Dé website voor de Nederlandse groententeelt



Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende tuinders

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




PerfoTec introduceert het nieuw Lasersysteem met Automatic OTR Control

PerfoTec introduceert het nieuwe  PerfoTec Laser Systeem met Automatic OTR Control. Voor professionele verpakkers van verse (gesneden) groenten en fruit die niet tevreden zijn met de kwaliteit, en die de houdbaarheid van hun verpakte producten willen verlengen, geeft het PerfoTec Lasersysteem met de unieke camerabesturing de mogelijkheid om de doorlaatbaarheid van de verpakkingsfolie voor elk product te regelen, afhankelijk van de respiratie van het product per seizoen.

Dit in tegenstelling tot dure, lasergeperforeerde verpakkingsfolie met een door de leverancier 'bepaalde' vaste doorlaatbaarheid. De doorlaatbaarheid van deze folies blijkt in de praktijk nogal te variëren. PerfoTec biedt de technologie en de benodigde kennis om de kwaliteit en houdbaarheid van uw producten beduidend te verbeteren en tegelijkertijd kosten te besparen.


De foliedoorlaatbaarheid is, net als de producttemperatuur, een beslissende factor voor het behoud van de kwaliteit in de handelsketen.

De beste resultaten met laserperforatie van verpakkingsfolie verkrijgt u wanneer dit proces door de verpakker zelf wordt uitgevoerd en gecontroleerd, omdat de ademhaling van de verse producten onder invloed van de seizoenen verandert.

Daarom wordt de foliedoorlaatbaarheid als kritisch controlepunt (CCP) beschouwd voor de kwaliteit en de houdbaarheid van verse groenten en fruit (QACCP).
Om dit te bewaken, heeft PerfoTec het unieke Camera Inspectie Systeem met Automatic OTR Control® (Oxygen Transmission Rate =  zuurstofdoorlaatbaarheid) ontwikkeld. De camera inspecteert en controleert de OTR van elke verpakking door middel van inspectie- en analyse van elk gaatje. Indien nodig wordt de laserenergie automatisch direct aangepast om elke afwijking in foliedikte -die een variatie in gatgrootte kan veroorzaken- te compenseren. Folie die met laserperforatie wordt geproduceerd zonder een dergelijk Automatisch Camera Controle Systeem is onbetrouwbaar vanwege onopgemerkte en ongewenste variatie in de foliedoorlaatbaarheid, waarbij de perforaties soms zelfs kunnen ontbreken.

De PerfoTec laser kan zeer kleine gaatjes maken, van zelfs 30 - 40 micron in diameter. Dit wordt bereikt door een speciale Laser Beam Equaliser. Met dit instrument kunnen bijzonder kleine micro-perforaties met de een zeer hoge consistentie worden gemaakt. Dit is vooral van belang voor (fruit-) salades en kant-en-klare maaltijdsalades, vanwege de lage ademhaling (respiratie) van deze producten.  Een goede atmosfeer in de verpakking geeft een betere smaak en optische kwaliteit van de verse salades, groenten en fruit.



Voor meer informatie:
PerfoTec BV
Communicatieweg 111
3641 SG Mijdrecht.
Tel: 0297 – 25 55 54
Fax: 0297 – 28 38 36
E-mail 
www.perfotec.com

Publicatiedatum: 17-3-2009

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector:

Déluap weegt paprika’s snel, nauwkeurig en nu met minder handarbeid

Déluap verpakt dagelijks een scala groenten en fruit voor AGF-handelsorganisaties en -exporteurs. De bedrijfsnaam is een anagram van voornamen van de eigenaren Ed Guttenberg en Paul den Ouden. Sinds 1981, het jaar waarin ze samen de onderneming in Poeldijk zijn gestart, is er veel veranderd. Werd in het eerste jaar nog bijna alles met de hand ingepakt, vandaag de dag zorgen de circa twintig verpakkingslijnen grotendeels voor het verpakkingswerk. "Ook machines als de Manter 16000-mixweger dragen bij aan het automatiseringsproces", vertelt Paul den Ouden. "Automatiseren voor ons als dienstverlenend bedrijf essentieel om in de zwarte cijfers te blijven. Vandaar dat Déluap graag bereid is om samen met de leverancier de machines nog beter te maken. Met de Manter 16000-mixweger is dat zeker gelukt."



"De marges die wij in onze handel kunnen maken zijn heel klein”, legt Den Ouden uit bij de nieuwste aanwinst van Déluap, de Manter 16000-mixweger. "Met deze machine kunnen we in ons bedrijf nagenoeg automatisch 55 verpakkingen per minuut van de bekende stoplichtverpakking van een flowpack voorzien. Dankzij automatiseringen als deze kunnen we een aanzienlijke besparing op arbeidskosten realiseren", zo is de ervaring van Den Ouden. "Daarnaast kunnen we een hoge capaciteit halen, omdat de machine altijd het juiste gewicht verpakt. Toen we de paprika’s nog met de hand moesten pakken was het gewicht van minstens twee van de tien verpakkingen niet in orde. Daar hadden we veel extra werk van en extra arbeidsloon en materiaalkosten."

Naast de exacte weging ervaart Den Ouden dat de weger van Manter de paprika’s nauwelijks beschadigt. "Dat komt vooral omdat er nauwelijks valhoogtes in de machines aanwezig zijn en onder andere ook vanwege de ronde trilgoten om de paprika’s snel en zonder beschadiging naar voren te geleiden, alsmede de kleppen die met zachte stootkussentjes zijn uitgevoerd." De voorzichtige behandeling begint al bij het gedoseerd legen van de dozen paprika’s. Eerst komen ze op een vlakke transportband. Dat zorgt ervoor dat ze niet tot moes vermalen onder in de opvoerband. Vervolgens worden de paprika’s omhoog gebracht in de machine, waarna ze netjes over de zestien trilgoten worden verdeeld. De zestien trilgoten transporteren de paprika’s met beleid naar de zestien voorraadbakjes, welke verdeeld zijn in twee groepen van vijf bakjes en één groep van zes bakjes.



Paprika’s kunnen door hun stroeve huid moeilijk over het gegalvaniseerde staal glijden. Daarom moet even tijd gemaakt worden om de paprika in het voorraadbakje te trillen. De weger kan het gewicht alleen nauwkeurig bepalen als het weegbakje 100 procent trillingsvrij is. Door een paprika eerst in een voorraadbakje te trillen,hoeft de trilcapaciteit niet zo hoog te zijn, terwijl er toch voldoende tijd is om het product nauwkeurig te wegen in het weegbakje. Direct onder de zestien voorraadbakjes bevinden zich de zestien weegbakjes om elke paprika exact te kunnen wegen. Paprika’s zijn nu eenmaal een groente die snel beschadigt en aangezien de consument vooral met de ogen koopt, passen beurse plekken niet. De nieuwe moderne HACCP-proof huisvesting en de reeks certificaten (ISO-BRC-IFS-Skal) die Déluap al jaren bezit, zijn stille getuigen van de filosofie en de zorg voor kwaliteit waarmee Déluap de producten van haar klanten omringt.

De Manter-weegmachine transporteert en weegt de paprika’s ook met zorg, waardoor klanten als Déluap nog beter in hun markt kunnen opereren. Met deze geavanceerde hightech Manter 16000-weegmachine onderstreept Déluap eens te meer hun veelzeggende slogan: Déluap West, Quality Packers For The Best.

Voor meer informatie:

Manter International
Phileas Foggstraat 66
7825 AL Emmen
Tel: 0591-626300
Fax: 0591-629223
sales@manter.com
www.manter.com

Paul den Ouden
Deluap West
ABC Westland 390
2685 DD Poeldijk
Tel.: 0174 52 78 60
Fax: 0174 52 78 70
www.deluap.nl
E-mail

Scheve palletstapels met dozen toenemend probleem

In toenemende mate ontstaan er bij het gekoeld opslaan en transport van AGF-producten problemen, die indirect te wijten zijn aan een slechte vochtregulering in de geconditioneerde ruimten. Een veelvoorkomend probleem dat ontstaat bij een te hoge relatieve vochtigheid in de ruimte is dat productverpakkingen gaan verweken en daarmee hun sterkte verliezen met als gevolg productschade door inzakkende dozen. Door het toepassen van relatief eenvoudige maatregelen is dit probleem in veel gevallen te voorkomen.

Over het algemeen kan worden gesteld dat vocht een belangrijke oorzaak is van de problematiek rond bewaarkoeling. Een goede vochtbeheersing is essentieel voor het behoud van kwaliteit van de opgeslagen producten in bewaarcellen en een beperking van productschade door inzakkende dozen.



De toename van de problematiek rond verpakkingen is niet eenduidig vast te stellen en heeft meerdere oorzaken. Een belangrijke factor is dat door milieu eisen en kostenbesparing de verpakkingen steeds veranderen en dat minder stevig en minder milieuvervuilend geplastificeerd karton wordt gebruikt. Verpakkingen zijn tegenwoordig veel gevoeliger voor vocht en de stapelsystemen in de cellen stellen hogere eisen aan dezuivere vorm van een pallet. Het risico op productschade door verweking wordt ook nog eens groter doordat de palletstapeling hoger wordt. (High Cube containers). Tenslotte kan de regeling en het veelvuldig open staan van deuren, nadelig werken.

Schade door verweking van verpakkingen leidt veelal tot:

  • Hoge kosten door schade aan de opgeslagen producten.
  • Kosten voor het ompakken van producten.
  • Kosten voor het afvoeren van de producten.
Om de luchtvochtigheid in de cel te kunnen beheersen is het nodig aanvullende voorzieningen in de cel op te nemen. Crux hierbij is dat warmte in de cel wordt ontwikkeld, zodat de koelers vaker in actie moeten komen. Aangezien luchtkoelers naast afkoelen ook ontvochtigen is toevoer van warmte aan de cel een efficiënt middel om de vochtigheid te beheersen. Het toepassen van een absorptie luchtdroger, vergelijkbaar met de apparaten die in de bouw worden toegepast, is een alternatief.



In de praktijk wordt voornamelijk warmte ingebracht. Het meest effectief is het opnemen van een verwarmingselement in de uitblaas van elke koeler. Als alternatief kan ervoor worden gekozen elders in de celverwarming op te nemen, echter deze moet wel zodanig worden aangebracht dat een gelijkmatige temperatuurverdeling over de cel wordt bereikt. Soms kan een energiezuinige verwarming met afvalwarmte uit de koelinstallatie economisch beter zijn.
 
Soms wordt ventilatie toegepast om vocht uit een ruimte te verwijderen. Er zijn echter buitencondities denkbaar,die de vochtigheid in de cellen juist verhogen. Ventilatie bij koelcellen is uitsluitend nuttig om schadelijke gassen uit de koelcel te verwijderen. Eveneens onjuist is het gebruik maken van de ontdooielementen van de koeler. Op het moment namelijk dat de luchtkoeler op verwarming overschakelt, wordt warme vochtige lucht aan de cel toegevoerd, totdat de koeler is opgedroogd en alleen nog verwarmde lucht wordt toegevoerd. De ingebrachte vochtige lucht is warmer dan de celen de daarin opgeslagen producten. Gevolg is dat de lucht zal condenseren op de koude oppervlakten van bijvoorbeeld vloer, wanden en producten. Adviesburo Verhoef helpt u graag bij het maken van verantwoorde keuzes.

Voor meer informatie:
Adviesburo Verhoef bv
Vlijtseweg 47
7317 AD Apeldoorn
Tel: 0555-222477
Fax: 0555-211549
E-mail
www.verhoef.net

Manter RSB-M Baler in de startblokken

Kleine zakken in één grote zak. In Amerika is deze vorm van verpakken al lang gemeengoed, maar sinds enkele jaren ervaart Manter ook in Europa een opkomende vraag. Vandaar dat de nieuwe ‘Europese’ Manter RSB-M Baler in de startblokken staat.

Er zijn verschillende manieren om voorverpakte consumentenverpakkingen met AGF-producten naar de supermarkt te brengen. Zo kun je pakjes of zakjes bijvoorbeeld in kratten naar de eindbestemming transporteren. Over kleine afstanden vervoerd is deze verpakkingsvorm goed haalbaar en betaalbaar, maar over grote
afstanden gezien is en blijft emballage als kratten een (kostbaar) probleem. Een wel
betaalbare grootverpakking voor verre transporten is de omzak. In Amerika passen de verpakkers deze emballagevorm al jarenlang toe. Nu raakt het de laatste jaren ook als transportmiddel in Europa in zwang. Omzakken worden net als kratten gevuld met consumentenverpakkingen. Op eindbestemmingen als in de supermarkt maken de vakkenvullers ze open. De hierin verpakte losse verpakkingen worden in het schap gelegd en de omzak eindigt als oud papier. Hier is dus geen sprake meer van retourvracht.



Manter heeft al enkele jaren een Baler voor papieren omzakken in het programma. Die vindt vooral aftrek op de voor de omzak populaire Amerikaanse markt. Met deze
machine heeft Manter inmiddels al veel ervaring opgedaan. Nu ook Europa rijp is voor omzakmachines, is het tijd voor een Baler die op deze markt is aangepast. De ervaring die Manter met de ‘Amerikaanse’ Baler heeft opgedaan, wordt nu ingezet bij een nieuw type Baler.

Bij de ‘Europese’ Baler gaan de verpakkingen in een netomzak van de rol. Technisch
gezien is hiervoor een nieuwe netmachine van-de-rol ontwikkeld. Voor de Balerfuncties kan Manter daarbij teruggrijpen op de Amerikaanse uitvoering. De functionaliteit is dan ook in grote lijnen gelijk aan dat type machine. De zakken zijn individueel te tellen en te verzamelen, terwijl er een nieuwe zak wordt klaargezet. Alle instelbare functies zijn met hulp van een touchscreen te bedienen. Koppeling met zowel de verpakker voorafgaande aan de Baler, als ook met een palletiseerunit erna, is mogelijk. Indien er ook nog ter controle een checkweger geplaatst wordt, is het hele traject te automatiseren. Daarmee is een volgende stap in de totale automatisering mogelijk.

Manter heeft de eerste productieseries van de Manter RSB-M Baler inmiddels al
verkocht. De uitlevering hiervan zal in het eerste kwartaal van 2009 plaatsvinden.

Bron: Nieuwsbrief Manter

Voor meer informatie:
Manter International
Phileas Foggstraat 66
7825 AL Emmen
Tel: 0591-626300
Fax: 0591-629223
sales@manter.com
www.manter.com
witlof langer vers in speciale verpakking

Vitalof komend weekend op TV

Op zaterdag 28 maart staat witlof van Vitalof centraal in de uitzending van het SBS6 programma Tuinruimers. Vitalof, te koop via ZON fruit & vegetables, introduceerde dit jaar een nieuwe flowpackfolie waarin witlof langer vers blijft en er nagenoeg geen groenverkleuring optreedt.



In de uitzending wordt aan de hand van een bedrijfsreportage bij één van de Vitaloftelers het productieproces van witlof toegelicht. Ook zullen er heerlijke gerechten worden bereid met de witlof van Vitalof waaruit de diversiteit van witlof naar voren komt.

Vitalof is op zaterdag 28 maart om 17.00 uur en op zondag 29 maart om 10.00 uur, te zien op SBS6.

Nieuwe staverpakking voor kwetsbare producten

De onlangs gelanceerde JASA 250 doy style-machine is een zeer veelzijdige machine. Door het combineren van diverse verpakkingsvormers op één machine is het mogelijk om naast doy-verpakkingen zowel vlakke zakken als blokbodemzakken te maken. Dit alles met zeer korte omsteltijden. Het omzetten van de ene naar de andere verpakkingsvorm gebeurt hoofdzakelijk softwarematig.



Naast deze veelzijdigheid heeft de machine enkele andere unieke kenmerken. Door de zeer compacte bouwwijze is de machine eenvoudig in een bestaande lijn te integreren. De bouwwijze maakt het ook mogelijk om de machine in een verlaagde uitvoering te bouwen. Hierdoor kunnen ook kwetsbare producten als tomaten, appelpartjes en druiven op de machine verpakt worden.

Door de folie op de juiste manier te bedrukken kan de verpakking als een totaalconcept gepresenteerd worden. Meerdere bedrukkingen kunnen achter elkaar op de rol gedrukt worden om de attractiviteit te verhogen. Zowel de doy-verpakking als de blokbodemverpakking zijn stabiele stazakken die een goede uitstraling in het supermarkt schap hebben. Door de stabiele vorm en het grote bedrukkingsvlak zijn de verpakkingen een uitdaging voor iedere marketeer om er een goed verkopend concept van te maken.

Tomatenkweker Bert van der Brand heeft dit concept reeds succesvol geïntroduceerd om onder de Fresh Valley-naam zijn trostomaten te verkopen. De verpakkingen bestaan uit een viertal bedrukkingen die op één rol geplaatst zijn. De bedrukkingen zijn cartoonachtige tekeningen die een breed publiek aanspreken, van jong tot oud.

Bron: Nieuwsbrief Jasa

Zalpak presenteert nieuw taps geplakt bakje voor zachtfruit op Empack

Verpakkingsfabrikant Zalpak uit Ruurlo zal dit jaar op de Empack aanwezig zijn met nieuwe frisse ideeën over vouwkartonnen verpakkingen. Voor het verpakken van zachtfruit is een nieuw taps geplakt bakje ontwikkeld waar een doorzichtig kunststof deksel opgeklikt kan worden o.a. zeer geschikt voor tomaatjes en druiven.

Om snacks en broodjes op een leuke manier te presenteren zijn nieuwe conische trays bedacht voorzien van klipsluiting en uitsparingen waar kleine bekertjes met saus in passen.

Zalpak is een speler van formaat geworden op de markt van bake-off verpakkingen en in zowel golf- als vouwkarton is men dit nu verder aan het uitbreiden.



Natuurlijk staan de verdere productiemogelijkheden van bedrukte skin- en blisterkartons, sleeve’s, 2-4- en 6 hoeken geplakte vouwdozen met en zonder venster en de aantrekkelijke kunststof verpakkingen, niet stil.

Recentelijk is een nieuwe 5 kleuren drukpers in gebruik genomen zodat men nog efficiënter in de verpakkingsmarkt kan opereren.

Zalpak heeft een geheel vernieuwde website, zie www.zalpak.nl

BührmannUbbens kan trays opzetten op locatie

Ruimte en kosten besparen bij het verpakken van producten? BührmannUbbens Packaging, leverancier van verpakkingsmaterialen en -machines, heeft de machine in haar assortiment voor het opzetten van dozen en trays in de groente en fruit branche.

Voor het verpakken van groenten en fruit is het gebruikelijk om golfkartonnen trays te gebruiken. De trays, voorzien van stapelranden, worden veelal opgezet aangeleverd. Een alternatief is het opzetten van plano trays (vlakliggende golfkartonnen platen) met de Lantech TE-2000. De plano trays worden op de werkplek, in de hoeveelheid die op dat moment nodig is, automatisch opgezet en verlijmd. Hiermee kunnen kosten voor transport, opslag en karton aanzienlijk worden verlaagd.



Door middel van vacuüm worden de plano trays uit het ergonomische magazijn gepakt en in liggende positie gebracht. De plano wordt overgenomen door grippers, die deze transporteren naar de vormpositie. Tijdens deze beweging wordt er lijm op de plano gespoten. Omdat de plano met grippers wordt vastgepakt is de Lantech trayvormer ongevoeliger voor kromtrekkende plano’s. In de vormunit wordt de tray vierzijdig aangedrukt, zodat de lijm goed aan het karton hecht. De tray wordt doorgedrukt en valt op een transportbaan.

De Lantech TE-2000 trayvormer is uitgevoerd volgens de laatste ontwikkelingen op het gebied van trayvormen. Het is een uitermate gebruikersvriendelijke machine die op eenvoudige wijze om te bouwen is naar een ander formaat.

Met de Lantech TE-2000 beschikt u altijd over de juiste hoeveelheid opgezette trays. Zijn er onverwacht meer trays nodig, dan zijn deze zo opgezet.

Wanneer de machine geplaatst wordt in een omgeving met een hoge vochtigheidsgraad, veel stof en/of vuil, zeer lage of zeer hoge temperatuur, dan kan de machine daarop worden aangepast. Daarnaast kan de machine verplaatsbaar worden gemaakt, waardoor de Lantech trayvormer op meerdere plekken kan worden ingezet.

De standaard capaciteit bedraagt 15 trays per minuut, hogere capaciteiten zijn ook mogelijk. De afmeting van de machine is (L x B x H) 272 x 156 x 180 cm. De elektrische aansluiting is 3 x 400V - 50Hz en er is een persluchtaansluiting nodig. Het gewicht van de machine is 450kg.

Voor nadere informatie over trays en trayopzetters kunt u contact opnemen met
David Goudsmit – productmanager golfkarton verpakkingen en vouwkartonnage, telefoon (0575) 59 81 20 of e-mail d.goudsmit@bup.nl.

LC Packaging toont veelzijdige flowpacker op Empack

LC Packaging uit Nieuwerkerk a/d IJssel toont op de Empack Den Bosch een horizontale flowpacker van Rimopack uit Spanje. Deze flowpacker, type Agro, is uitgevoerd met 3 servomotoren en één draaistroommotor, voor respectievelijk de sealwielen, de sealbeitels, de automatische invoerband en de aftransportband. De machine is uitermate eenvoudig te bedienen via een kleuren touch-screen met duidelijke symbolen. De omsteltijden van deze flowpacker zijn door de servo techniek zeer kort. Slechts enkele parameters dienen via het touch-screen ingesteld te worden. De Rimopack flowpacker is verder voorzien van diverse opties. Zo wordt er o.a. geen verpakking gemaakt indien er geen product op de invoerband is geplaatst. Ook bij een fout geplaatst product past de machine zich automatisch aan. Hierdoor wordt stilstand tot een minimum beperkt. De machine is in RVS uitgevoerd en daardoor  geschikt voor vele toepassingen. Deze flowpacker is  geschikt voor het verpakken van losse producten en trays.



Weigma

Van Weigma (Spanje) presenteert LC Packaging diverse weegoplossingen. Weigma is producent van lineaire en multi-head wegers. Naast standaard weegoplossingen biedt het programma van Weigma ook product specifieke oplossingen. Om dat te illustreren wordt de Weigma MCS 8 multi-head getoond. Deze weger is speciaal ontwikkeld voor plakkerige producten die niet op een standaard multi-head weger verwerkt kunnen worden.  Het product wordt via eenvoudig te reinigen stappenbanden naar de weegbakken getransporteerd. De weegbakken hebben een inhoud van 6 liter. De toevoerbanden en de weegbakken worden aangedreven door servomotoren. Het eindgewicht wordt bereikt door een combinatie weging. De MCS is speciaal geconstrueerd voor verse producten en daarom is er ook veel aandacht besteed aan de constructie ten aanzien van de reiniging. De MCS weger kan worden gecombineerd met een veelvoud aan verpakkingsmachines. Producten met een lengte tot 300mm kunnen door de MCS afgewogen worden. De MCS is leverbaar in een 8, 12, 14 en 16 kops uitvoering.

Affeldt

Tot slot is LC Packaging reeds meer dan 30 jaar de vertegenwoordiger van Affeldt (Duitsland). Affeldt is producent van lijnwegers en verschillende types verpakkingsmachines zoals;  net clippers en verticale vorm-, vul- en sluitmachines.

Standnummer K 1008

Voor meer informatie:
LC Packaging
Hoogeveenenweg 150
2913 LV  Nieuwerkerk a/d IJssel
Tel: 0180 - 39 38 33
Fax: 0180 - 39 38 99
www.lcpackaging.nl
E-mail

TapeTop-sluiting houdt kruiden vers

Tholen - De Portugese retailer Pingo Doce heeft onlangs samen met hun verpakker ELS de Amcor TapeTop geïntroduceerd voor vers gesneden groenten. TapeTop is een hersluitbaar mechanisme voor standaardverpakkingen, dat ervoor zorgt dat een verpakking meerdere malen open en dicht kan. Dit kan voedselverspilling voorkomen, doordat het product ook na opening vers blijft.



Nadat de standaardverpakking geopend is kan men de strip lostrekken, het folie naar beneden rollen en de tape over de bovenkant plakken. Volgens ELS is er vanuit de consumenten behoefte aan hersluitbare verpakkingen. Kruiden zijn hiervan een goed voorbeeld omdat dit product vaak niet in één keer wordt geconsumeerd. Naast vermindering van voedselverspilling is ook het gewicht van de verpakking minimaal.
 
Voor meer informatie: www.amcor.com

Déluap's handelsbedrijf RiPa Pack & Trade biedt voorverpakte producten aan

 
Tholen - Als toegevoegde waarde voor haar klanten introduceerde het multi-gecertificeerde  verpakkingsbedrijf Déluap West bv twee jaar geleden het handelsbedrijf RiPa Pack & Trade bv met Paul den Ouden als salesmanager. "Wij bieden door Déluap verpakte producten aan. Onze klanten hoeven dus niet meer eerst zelf hun producten in te kopen en vervolgens laten verpakken, maar kunnen kant-en-klaar voorverpakte producten afnemen. Een klant koopt dus niet meer in dan hij nodig heeft maar kan in overleg producten bestellen in de gewenste verpakking. Als een klant bijvoorbeeld paprika-stoplichten in flowpack verpakt wil hebben, moesten ze voorheen ruim voldoende rode, gele en groene paprika's sturen in het juiste gewicht", vertelt Ed Guttenberg.



Volgens Ed biedt de handelsdochter van Déluap grote voordelen. "Ook kunnen klanten van deze service gebruik maken om in plaats van rekening te houden met uitval c.q. inwicht het eventuele tekort te laten aanvullen met door Ripa voorverpakte producten. En last, but not least wordt van deze service regelmatig gebruik gemaakt om de vrachtwagen zo vol mogelijk te laten rijden. Als er op het laatste moment nog iets wordt verkocht voordat de vrachtwagen met de vracht zou gaan rijden en er is nog plaats voor bijvoorbeeld één pallet, kunnen klanten ook deze laatste pallet voorverpakte producten bij Ripa aankopen. Hierdoor worden de transportkosten beperkt. Nu heeft hij geen omkijken naar het inwichtpercentage, minder transportkosten en geen voorraadkosten meer!"



Meerdere klanten van Déluap maken al gebruik van de diensten van RiPa Pack & Trade. "Het segment is groeiende, de reacties zijn goed en de klanten tevreden", concludeert Ed. "We kunnen ook andere bedrijven beleveren, maar hebben absoluut niet de intentie om in het vaarwater van onze klanten te gaan zitten. Déluap en RiPa zijn neutrale, service gerichte flexibele bedrijven en onze core-business blijft het leveren van een kwaliteitsverpakking voor agf-producten."

Voor meer informatie:
Déluap West
ABC Westland 390
2685 DD  Poeldijk
Tel: 0174-527860
Fax: 0174-527870
E-mail
www.deluap.nl




Phi Pack en GH Machines introduceren revolutionaire technologie

Ravenwood; de nieuwe manier van etiketteren

Een revolutionaire manier van etiketteren - met voordelen naar kostprijs, presentatie, efficiency en milieubelasting – dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch maakt het "linerless label" concept van Ravenwood Packaging dit mogelijk.

De meest in het oog springende eigenschap van de Ravenwood technologie is het ontbreken van dragerpapier (de "liner"). Het is deze innovatie die tot grote voordelen leidt:

Milieu

Geen "liner" = geen afval. Simpeler kan niet. Bovendien is veel minder lijm nodig. De etiketten kunnen gemakkelijk verwijderd worden voor gescheiden afvalinzameling. Tenslotte is de supply chain eenvoudiger en korter, wat de hoeveelheid productieafval verminderd en de logistiek vereenvoudigd.



Presentatie

Ravenwood labels kunnen de uitstraling van een sleeve benaderen en zorgen voor extra attentiewaarde in de supermarkt. Door in-line printmogelijkheden en bedrukking van de achterzijde kan bovendien alle gewenste informatie op één enkel etiket geplaatst worden.



Kosten

Door de eenvoudiger productie en het ontbreken van dragerpapier kunnen Ravenwood etiketten meestal goedkoper geproduceerd worden dan traditionele etiketten. Ten opzichte van een kartonnen sleeve is het verschil natuurlijk nog veel groter. Daarnaast betekent minder afval ook lagere kosten.

Flexibiliteit

Top-, C-wrap en Full-wrap op dezelfde machine. Geïntegreerde printer(s). Nagenoeg vrije keuze naar materiaalkwaliteit en dikte. Ook kunststof (PP) etiketten zijn mogelijk.        



Recentelijk zijn Phi-Pack BV en het Belgische zusterbedrijf GH Machines NV aangesteld als exclusief agent voor Ravenwood in de Benelux. Het enorme succes van deze technologie in met name de U.K. en Spanje zal hier ongetwijfeld navolging krijgen. De officiële lancering in Nederland vindt plaats op EmPack Den Bosch,  1 en 2 april 2009. U vindt Phi-Pack op stand B1075.

Zoals een Engelse etikettenproducent eens opmerkte: "Eigenlijk is er geen reden dat in de toekomst niet alle etiketten met deze techniek zouden worden vervaardigd."

Voor meer informatie:

In Nederland:
Phi-Pack BV
Walter ten Bruggencate
Tel: 013 6316 302
sales@phi-pack.nl

In België en Luxemburg:
GH Machines NV
Eric Spliet
Tel: +32 3870 6060
info@ghmachines.be

Seminar, 2 april Rotterdam

Duitse VerpackV - wat is nieuw in 2009?

Op 1 januari 2009 is de vijfde editie van de Duitse verpakkingsverordening (VerpackV) in werking getreden. Nederlandse ondernemers, die producten naar Duitsland exporteren, kunnen tijdens het seminar 'Duitse VerpackV – wat is nieuw in 2009. De nieuwe VerpackV zal bijdragen aan het ontstaan van meer concurrentie tussen de duale systemen en een einde maken aan het zogenaamde 'meeliften'.

De strikte wettelijke maatregelen maken het voor ondernemers noodzakelijk zich aan te sluiten bij een duaal systeem. Bedrijven met een grote hoeveelheid verpakkingen dienen jaarlijks een aparte 'Vollständigkeitserklärung' in te vullen. Daarentegen hoeven verpakkingen vanaf volgend jaar niet langer voorzien te zijn van het tot nu toe verplichte merkteken van een duaal systeem. Het seminar zal de kernpunten en de belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde verpakkingsverordening toelichten en geeft ruimte voor individuele vragen. Na het seminar is er de mogelijkheid om individuele gesprekken met experts te voeren. De heer Arning van Landbell AG für Rückhol-Systeme zal in dit seminar de kernpunten en de belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde verpakkingsverordening toelichten.

Doelgroep

Het seminar is gericht op producenten en distributeurs die hun producten naar Duitsland exporteren en aan de Duitse wetgeving moeten voldoen. Aangezien het grootste gedeelte van het seminar in het Duits gepresenteerd wordt, is het van belang dat de deelnemers over enige basiskennis van de Duitse taal beschikken. Overigens is het tijdens het gehele seminar mogelijk in het Nederlands vragen te stellen.

Aanmelding

U kunt zich tot uiterlijk 27 maart 2009 aanmelden. Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u een schriftelijke bevestiging inclusief routebeschrijving evenals de rekening.

Deelnamekosten

Euro 50,00 (excl. BTW) Voor leden van de Nederlands-Duitse Handelskamer is het seminar gratis.

Bron: FrugiVenta

Mecari Plastics:

Survivor in de kunststof verpakkingsbranche

Mecari Plastics in Werkendam begon 25 jaar geleden, toen nog vanuit Raamsdonksveer, als producent van folie en folieproducten. Na enkele overnames en een brand is het bedrijf anno 2008 weer in volle bloei. Na de oprichting van het bedrijf in 1983 hield het bedrijf zich bezig met de levering van folie voor standaardtoepassingen en vermarktte dit viade traditionele verpakkingsgroothandel. In 1991 werd Mecari verkocht aan het familiebedrijf Klerk’s Plastic Industrie .

Onder 'het dak' van de Klerk’s Groep breidde het bedrijf enorm uit en leverde het ook anderematerialen, zoals HDPE-folies en meerlaagsfolie. Hans Wijgers, directeur/eigenaar Mecari Plastics: "We hadden in die tijd twee doelgroepen. Naast de verpakkingsgroothandel leverden we ook intercompany, dus aan de dochterondernemingen binnen de Klerk’s Groep. Doordat de communicatie via de groep of de tussenhandel liep, hadden we vanuit Mecari geen of nauwelijks contact met de eindverbruikers. Dit maakte ons kwetsbaar."

Actie, reactie

Mecari ging een paar jaar verder onder de vlag van de Klerk’s Groep. Eind 1997 werd Wijgers aangesteld als commercieel directeur van Mecari en bepaalde samen met Louis van Besouw, de operationeel directeur, vanaf dat moment het beleid. De heren wilden van de folieproducent een actief bedrijf maken met het accent op langdurige samenwerking. Daarnaast wilde Wijgers dat de levering binnenshuis,dus binnen de groep, met een aandeel van 50% terugging, naar slechts 5%. Dit om de zelfstandigheid sterk te vergroten en de kansen voor Mecari optimaal te benutten.

Het bedrijf wilde de capaciteit die hiermee vrijkwam gebruiken om het contact met de eindgebruikers op te pakken. Mecari richtte zich op de aardappelen, groente- en fruitmarkt (AGF), op de food en non-foodsector en breidde de export uit. De holding besloot rond 2001 om de werkmaatschappijen die minder binnen de kernactiviteiten pasten te verkopen. Wijgers: "Wij waren aardig bezig om ons onafhankelijk te maken, dus ons bedrijf paste ook binnen deze strategie en kwam in de etalage te
staan. In 2003 namen wij, Louis van Besouw en ik, het bedrijf over. In 2004 gingen we fors investeren in onze productie en commerciële beleid richting de foodsector en haalden we ons British Retail Consortium-certificaat (BRC).’ De Britse organisatie BRC heeft richtlijnen opgesteld waaraan een levensmiddelenproducent en dus ook de
toeleveranciers in de keten aan moet(en) voldoen om aan de grote supermarktketens te mogen leveren.

Vlammenzee

Op 1 maart 2005 sloeg het noodlot toe en brandde het volledige complex van Mecari in Raamsdonksveer af. De fabriek ging helemaal verloren. "Gelukkig bleven onze klantinformatie- en productgegevens behouden", vertelt Wijgers. "Voor de brand hadden we enkele samenwerkingsverbanden met bedrijven, hierdoor konden we snel schakelen met onze recepturen en overige gegevens. Na een hectische periode bleken we gelukkig in staat om ons bedrijf voort te zetten met een klein, maar zeer gemotiveerd team. Samen met deze werknemers bouwden we vanuit Werkendam verder aan Mecari als foliespecialist, leunend op onze productie-expertise. Sinds 2006 is Wijgers de enige directeur/eigenaar van Mecari Plastics.

Revanche

Het bedrijf is onder meer sterk in de AGF-sector, die20% van de totale omzet behelst. Export, met name Scandinavië, levert 15% van de totale omzet. Bij de export ligt het accent vooral op de levensmiddelenindustrie.De overige omzet wordt bij de verpakkingsgroothandelen de industrie in de foodsector en non-foodsector behaald. Wijgers: "Onze kracht ligt in het meedenken met onze klanten. Ik zeg altijd maar: "Er is maar één reden waarom wij een order mogen en willen verliezen en dat is de prijs." Alle ander factoren, zoals: service, advies en kwaliteit zijn beïnvloedbaar en moeten kloppen. We hebben een goede, betrouwbare naam en onze prijs-kwaliteitverhouding is prima. Wij doen zaken met grote concerns die ons op basis van ons advies, bijvoorbeeld over de receptuur van folie of logistieke ondersteuning, kiezen. We groeien nog steeds, ook na het jaar 2006. Dit terwijl zo’n brand je natuurlijk niet in de koude kleren gaat zitten."

Wijgers is trots op zijn gezonde bedrijf. Als hoogtepunt noemt hij het feit dat Mecari nog steeds onafhankelijk is. Volgens de directeur is dit in de kunststofbranche in toenemende mate een zeldzaamheid. De onderneming is in staat om te investeren en kocht vorig jaar zelfs een aantal van haar oude machines terug. Deze zijn gereviseerd door een bedrijf in Polen en nu, door Mecari, verkocht aan productiepartners van het bedrijf. Hierbij vult Mecari een deel van de capaciteit in en ondersteunt de productiepartners eventueel technisch.

Niet traditioneel

De foliespecialist zit niet stil. Zo houdt het bedrijf zich sinds enige tijd bezig met laminaat- en dieptrekfolie. Wijgers wil verdere expansie bewerkstelligen met producten die nog meer toegevoegde waarde bieden aan de industrie, AGF-sector en retailers. ‘Er is een toenemende vraag naar consumentenverpakkingen waarbij gebruiksgemak een belangrijkere plaats inneemt. We zien ook een stijgende vraag naar producten als topsealfolie. Vanuit de AGF-sector ‘leeft’ bio-plastics al een tijd. Een bedrijf als Albert Heijn vraagt hier bijvoorbeeld naar, waarbij de toeleveranciers deze vraag verder verleggen inde keten. Het probleem is dat biologisch afbreekbare folie, bijvoorbeeld als folie voor de komkommer, erg duur is en minder presenteerbaar", vertelt de directeur.  Uiteraard zijn er marktsegmenten waarvoor bioplastic wel erg geschikt is. Wijgers heeft in ieder geval concrete plannen: ‘We zijn nu ook een aantal concepten aan het uitwerken ten behoeve van de retail waarbij ‘bio’ een prominente rol inneemt."

Mecari kijkt graag mee met (potentiële) klanten, naar bijvoorbeeld hun productieproces. Volgens Wijgers kopen veel bedrijven traditioneel in: "Voor onze toekomstige en huidige klanten valt nog veel winst te behalen, vaak worden verpakkingsmaterialen al jaren conform dezelfde specificaties gebruikt. Aan de grondstofkant is er natuurlijk ook van alles gaande. Er komen nieuwe grondstoffen bij, waardoor de dikte van folies en andere zaken verder gereduceerd kan worden. Hiermee creëren we een win-win situatie."

Hand op de knip

Ook Mecari Plastics laat een duidelijk geluid horen over de verpakkingenbelasting: "Het valt te betreuren dat er zoveel aanpassingen worden gedaan, ik denk dat de belasting veel te snel is geïntroduceerd. Aan de vraag van klanten alleen al hebben wij een dagtaak, er zijn bijna wekelijks aanpassingen en het geeft tot nu toe een enorme administratieve druk. Dit staat los van de automatiseringskosten die veel ondernemers hebben moeten maken om hun systeem aan te passen op de verpakkingsbelasting. Mocht ik bijvoorbeeld aan een Chinese leverancier van ons vragen hoeveel gram tape hij op de omverpakking gebruikt, dan verklaart hij me natuurlijk voor gek. En terecht. Ik hoop derhalve dat er snel duidelijkheid komt wat de verpakkingenbelasting exact gaat betekenen. Gezien de kredietcrisis zouden de ondernemers juist meer moeten worden ondersteund, want ook in deze periode merken we dat we nog actiever in de markt moeten opereren om onze positie te kunnen waarborgen. Gelukkig zijn wij een financieel gezond bedrijf, maar als ex-producent maak ik me zorgen over onze kunststofbranche.In de kunststofindustrie is er al jaren sprake van een structurele overcapaciteit, en gezien alle wetgeving en de kredietcrisis ondergaat de sector een moeilijke periode."

Toekomst

De directeur/eigenaar kijkt tevreden terug op een kwart eeuw Mecari, al voelt het niet altijd als 25 jaar: "Eigenlijk bouwen we sinds 2005 aan een nieuwe organisatie, want zowel op het gebied van personeel en locatie als activiteiten zijn we totaal veranderd. Toch ben ik erg tevreden over onze omzet en omzetontwikkeling. Voor de toekomst zou ik graag meer langlopende contracten willen hebben. Momenteel zijn we gelukkig in staat dit meer en meer te realiseren en dat geeft je een goed gevoel voor de toekomst. We zien de komende 25 jaar dan ook vol vertrouwen tegemoet al weet je nooit hoe het loopt. Misschien komen we in de toekomst nog een leuke organisatie tegen waarbij we ons kunnen aansluiten."

Bron: Verpakkingsmanagement12-2008

Voor meer informatie:
Hans Wijgers
Mecari Plastics
Velsenstraat 6A
4251 LJ  Werkendam
Tel: 0183-679899 
Fax: 0183-679890
www.mecari.nl

Nieuwe spruitenverpakking van Euro West is een groot succes

Begin december is Euro West gestart met een nieuwe verpakking voor spruiten. De verpakking is aantrekkelijk gemaakt door een frisse uitstraling en specifieke consumenteninformatie. Op de spruitenverpakking is zeer positief gereageerd en de verkoop is goed verlopen. Euro West heeft de spruitenverpakking ontwikkeld met een exporteur en verpakkingsleverancier NNZ. De uitstraling van de verpakking is fris en op de verpakking staan allerlei handige bereidingstips voor de consument. De spruitenverpakking is in Duitsland en Engeland op de markt gebracht. De introductie is succesvol en de spruiten zullen in het nieuwe seizoen, oktober 2009, wederom in de nieuwe verpakking worden verpakt.



Al bijna 30 jaar is Euro West een onafhankelijke groothandel die gespecialiseerd is in het verpakken van groenten en fruit. Euro West beschikt over een breed verpakkingsassortiment en het verpakkingsproces is volledig gecertificeerd. In bezit zijn het BRC-certificaat, het IFS-certificaat, het RIK-certificaat en het Skal-certificaat. Euro West heeft 25 vaste medewerkers in dienst en per dag is er een vaste ploeg uitzendkrachten aan het werk. Zij beschikken over veel ervaring, waardoor de kwaliteit van de producten gewaarborgd wordt.

Verpakkingslijnen

In totaal beschikt Euro West over 17 verschillende verpakkingslijnen. Voor het verpakken van producten in netlon zijn er 9 machines. De netlonmachines verpakken tomaten, spruiten, paprikamix en citrus in verschillende netlonverpakkingen. De 4 flowpackmachines kunnen alle producten met een flowpack voorzien, dit kan als enkel product verpakt worden of meerdere producten op een schaal afgesloten in een flowpack. Er is één sealmachine voor het sealen van 1, 2 of 3 stuks paprika.

Een luxere verpakkingsmogelijkheid is de klafnet. Euro West heeft één klafnetmachine waar paprika’s, spruiten, avocado’s, limoenen, citroenen, mandarijnen en een persmix in een klafnet verpakt worden. Op het label van de klafnet kan allerlei informatie voor de consument gedrukt worden, zoals recepten.

De foodcontainermachine is geschikt om schalen te maken voor paprika mix, appels, peren en citrusfruit. Naast alle geautomatiseerde verpakkingen is het ook mogelijk om handmatig ompak- en uitzoekwerk bij Euro West te laten verrichten. Opslaan en koelen van producten doet Euro West ook voor derden.

Voor meer informatie:
Marco Vijverberg
Euro West bv
ABC Westland 322
2685 DD Poeldijk
Tel: 0174-246268
Fax: 0174-248904
www.euro-west.nl
De evolutie van verpakkingen…

NNZ verbindt verleden en toekomst bij ontwikkeling innovatieve verpakkingsproducten

Bij de ontwikkeling van innovatieve verpakkingsproducten verbindt NNZ verleden en toekomst. We kijken welke goede oplossingen in het verleden zijn ontwikkeld. En we anticiperen op actuele en toekomstige behoeften van ondernemingen en consumenten. Daarbij kijken we niet alleen naar de behoeften van vandaag en morgen, maar ook naar die van overmorgen. Nadenken over de mogelijke verpakkingen van de toekomst is een essentiële stap in ons innovatieproces.

Conceptverpakking  - een visie op de toekomst

Gedurende duizenden jaren heeft de natuur systemen bedacht en geperfectioneerd om levende organismen te beschermen. Wat kunnen wij leren van moeder natuur en hoe kunnen wij haar ontwerpen benutten om te komen tot de best mogelijke verpakkingen voor verschillende agriproducten?

Net als de schil van fruit of aardappelen moet ook onze conceptverpakking de inhoud beschermen tegen een scala aan bedreigingen, waaronder mechanische beschadiging, uitdroging, verkleuring, infectie door bacteriën of schimmels, en vroegtijdige ontspruiting of rijping.

Bovendien moet de verpakking de gasuitwisseling reguleren en de mate van rijpheid en versheid van de inhoud weergeven, waarbij de inhoud ook nog eens op zo’n manier zichtbaar moet zijn dat er geen schadelijke effecten optreden door blootstelling aan licht.

We noemen dit imiteren van verpakkingstechnieken van de natuur biomimetische verpakkingen. Hieronder geven we een aantal voorbeelden hoe wij denken dat we bepaalde kenmerken van natuurlijke verpakkingen kunnen nabootsen, en hoe we de voorbeelden die moeder natuur ons aanreikt kunnen benutten om nieuwe, betere verpakkingsoplossingen te ontwikkelen.



Voorbeeld uit de natuur: Folie als 'kunstmatige schil'
  1. Rode cellen: Buitenlaag, water en gas ondoorlatend, gevuld met aroma's (bijv. fruit), die vrijkomen bij wrijven of bij het openen van de verpakking. Door de zoete geur is minder suiker nodig in het te verpakken product, wat leidt tot een gezonder eindproduct.
  2. Zwarte lijn: “Lijm’ tussen de buiten- en binnenlaag.
  3. Groene cellen: Binnenlaag, water en gas ondoorlatend, gevuld met etherische oliën, zoals carvacrol uit oregano, die de groei van bacteriën en schimmels tegengaan.
  4. 'Poriën': kunstmatige lenticellen in de verpakking, gevuld met een losse massa van hydrofobe korrels. Maken uitwisseling van zuurstof, kooldioxide en waterdamp mogelijk en voorkomen tegelijkertijd het transport van water.
1, 2 en 3 samen zorgen ook voor de mechanische bescherming. Foliedikte bijv. 50 μm.



Voor meer informatie:
NNZ
Postbus 104
9700 AC Groningen
Aarhusweg 1
9723 JJ Groningen.
Tel: 050-5207800
Fax: 050-5207801
info@nnz.nl
www.nnz.nl
automatisch glanzende gouden, zilveren of doorzichtige folie op etiketten voor inkjetprinters

Logi Label kondigt foliedruksysteem FX400e aan

Logi Label, een vooraanstaand leverancier van onder andere gespecialiseerde etiketten printers introduceerde vandaag de nieuwe FX400e thermo transfer folie printer. De FX400e is een optionele accessoire voor de kleurenlabelprinters uit de LX-serie van Primera en brengt integraal glanzende gouden en zilveren randen, tekst en afbeeldingen aan op etiketten voor inkjetprinters. Het resultaat is vrijwel identiek aan dat bij de traditionele warmdrukmethode voor drukwerk met metallic kleuren. Dit systeem brengt schitterende hoogglansaccenten op etiketten aan. Aangezien het proces volledig digitaal verloopt, zijn er geen instelkosten. Vrijwel elk denkbaar ontwerp kan worden afgedrukt.



"Het toevoegen van glanzende gouden en zilveren afbeeldingen aan etiketten zorgt ervoor dat uw product aanzienlijk beter opvalt in het schap", aldus Ton Janssens van Logi Label. "Gezien worden vertaalt zich bijna altijd in meer verkopen. Hierdoor zijn de kosten voor de aanschaf van een FX400e om uw interne printmogelijkheden uit te breiden gemakkelijker te rechtvaardigen."

Glanzende metallic randen en afbeeldingen is uitermate geschikt voor producten zoals wijn, hoogwaardige, luxe levensmiddelen, kwalitatief hoogstaande relatiegeschenken en nog veel meer. Doorzichtige folie voor de FX400e is ook leverbaar. Dankzij deze folie krijgen uw etiketten niet alleen een mooie professionele hoogglanslaag, maar zijn zij ook nog eens nagenoeg waterbestendig! Verder zorgt deze folie ervoor dat uw printwerk UV-bestendig wordt, waardoor het langer aan natuurlijke en kunstmatige lichtbronnen kan worden blootgesteld.

De FX400e wordt geleverd met Primera’s PTFoil-software. Dankzij deze software kunt u gemakkelijk en snel twee verschillende afbeeldingen op hetzelfde etiket laten drukken: de een door middel van inkjet en de ander door middel van foliedruk.
Het systeem bevat daarnaast een gepoedercoate metalen standaard voor uw inkjetprinter uit de LX-serie en voor de FX400e folie printer. Deze standaard zorgt ervoor dat beide apparaten tijdens productie perfect uitgelijnd blijven en de printers aan elkaar kunnen worden gelust.

Het foliedruksysteem FX400e kost € 1.499 (adviesverkoopprijs). De machines zijn  verkrijgbaar vanaf medio april bij Logi Label. De FX400e wordt geïntroduceerd op de Empack 2009 in Den Bosch op 1 en 2 april. Standnummer Logi Label is L1186.

Voor meer informatie: 
Ton Janssens
Logi Label Benelux
Tel: 078-6816120
Fax: 078-6822149
www.logilabel.com

Henk van Raalte van SCA Packaging AGF/DBA:

“Onze dozen zijn een uitkomst voor de AGF-sector”

Tholen – SCA Packaging, onderdeel van de Zweedse SCA Group, is al ruim 25 jaar actief in de AGF-sector. SCA Packaging AGF/DBA met de hoofdvestiging in de Lier verkoopt en produceert golfkartonnen opzetdozen voor de groenten- en fruitbranche en andere golfkartonnen verpakkingen voor de bloemen en plantensector in de Benelux. "Vanuit de diverse opzetlocaties in Nederland, België en Duitsland worden onze dozen verspreid om de afstand naar de klant zo kort mogelijk te houden", aldus Henk van Raalte van SCA Packaging AGF/DBA.

De SCA Group heeft in Zweden eigen bosbouw op een oppervlakte zo groot als België, vertelt Henk. "Voor elke procent dat per jaar wordt gekapt wordt 2% terug geplant." Het grootste gedeelte wordt gebruikt als timmerhout en het zogenaamde 'afval' wordt gebruikt om papier van te maken. SCA Packaging heeft nu zo'n 30.000 mensen in dienst die in de diverse landen bezig zijn met het produceren en verwerken van papier en karton.



Het bedrijf is uiterst duurzaam, dat mogelijk is doordat het gehele productieproces in eigen beheer is. "Onze totale CO2 uitstoot wordt volledig gecompenseerd door de bossen die wij exploiteren, en wordt mede bereikt door de eigen waterkracht centrales die SCA heeft", aldus Henk. Daarnaast wordt een enorme hoeveelheid oud papier weer gerecycled tot nieuw papier. "Doordat wij alles in eigen huis hebben kunnen wij ook een constante kwaliteit garanderen."

Henk vertelt dat SCA Packaging voortdurend bezig is met het ontwikkelen van papiersoorten. "Onze laatste ontwikkeling is 'high performance fluting', waarbij het mogelijk is om met minder papier een  sterkere doos te maken, vooral naarmate de luchtvochtigheid toeneemt", vertelt hij. "Voor de AGF-sector, die veel met vocht te maken heeft, is dit ware een uitkomst." Henk verwacht dat de verpakkingsbelasting in de toekomst ook voor open dozen zal gaan gelden, "waarmee deze lichtere doos hét verschil zal maken."




De dozen kunnen bedrukt worden onder elk gewenste naam. "Wij ontwerpen zelf ook bedrukkingen en lay-outs waaronder ons eigen huismerk Top Level", aldus Henk. In de AGF-branche zijn nog volop groeimogelijkheden voor SCA Packaging. "We hebben dan wel de top als Tasty Tom, Flandria tomaten, Fruitmasters en Enzafruit in huis, maar zijn altijd op zoek naar nieuwe contacten." Henk vertelt dat SCA Packaging zich zal blijven oriënteren naar nieuwe ontwikkelingen. "Zo willen we met nog minder materiaal, nog lichtere dozen maken, die nog beter presteren."

Voor meer informatie:
SCA Packaging AGF/DBA
Henk van Raalte
J. van der Houtweg 2
2678 AG De Lier
Tel: 0174-526457
Fax: 0174-526451
www.scapackaging.nl

REG Computers laat verpakker snel sturen en schakelen

Verpakkingsproces wordt bij Déluap West continue gemonitord

Tholen - Verpakkers moeten op elk moment van de dag kunnen weten hoe het productieproces ervoor staat. REG Computers realiseerde daarom bij verpakker Déluap in Poeldijk het programma 'Pack-Alert'. Operationeel manager Paul den Ouden heeft nu op zijn computer continue een statusvenster open staan, waarop hij per machine ziet hoeveel verpakkingen de machine per minuut op dat moment draait (gemiddelde van de laatste 10 minuten) of de tijd in minuten en seconden dat een machine gestopt is.

"Te lage snelheden worden met een oranje of rode kleur aangegeven. Je kunt dus direct tijdens de productie bijsturen waar nodig is", vertelt Paul enthousiast. "Ook kan per verpakkingsdienst een historisch overzicht worden opgevraagd. Op deze wijze maak je inzichtelijk wanneer een bepaalde machine bijvoorbeeld meer storingen heeft of altijd langzamer draait dan andere machines."


Richard Guttenberg en Bianca van der Kleij. Inzet: Het scherm van Pick-Alert

Déluap West BV is een neutraal en multi-gecertificeerd verpakkingsbedrijf en draagt door middel van 18 verpakkingslijnen zorg voor de meest uiteenlopende verpakkingswensen in de agf-sector. "Je kunt je voorstellen dat in ons streven om continu kwaliteit te leveren bij een diversiteit aan verpakkingsvormen de kostprijsbewaking geen sinecure is. Daarom hebben wij aan REG Computers gevraagd of zij dit kunnen automatiseren", legt Paul uit.


Paul den Ouden en Ed Guttenberg, de vader van Richard

Richard Guttenberg, eigenaar van REG Computers, legt uit: "Ons systeem bestaat uit hardware om de metingen op de machines te verrichten en software voor de orderregistratie, monitoring en analyse." Ondertussen laat Richard zien dat Pack-Alert meer is dan alleen een luxe snelheidsmeter. De machine-operators bij Déluap registreren op een zeer eenvoudige manier de nodige gegevens op een terminal op de verpakkingsmachines. Aan de hand van deze gegevens en de meetresultaten wordt dagelijks een analyse uitgevoerd. Twee keer per dag krijgen de nodige personen een rapportage met een analyse van de verwerkte orders."




Hiervoor is in opdracht van Déluap door het accountantsbureau 'Figures 4U' een uitgebreid systeem gemaakt om de kostprijs te berekenen. Dit geeft Déluap een reëel beeld van de werkelijke kostprijs in plaats van een eenvoudige loon-/omzetverhouding waar vaak mee gewerkt wordt. "Déluap kan dankzij dit systeem razendsnel reageren op de gebeurtenissen, maar ook in het kader van de certificeringen heeft dit systeem voordelen", vertelt kwaliteitsmanager Bianca van der Kleij.

"Je moet ook je machinepark goed in de gaten blijven houden. In eerste instantie doe je dat natuurlijk voor jezelf, maar ook voor de BRC- en IFS-certificeringen ben je verplicht procesmetingen uit te voeren", vervolgt Bianca. "REG Computers heeft hiervoor een fantastisch hulpmiddel ontwikkeld. Niet alleen blijf je met Pack-Alert 'alert' en kunnen wij als het nodig is direct ingrijpen. Maar je blijft ook 'alert' op de kostprijs door het aan Pack-Alert gekoppelde kostprijscalculatiesysteem."


Paul den Ouden en Ed Guttenberg


"Binnen elk bedrijf wordt er druk gestuurd en geschakeld", vertelt Richard Guttenberg van REG Computers. "Sturen moet je altijd binnen je organisatie blijven doen, maar wij proberen de schakelbak te vervangen voor een automaat. Doordat de resultaten inzichtelijk worden gemaakt, is het ook voor de mensen op de werkvloer een goede stimulans om continu de resultaten zoveel mogelijk te verbeteren. En dat past binnen de strategie van een kwalitatief hoogstaande verpakkingsorganisatie als Déluap."

Voor meer informatie:
Déluap West
ABC Westland 390
2685 DD  Poeldijk
Tel: 0174-527860
Fax: 0174-527870
E-mail
www.deluap.nl
 
Voor meer informatie over Pack-Alert:
Richard Guttenberg
REG Computers
Tel: 0174-527888

Earthcycle gaat samenwerken met internationaal distributiebedrijf Van der Windt Wentus Packaging Group

Earthcycle,  de bekroonde fabrikant van certified* afbreekbare en recyclebare verpakkingen, maakt bekend dat zij onlangs is gaan samenwerken met de Van der Windt Wentus Packaging Group (VDW) – een internationaal gerenommeerd verpakkingsbedrijf met vestigingen in Nederland, Groot-Brittannië, Denemarken, België en Ierland.

De afbreekbare verpakkingen van Earthcycle zijn gemaakt van de composteerbare grondstof palmvezel, een restproduct dat overblijft na het onttrekken van olie aan kokosnoten. Hierdoor is de biologisch afbreekbare verpakking een natuurlijk product dat voldoet aan de FDA-voorschriften voor contact met levensmiddelen. Earthcycle verkreeg onlangs het Europese DIN CERTCO-certificaat voor afbreekbaarheid, waardoor al haar producten in Europa het kenmerkende “kiemplantlogo” mogen voeren.

Verder zijn de vezels die door Earthcycle worden gebruikt afkomstig van palmboomplantages in West-Maleisië, die zijn beoordeeld op principes en criteria zoals vastgelegd door de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Zich baserend op deze principes heeft SGS, het internationale test- en controle agentschap op dit gebied, de bronnen van het ruwe materiaal van Earthcycle gecheckt op zaken als het aantasten van oerbossen en het herinrichten van Environmentally Sensitive Areas (ESA) bij de productie van palmolie.

President en oprichter van Earthcycle Shannon Boase legt uit: “Earthcycle is bijzonder verheugd over de samenwerking met VDW, omdat hiermee onze afzetmarkt wordt uitgebreid met een groot deel van Europa. We zetten ons in voor het milieu en doen er daarom alles aan om onze biologisch afbreekbare verpakkingen over de hele wereld te verspreiden. Van der Windt’s internationale contacten, haar leidende positie op het gebied van verpakking in sectoren als  groente & fruit, potplanten en –kruiden én haar uitstekende distributiefaciliteiten stellen Earthcycle in staat haar wereldwijde commitment voor verandering en educatie voort te zetten.

“Er bestaat geen twijfel over dat Earthcycle een van de grote leiders van de groene revolutie is, en VDW sluit zich hier graag bij aan. Ze doet dat door haar klanten bekroonde en duurzame verpakkingsmaterialen aan te bieden, die een beduidend positief effect op het milieu hebben,” zegt Arjan Klapwijk, Biobased Product Specialist. “De afbreekbare trays en bloempotten zijn een waardevolle aanvulling op ons aanbod van flexibele, biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen.”

*De producten van Earthcycle voldoen niet alleen aan de FDA-normen voor contact met etenswaren, dit verpakkingsbedrijf is ook erkend door de American Society for Testing and Materials Standards (ASTM) D6400/D6868, en ze voldoet aan de normen van de Eurepese DIN CERTCO op het gebied van biologische afbreekbaarheid en recycling. Verder beschikt Earthcycle over het resultaat van laboratoriumonderzoeken naar de geschiktheid van thuiscompostering.
Bovendien heeft het Biodegradable Products Institute (BPI) Earthcycle het BPI-recyclingslogo toegekend, waarmee de garantie wordt gegeven dat de verpakkingsmaterialen van Earthcycle volledig en veilig afbreekbaar zijn. Ten slotte heeft Earthcycle ook de strenge Biobased Contest-test (ASTM D6866) glansrijk doorstaan, waarmee is bevestigd dat de grondstoffen die worden gebruikt voor de productie van haar specifieke verpakkingslijn gegarandeerd biologisch afbreekbaar zijn.

Over Earthcycle

Earthcycle heeft gebruikgemaakt van de virtuositeit die de natuur ons biedt. Hierop zijn de vernieuwende, duurzame verpakkingsmaterialen gebaseerd. Ze worden gemaakt van een afbreekbare grondstof die we palmvezel noemen. Dit natuurlijke materiaal wordt in minder dan 90 dagen afgebroken en dient dan als gezonde compost voor de aarde.

De president van Earthcycle, Shannon Boase, kwam voor het eerst in aanraking met palmvezelverpakking toen hij in opdracht van de Maleisische overheid van mei tot juli 2004 manager was van een fonds voor de commercialisering van technologie.

Sinds de introductie van Earthcycle’s duurzame verpakkingen in november 2005 is bewezen dat dit een innovatieve en milieuvriendelijke manier is om een halt toe te roepen aan de nog altijd toenemende verpakkingscrisis, die de voornaamste bron is van het groeiende afvalprobleem in Noord-Amerika.

Verpakkingsmaterialen van Earthcycle zijn op dit moment onder meer te vinden in filialen van Wal-Mart, Whole Foods, Safeway, Publix, Loblaw’s en Trader Joe’s.

In oktober 2007 werden Earthcycle en de Oppenheimer Group uitgeroepen tot winnaars van de toen nieuwe Impact Award for Sustainability. Deze prijs werd uitgereikt door de Produce Marketing Association (PMA), die deze jaarlijkse Impact Award for Excellence in Produce Packaging uitreikte tijdens de PMA Fresh Summit International Convention and Exposition.

In maart 2007 werd Earthcycle tijdens de GLOBE-prijsuitreikingen uitgeroepen tot winnaar van de Award for Technology Innovation and Application. Deze prijsuitreiking was onderdeel van de EECO 2007 Environment & Energy Conference.
In april wonnen Earthcycle en Innovia Films ook nog eens de prestigieuze Du Pont Award for Packaging Innovation, waarmee grote waardering werd toegekend aan de Earthcycle™-Natureflex™ Organic Kiwi Package.

Voor meer informatie: www.earthcycle.com

Over Van der Windt

De Van der Windt Group ontwikkelt, produceert en distribueert kunststof- en kartonnen verpakkingen en disposables. Van der Windt is hiermee in 1969 in het hart van het Westland begonnen. Ze leverde toen vooral verpakkingsmaterialen aan de befaamde en voor deze regio kenmerkende tuinbouwindustrie. Sinds die tijd heeft Van der Windt haar activiteiten sterk uitgebreid en is nu internationaal een van de marktleiders op het gebied van productie en distributie van verpakkingen voor de landbouwsector, inclusief de tuinbouw en de sierteelt, de food & non-foodindustrie en retail- en servicesegmenten als hotels & catering, de levensmiddelenindustrie, schoonmaakproducten en de gezondheidszorg.

Van der Windt is onderdeel van de wereldwijd opererende Clondalkin Group, met 46 verpakkingsbedrijven in 10 landen, verspreid over Europa en Noord-Amerika. Van der Windt heeft verkoop- en distributiekanalen in Nederland, België, Groot-Brittannië, Denemarken en Ierland. Dankzij haar productiebedrijven in Duitsland en Slowakije is VDW flexibel en onafhankelijk en kan snel en accuraat artikelen van een constante kwaliteit leveren.

Van der Windt beschikt over ruim 15.000 verschillende artikelen. Naast de verpakkingen die in eigen huis worden geproduceerd, levert Van der Windt ook artikelen die door andere vooraanstaande, internationale verpakkingsproducenten worden vervaardigd. Deze bedrijven werken met kwaliteits- en servicenormen die niet onderdoen voor de hoge standaard die Van der Windt zichzelf stelt.

Voor meer informatie: www.vanderwindt.com

Arjan Hagoort: "Logistiek voordeel door hele keten"

Sharpak introduceert topsealverpakking champignons

Tholen - Tijdens de Fruit Logistica in Berlijn introduceerde Sharpak een topsealverpakking voor champignons. De verpakkingsleverancier heeft deze verpakking samen met The Greenery  en Amcor ontwikkeld. Topseal houdt in dat er geen deksel wordt gebruikt. Hierdoor wordt het verpakken van een product minder arbeidsintensief en goedkoper. Bovendien ligt de verpakkingsbelasting bij topsealen lager, doordat er circa 25% minder verpakkingsmateriaal wordt gebruikt.


Arjan Hagoort

"Een deksel kost toch tussen de 30 à 40 euro per duizend stuks. Doordat je die kosten kwijtraakt, kun je gaan investeren in een topsealmachine. En een topsealmachine draait maar liefst 150 bakjes per minuut", vertelt Arjan Hagoort enthousiast. "De verpakking heeft een nieuwe uitstraling en is erg milieuvriendelijk.  We maken gebruik van gerecycled materiaal en daardoor is het een erg milieuvriendelijke verpakking. Er zijn al twee grote partijen die op deze verpakking gaan overstappen!"



De champignonverpakking maakt deel uit van een complete range aan topsealproducten die Sharpak heeft ontwikkeld. Eerder dit jaar werd al een topseal voor  zachtfruit geïntroduceerd en ook werd in samenwerking met The Greenery en De Kruidenaer een topsealverpakking voor kruiden gelanceerd. "Een logistiek voordeel door de hele keten heen", besluit Arjan Hagoort.

Voor meer informatie:
Arjan Hagoort
Sharp Interpack Europe
Siliciumweg 3
3812 SV Amersfoort
Tel.: (033) 465 62 62
Fax: (033) 445 05 62
www.sharpinterpack.com