Dé website voor de Nederlandse groententeelt



Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende tuinders

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jan Hannon, Grappe de Raisins

"Wij haken in op de groententrends van social media"

Tholen - Meegaan met de tijd, dat is het doel dat Jan Hannon en Geert Horsten van verszaak Grappe de Raisins uit Knokke-Heist voor ogen hebben. Over anderhalve week heropenen zij hun groenten- en fruitzaak en de eigenaren weten al precies hoe zij het gaan aanpakken.


Grappe de Raisins zoals het voor de verbouwing was. Hoe het bedrijf er 16 december uit komt te zien, blijft nog even een verrassing. 

De consumenten die de winkel van Jan en Geert in Knokke-Heist vanaf 16 december bezoeken, kunnen een compleet nieuwe zaak verwachten. Zowel aan de binnen- als aan de buitenkant, krijgt de zaak een complete metamorfose.  "In onze winkel komt de nadruk te liggen op vers en gemak", zo geeft Jan aan. "In de zes weken dat wij dicht zijn geweest, zijn wij op zoek gegaan naar nog betere producten voor in onze nieuwe winkel. Als je weken lang geen handel kan bedrijven en niet op vakantie gaat, dan ga je over verschillende zaken nadenken, waar je normaal geen tijd voor hebt. We hebben natuurlijk ook voor de verbouwing bedacht wat wij wilden veranderen in de winkel, maar ook tijdens de tijdelijke sluiting hebben wij zeker resultaten geboekt."


Bij de nieuwe opening van de zaak, hoort ook een nieuw logo.

Groenten met een verhaal
Al sinds 1929 is de verszaak gevestigd in hetzelfde pand als dat nu het geval is in Knokke-Heist. Jan is de vierde generatie binnen het bedrijf en probeert in beeld te brengen wat tegenwoordig de vraag is van de consument. "De mensen gaan tegenwoordig voor gemak", gaat de eigenaar verder. "Daar spelen wij op in door meer koelingen te plaatsen, waar mensen zelf hun producten uit kunnen halen. Salades en gesneden groenten zijn gemaksproducten die mensen vaker kopen. Aan de ene kant kiest de consument voor gemak, anderzijds zijn de mensen op zoek naar authentieke en lokale producten. Je moet kunnen zeggen: 'deze witlof komt van die teler, die de groenten persoonlijk op zijn knieën heeft geoogst'. Producten moeten een verhaal hebben. Dat voordeel heeft een speciaalzaak, ten opzichte van de supermarkten. Witlof in een plastic verpakking heeft geen verhaal. Bij een retailer is er ook niemand die het verhaal bij de producten kan vertellen, iets wat bij de groentenzaken wel het geval is. Het draait tegenwoordig om het verhaal, een gezonde levensstijl en een correcte prijs."


De groentenafdeling zoals het voor de verbouwing was.

Bij de tijd
De periode rond Kerstmis is volgens de eigenaar van Grappe de Raisins altijd een bijzondere periode. De consument gaat dan net voor de wat exclusievere producten op het gebied van groenten en fruit. Wat de populaire kerstgroenten zijn, hangt volgens hem af van de media. "De feestdagen zijn meestal net wat luxueuzer", geeft Jan aan. "Mensen willen wat speciaals doen. Wanneer een tv-kok zoals Jeroen Meus een gerecht met lychee kookt, merken wij dat de lychees de deur uit vliegen. Wij proberen social media, tijdschriften, televisieprogramma's en blogs te volgen, om er zo achter te komen wat er speelt op het gebied van verse producten. Iedere werknemer binnen het bedrijf heeft zijn eigen taak en dat vinden de mensen die hier werken ook echt tof. De ene medewerker houdt bijvoorbeeld het tijdschrift Libelle bij, terwijl de ander kijkt wat er speelt op VTM. Op die manier weet je precies wat er speelt op het gebied van trends op het gebied van groenten en fruit. Daarnaast kunnen wij dit gegeven ook gebruiken als verkoopinstrument. Als er een recept is met bijvoorbeeld een pastinaak, maar mensen niet weten hoe ze het moeten bereiden, kunnen wij het recept aanhalen. De extra informatie en de bereidingswijze is dan een extra dimensie voor de klant."


De indeling van de nieuwe winkel zal anders zijn, maar de producten zoals op de foto blijven ook na de verbouwing gewoon verkrijgbaar.


Het fruitassortiment van Grappe de Raisins.

Opening
Op zaterdag 16 december gaat de vernieuwde winkel om 08.00 uur open. Volgens Jan zal het een ongedwongen heropening worden. "Iedereen die binnenkomt, krijgt van ons een hapje en een drankje", vertelt hij. "Net zoals bij de groenten, proberen wij van de opening een authentiek verhaal te maken. Het zal dus geen bling-bling-opening worden: niets moet, alles kan. Natuurlijk is er wel koffie of bubbels voor degene die dat willen, dat hoort gewoon bij een opening.

Voor meer informatie:
Grappe de Raisins
Emile Verhaerenlaan 20-22
8300 Knokke-Heist (België) - Zoute
T. +32 (0)50 63 17 17 
F. +32 (0)50 63 17 18

Publicatiedatum: 6-12-2017
Auteur: Joost Verdult
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: