Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De trend van onlinehandel in levensmiddelen

Amazon vs Uber - levering tot aan de deur

Kleding, schoenen, amusementselektronica en boeken werden al lang vaak online gekocht. Levensmiddelen waren tot nu toe altijd eerder typische offline-producten. Daar komt in Duitsland momenteel verandering in: 2017 was daar het jaar van de online-supermarkten. Edeka met Bringmeister, Rewe en Amazon Fresh zijn slechts enkele aanbieders die in Duitsland levensmiddelen aanbieden en uitleveren.



Uit een onderzoek van afgelopen jaar bleek dat slechts één op de vijf consumenten al eens verse levensmiddelen online heeft gekocht. Echter nog eens 10% van de ondervraagden gaf aan dat zij dit in de nabije toekomst wel uit willen proberen. De online-handel in levensmiddelen zal daarmee verder groeien – aangedreven door verschillende ontwikkelingen. Hieronder een selectie:

Veelzijdige marktspelers: niet alleen supermarkten verkopen levensmiddelen online

Het zijn niet alleen de traditionele supermarkten zoals Rewe en Edeka die hun assortiment online aanbieden. AllyouneedFresh bijvoorbeeld is een virtuele supermarkt die haar producten uitsluitend online aanbiedt. En ook Amazon heeft haar productpalet uitgebreid met levensmiddelen die via haar Prime-dienst c.q. Amazon Fresh worden aangeboden. De overname van Whole Food in het afgelopen jaar heeft een extra push gegeven: de versdienst Amazon Fresh kon haar omzet tussen september en december 2017 met 35% vergroten.

Same day delivery
Klanten verwachten flexibiliteit, snelheid en zekerheid bij de leveringsopties van online-handelaren. De levering op dezelfde dag wordt als 'heilige graal' van de online-retail gezien. En dat om een goede reden: wie een enorm aanbod heeft en bestellingen binnen de kortste tijd en tegelijkertijd tegen lage kosten kan verzenden, heeft quasi gewonnen. Amazon heeft de same day delivery in 2009 getest en beïnvloedt inmiddels de klantverwachtingen: zij hanteren flexibiliteit, snelheid en zekerheid als vereiste bij de leveringsopties van online-handelaren. De markt reageert daarop: in de VS biedt reeds 51% van de handelaren same day delivery aan. Ook Bringmeister en Amazon's levensmiddelendienst AmazonFresh bieden same day leveringen aan.

Innovatieve oplossingen voor de laatste kilometers

De laatste kilometers van de bezorging maken 30% van de totale logistieke kosten uit en staan daarom in het middelpunt van intelligente, kostenbesparende oplossingen. Ook Amazon en taxi-app Uber houden zich hiermee bezig. Om zich onafhankelijk te maken en kosten te besparen, heeft Amazon reeds in 2015 in de VS haar eigen leveringsservice AmazonFlex gevestigd. Hierbij worden privépersonen pakketbodes. De vlak daarvoor opgerichte dienst van Uber volgt hetzelfde principe: UberRush biedt onlineshops een flexibele leveringsservice met zelfstandige koeriers met eigen auto's. Sinds november is AmazonFlex nu ook in Berlijn beschikbaar. Flex bezorgers kunnen pakketten evenals levensmiddelen uitleveren.

Voor verdere informatie:
www.trademachines.de


Publicatiedatum: