Dé website voor de Nederlandse groententeelt






Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende tuinders

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jorrit Zuijdervelt van Looye:

“De AGF-specialist profiteert ook van onze stap naar het retailschap”

Tholen - Onder AGF-specialisten is recentelijk ongerustheid ontstaan nu de Honing- en JOYN tomaten van Looye ook bij Albert Heijn in de schappen liggen. Bij Looye snappen ze de ongerustheid, maar volgens Jorrit Zuijdervelt, Manager Marketing en Communicatie, blijft Looye investeren in de door hen gewaardeerde AGF-specialist. "Onze overtuiging is dat van de stap naar het retailschap ook de AGF-specialist gaat profiteren."



Retailschap
Jarenlang koos Looye ervoor de Honingtomaat uitsluitend bij de detaillist af te zetten. Die tijden zijn echter voorbij: de JOYN trostomaten liggen sinds week vijf bij Albert Heijn in de schappen en net voor Pasen, vanaf week dertien, volgden ook de Honingtomaten. Looye zette de stap naar het retailschap om beide merken groter te maken. Jorrit: "De stap naar de supermarkt levert onze tomaten extra bekendheid op. Consumenten herkennen en waarderen onze tomaten. Die grotere bekendheid levert ook de AGF-specialist iets extra's op."

Hoewel het nog te vroeg is om definitieve conclusies te trekken, ziet Looye tot op heden alleen een positieve trend in de vraag naar de tomaten nu ze, overigens exclusief voor het retailkanaal, bij Albert Heijn in de schappen liggen. "We zijn niet breed het retailkanaal ingestapt, het product ligt enkel bij Albert Heijn."

Onderscheidend
"De AGF-specialisten die ik gesproken heb, begrijpen onze beslissing," aldus Jorrit. "Ook na onze stap blijft er onderscheid bestaan tussen AGF-specialist en de supermarkt. Bij de AGF-specialist blijven wij hele trossen aanbieden in 3 kiloverpakking en 1,4 kilo verpakking. De tomaten bij Albert Heijn zitten uitsluitend in een kleinverpakking."



Volume
Een groot deel van de tomaten van Looye gaat naar landen zoals Duitsland, België en Scandinavië. Slechts een klein deel komt op de Nederlandse markt. Jorrit: "Slechts twintig procent van onze tomaten vinden wij goed genoeg om als Honingtomaat en JOYN te vermarkten. Tachtig procent van onze tomaten gaat onder private en fancy label de grens over. De groei die gepaard gaat met deze stap in Nederland is vooral belangrijk om meer bekendheid voor Looye en de Honing- en JOYN tomaten te krijgen. Want we willen zo veel mogelijk mensen laten genieten van onze tomaten."

Voor meer informatie:
Looye Kwekers
www.looye.com
info@looye.com

Jorrit Zuijdervelt
Marketing- & communicatiemanager
+31 (0)6 23 63 05 37
jorrit.zuijdervelt@looye.com


Publicatiedatum: 20-4-2018
Auteur: Thijmen Tiersma
Copyright: www.agf.nl

 



 

Reacties:


Volgens mij is het toch niet meer dan normaal?
Een product wat klein begint gaat eerst via de groentespecialist en als het groot genoeg is kan de retail het misschien in zijn schap kwijt.
Als ik zie wat er voor soorten tomaten gemiddeld in een winkel leggen dan is het voor een teler een uitkomst als er ruimte gecreeerd wordt. Het is wel pijnlijk te noemen als recent nog uitgesproken is dat deze teler zich dankbaar opstelt aan de AGF specialisten en nog geen jaar later zijn producten in de aanbieding gooit. Op naar nieuwe ideeën. Ik zie genoeg potentie hier op AGF.nl voorbij komen die niet terug te vinden zijn in retail. Hele kleine tomaatjes, special mix soorten. Aparte vleestomaten..etc. Succes heren AGF-ers
Henk, Veenendaal - 25-4-2018 12:25:16


Die Specialisten van tegenwoordig zijn ook echt zo naïef om te denken dat een bedrijf als Looyen kan bestaan van de Specialist. Al onze producten als Zespri, Chiquita, Enza, Kanzi enz. kunnen niet eens bestaan zonder de supermarkt, wat zou een Specialist hier aan kunnen toevoegen? Juist helemaal niets, zorg zelf dat je overleeft met je winkel en zeik nu niet altijd over de supers.
Paul, ´Ambacht - 24-4-2018 15:59:48


Dat is toch niets nieuws. Ik kan mij herinneren dat een merk als Hertog ijs in de jaren 80 ook de markt op ging via de AGFdetaillisten. Nadat hun actieve promotie succesvol was, liet men de sector vallen en ging men met de supermarktretail in zee.
Adrian, Gouda - 23-4-2018 14:34:03


Knap gedaan, eerst naam opbouwen bij groenteman zonder dat de super je in de kiem smoort.
De super maakt namelijk koekwous winst op groente en fruit (want anoniem) om de cola en de heineken weg te kunnen geven.
Jammer dat het letterlijk over de rug van de groentemannen gebeurt.
Vincent, nieuw vennep - 23-4-2018 13:22:12


Ik blijf het ook jammer vinden dat Looyen deze stap heeft gemaakt. Twee jaar geleden was ik nog bij een lezing van ze en vertelde ze over de fantastische samenwerking met de specialist.
Het onderscheidend vermogen neemt met deze stap ernstig af. Ook ik zal kijken naar een mooi alternatief om deze in de toekomst in plaats van de honingtomaat aan te bieden.
Gerrit, Nijmegen - 21-4-2018 23:34:45


Natuurlijk valt er altijd een draai aan te geven ‘dat iets positief uitvalt’. Feit blijft dat van Looye in Nederland groot is geworden met de Honing tomaat, door de inzet van groentespeciaalzaken. Een mooie samenwerking en een goed voorbeeld over hoe er merken opgebouwd kunnen worden in concurrerende markten (zeker de markt van tomaten), waarbij meerdere partijen kunnen profiteren.

Voor de groentespeciaalzaak is een troef, als de Honing tomaat, een belangrijk wapen om te onderscheiden van de grootgrutters en klanten te trekken. Natuurlijk zijn wij gewend om een product met een verhaal aan de man te brengen, waarna het vervolgens in het grote kanaal uitgebuit wordt, maar mijn loyaliteit aan van Looye tomaten is tot een dieptepunt gezakt en ik zal andere tomaten (vaak met een betere marge) prominenter neer zetten en promoten.

Bovendien exporteren jullie al zoveel, dan kan je er ook voor kiezen om andere stappen buiten Nederland te maken en zo uit te breiden. Nu is het feit dat jullie ‘onze Honing tomaat’ niet in Nederland kunnen verkopen, zonder de naam ‘Honing tomaat’ te gebruiken (de naam die wij voor jullie hebben groot gemaakt), dus gaat alles over boord en laten jullie ons stikken.

Zeg ik dat goed? (normaal ben ik niet zo van het reageren, maar wat vinden andere groentespecialisten hier van?)
Rob Verschoor, Ridderkerk (email) - 20-4-2018 21:21:29


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: