Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Terugblik: 10 jaar Kwekerij de Kabel
"Om succesvol te zijn moet je meebewegen met de markt"
Tholen - Kwekerij de Kabel bestaat 10 jaar. Afgelopen weekend werd dit uitgebreid gevierd met een Foodtruckfestival. De gasten werden verwelkomd met een lekker tomatenhapje en ook in veel andere gerechten was tomaat een belangrijk ingrediƫnt. Voor de liefhebbers was er ook een broodje bal.
Joost Barendse en Richard Hartensveld
Verschillen toen en nu
Mede-eigenaar Richard Hartensveld blikt met ons terug op het afgelopen decennium. "Ten opzichte van tien jaar geleden worden bedrijven steeds grootschaliger. Ondernemers zoeken elkaar op en hebben elkaar nodig. Als je bijvoorbeeld naar ons bedrijf kijkt, maken we met 18 hectare maar een klein deel uit van de markt. Binnen Prominent is 400 hectare verenigd en dat leidt tot een sterkere marktpositie." Ook segmentatie neemt toe. "Tien jaar geleden had je bij Prominent 3 of 4 verschillende tomatenrassen. Inmiddels zijn dat er 20."Een ander opvallend verschil dat Richard noemt, is dat telers zelf steeds bewuster bezig zijn met de afzet. "Telers pakken de commerciƫle kant nu professioneel op."
Levensles
De belangrijkste les die Richard de afgelopen jaren geleerd heeft, is dat je altijd open moet staan voor verandering. "Om succesvol te zijn, moet je meebewegen met de markt. Het klimaat onder personeel, financiers, klanten en toeleveranciers is niet meer hetzelfde als een paar jaar geleden. Flexibiliteit is enorm belangrijk."
Toekomstplannen en het Westland
Richard: "De komende tien jaar willen we nog meer groei doormaken. Als dit binnen het Westland kan zou dat heel mooi zijn, maar de opties zijn beperkt. De beschikbare kavels zijn er vaak klein en versplinterd. Als je wilt uitbreiden moet je op termijn met vier of vijf vestigingen gaan werken. Dat is niet optimaal. Verder denk ik dat de tendens om als telers samen te werken zal doorzetten. Als Kwekerij de Kabel zijn we zelf ook een samenwerkingsconsolidering. Mochten we ooit samengaan met een grote partij wordt internationalisering misschien een optie, maar dat is geen doel op zich. Het zou dan echt iets moeten toevoegen aan het huidige bedrijf."