Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tuinbouwcentrale Main-Donau probeert zet in op zeldzame soorten

‘’Vollegronds- en kasproducten middels twee vestigingen combineren’’

Tholen - Met enkele grote afzetorganisaties is de regio Beieren sinds enkele jaren een van de voornaamste teeltregio's binnen de Duitse tuinbouwsector. Vooral de kasteelt is de laatste jaren in rap tempo uitgebreid. Met opvallende marketingmiddelen, continue teeltexperimenten en een goede samenwerking tussen de twee vestigingen in Albertshofen en Gundelfingen toont de tuinbouwcentrale Main-Donau zich exact 20 jaar na de oprichting nog altijd onderscheidend.


Speciale producten op twee plekken
In de kassen van Albertshofen worden voornamelijk tomaten en saladekomkommers, maar ook minder vanzelfsprekende producten zoals radijs, veldsla en bio-tuinkers geteeld. De 15 telers telen hun kasgroenten op een totale oppervlakte van 21 hectare. Begin februari werden reeds de eerste komkommers geoogst en eind maart – kort voor Pasen – waren ook de tomaten aan de beurt. Buiten de populaire grote komkommers en hartkomkommers worden momenteel ook twee tomatensoorten op grote schaal geteeld: de Lyterno en Mecano. ''Daarnaast hebben we onder meer Bio-tuinkers, kleurige wortelen en gele courgette in ons programma. De trend gaat immers duidelijk richting kleurige groente'', weet Kai Fuchs, plaatsvervangend bedrijfsleider van de vestiging Albertshofen.


De vestiging in Albertshofen is volledig gespecialiseerd op zomerse glas- en vollegrondsteelt, terwijl het filiaal in Gundelfingen zich voornamelijk op winterse vollegrondsproducten richt. Om de handel continuïteit in de levering te kunnen garanderen, fuseerden de tot dan toe onafhankelijke ondernemingen in 1998 en werd het assortiment sindsdien beetje bij beetje uitgebreid. Fuchs: "Andere voordelen van onze twee filialen is dat we een groter levergebied bedienen en elkaar kunnen aanvullen met producten. Daarnaast kunnen we hier in Franken (Albertshofen, red.) normaliter enkele weken eerder oogsten. Door de combinatie van vollegrond en kasteelt zijn we bovendien in staat om diverse producten jaarrond aan te bieden. Dat willen we ook bereiken met radijs: in de kas worden deze gewassen al in de herfst geplant, zodat ze in januari klaar zijn voor de oogst. Deze kasproducten brengen we dan tot aan de start van het vollegrondsseizoen op de markt.''

Lokale handel
Om tegenwicht te kunnen bieden aan de regionale concurrentie en een succesvolle afzet van de eigen producten in de hand te werken, is een opvallend merk van groot belang. Vooral in de deelstaat Beieren waar een veelvoud aan regionale labels en kwaliteitskeurmerken de markt kenmerkt. "Twee jaar geleden hebben we een eigen logo 'Albert & Gundel' gelanceerd, compleet met twee stripfiguren die de wisselwerking tussen onze twee vestigingen representeren. Dit herkenbare logo wordt zowel door ouders als kinderen goed herkend, waardoor de consument er een zekere affiniteit mee krijgt. Men weet dan ook direct wat we doen en welke kwaliteit daarbij hoort,'' benadrukt Fuchs.


Alle producten van de tuinbouwcentrale worden onder het genoemde label verhandeld – hetzij binnen de retail, hetzij op de groothandelsmarkt van München. ''We maken daarbij wel onderscheid tussen de afzonderlijke productlijnen: Albertshofen ligt in Franken en Gundelfingen in Schwaben. Wanneer het om een Frankisch product gaat, krijgt Albert een Frankisch wapen om de herkomst nog wat meer kracht bij te zetten. Daarnaast zijn we natuurlijk een telerscoöperatie met veel kleine familiebedrijven, hetgeen we ook in onze marketing benadrukken: zo werken we bijvoorbeeld veel met gezichten op de verpakking en het etiket.''

De toekomst tegemoet
Ondanks de continue uitbreiding en hoog moderne techniek die regionale concurrenten tentoonspreiden, gelooft de bedrijfsleiding van de tuinbouwcentrale in haar eigen kracht. Nieuwe productietechnieken zoals belichte teelt hoort daar vooralsnog niet bij. Dit zou pas zin hebben wanneer men een hagelnieuwe kas uit de grond stampt met een aanzienlijke oppervlakte, aldus Fuchs. ''We beheren een relatief klein teeltgebied en verhandelen geen grote volumes. Als men zich niet op nicheproducten focust en niet over een aanvullend vollegrondsareaal beschikt, is het voor middelgrote ondernemingen als de onze erg moeilijk om met de gespecialiseerde industriële productiebedrijven te concurreren.''


Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 32e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Gartenbauzentrale Main-Donau eG
Kai Fuchs
Seebachstrasse 36
97320 Albertshofen
Tel.: 09321/3007-90
Tel. Mob.: 0175/2070322
Fax: 09321/3007-82