlengde’ producten maakt consumenten bewust van voedselverspilling en maakt het makkelijk voor hen om er zelf iets aan te doen. Het winnende team heeft al een supermarkt en een verwerker bereid gevonden om het idee te realiseren.

Vijf voedseluitdagingen – vijf oplossingen

Voedselverspilling was een van de vijf grote voedseluitdagingen in de Batttle: 60 young professionals werkten de afgelopen zes weken aan vijf creatieve oplossingen om Nederlanders aan te zetten om duurzamer om te gaan met voedsel. Made in Holland dringt onze vleesconsumptie terug door eiwitrijke insecten op het menu te zetten. Echte Prijs laat zien wat we eigenlijk zouden moeten betalen voor koffie. Riszky Foodz geeft consumenten hun eigen verantwoordelijkheid terug voor wat ze eten. City Farming neemt ons mee naar efficiënte stadslandbouwmethodes, die ruimte overlaten voor natuur en biodiversiteit. Voorafgaand aan de finale hebben zo’n 2.500 mensen online gestemd op hun favoriete oplossing; tijdens de live finale nog eens ruim 300 aanwezigen.

Hans Eenhoorn: ‘sociale druk opvoeren’

Ook was er een openbare webchat met Worldconnector en voedselexpert Hans Eenhoorn. Volgens Eenhoorn moet de sociale druk flink opgevoerd worden om eerlijker en duurzamer omgaan met eten te stimuleren. Hij riep deelnemers aan de webchat op om uit te dragen dat ze bewust met eten omgaan en te proberen om ‘mensen die heel veel vlees eten, belachelijk te maken’.

Publicatiedatum: