Gebruiksgemak en de behoefte aan gezondere voedingsmiddelen hebben gezorgd voor een significante groei voor sla. Dit blijkt uit de laatste statistieken van Harvest to Home.
De categorie voor sla liet in de periode van twaalf maanden tot 30 december 2017 de meeste groei zien. Qua volume steeg de categorie met 11,7%, terwijl de waarde in dollars toename met 12,5%. Volgens Shaun Lindhe van AUSVEG Communications is verse bladsla makkelijk aan maaltijden toe te voegen als een extra portie groente. Sla kan gebruikt worden als bijgerecht zonder dat deze enige mate van voorbereiding nodig heeft.
"We zien in de sector de vraag naar sla toenemen vanuit consumenten die gezond willen eten, maar niet de tijd hebben om een uitgebreide maaltijd voor te bereiden," zegt Lindhe. "Er is sprake van een stijgende trend door consumenten die voorverpakte verse slaproducten kopen. Dat lijkt duidelijk te hebben geleid tot een stijging in waarde binnen deze sector."
Harvest to Home is een initiatief dat is opgezet door Nielsen in samenwerking met Hort Innovation. Het initiatief is bedoeld voor de Australische AGF-sector en wordt financieel ondersteund door de Australische overheid. Via het platform van Harvest to Home worden alle verpakte en verse producten van verschillende retailers in verschillende groentecategorieën bijgehouden.
Ook bij Aziatische bladgroente was sprake van een toename in waarde. Hoewel het volume met 0,9% afnam, steeg de waarde in Australische dollars met 4,4%. Volgens AUSVEG komt dit omdat Aziatische bladgroente als premium product geldt. Hoewel deze categorie tien jaar geleden nog als nicheproduct bekend stond, heeft Aziatische bladgroente zich ontwikkeld tot een steeds populairdere groentensoort.
"Dit betekent dat Aziatische bladgroente een hogere prijs heeft dan meer conventionele bladgroenten, zoals bladsla of spinazie," zegt Lindhe. "Consumenten zijn continu op zoek naar nieuwe ideeën voor maaltijden en nieuwe ingrediënten. Aziatische bladgroente combineert een eigen, unieke smaak met kooktechnieken waar consumenten al bekend mee zijn. Daardoor wordt deze groentencategorie steeds meer waard."
Wat andere categorieën betreft was er bij komkommers sprake van een toename van 6,5% in waarde in dollars en van 7,1% in volume. Aubergines stegen met 5,5% in waarde en met 1,6% in volume.
Er was echter niet bij elke groentensoort sprake van een toename in waarde. Broccoli, paprika, selderij, suikermaïs en courgettes hadden een afname in waarde in dollars, hoewel de volumes van deze groentensoorten wel toenamen. Volgens Lindhe zijn de schommelingen in waarde afhankelijk van vraag en aanbod binnen de sector.
"In de afgelopen twaalf maanden was er sprake van weersomstandigheden die hebben geleid tot zowel afnames als toenames in het aanbod. Dit heeft uiteraard tot gevolg dat voor sommige groentensoorten de prijzen schommelen," zegt Lindhe. "Bij sommige soorten is er sprake van een toename in aanbod, waardoor de prijzen voor telers lager worden. De Australische AGF-sector is afhankelijk van vraag en aanbod. Als het aanbod stijgt, dalen de prijzen. Dit verklaart mogelijk waarom de toename in volume van een bepaalde categorie niet samenvalt met een toename in waarde."
Over het algemeen is de gehele groentensector van Australië op retailniveau met 1,9% in waarde toegenomen, terwijl het volume is gestegen met 0,1%. AUSVEG verwacht dat deze cijfers toe zullen nemen, nu consumenten een gezonder eetpatroon ontwikkelen.
"De waarde van de Australische groentensector neemt toe als gevolg van de toenemende vraag naar Australische groente op zowel de binnenlandse als de internationale markt," zegt Lindhe. "Terwijl het bevolkingsaantal van Australië toeneemt, laten consumenten een trend zien waarin steeds meer vraag naar gezonde groente is. Wij moedigen bij al onze consumenten aan om meer groenten te eten, zodat ze volledig de gezondheidsvoordelen van Australische groenten kunnen benutten."