Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
en Biobest haar omzet elke vijf jaar verdubbelt:

Hoe de hommel het imago van de glastuinbouw redde

Tholen - Het vinden van de geschikte medewerkers voor in de kas is een steeds groter probleem aan het worden. Dankzij de toevallige ontdekking van een Belgische dierenarts is de benodigde arbeid al flink verlaagd. Hij ontdekte jaren geleden hoe hommels, nuttige insecten en mijten in de teelt in te zetten. 

Gefascineerd door hommels
De Belgische dierenarts die deze ontdekking deed, was Roland De Jonghe. Hommels hadden hem altijd gefascineerd: hij kweekte ze als hobby in zijn woonkamer, achtertuin en garage. Op een dag in de vroege jaren tachtig zag hij toevallig een hommel tomaten bestuiven in een van de hobbykassen van een vriend van hem. Hij besefte onmiddellijk dat, als hij erin slaagde om meer hommels in een kas te brengen, telers een grote sprong vooruit konden maken en de handmatige bestuiving konden vervangen.

Roland's idee om hommels in een beschermde omgeving aan het werk te zetten bleek een grote doorbraak. Het lukte hem bovendien om ze jaarrond te kweken. Al snel werd zijn bedrijf Biobest geboren. Dertig jaar later gaan er wekelijks zo'n 700.000 hommels de deur uit van de Westerlose productiefaciliteit. Biobest heeft vijftien internationale dochterondernemingen en distribueert in meer dan zestig landen. Wereldwijd worden hommels ingezet om wanhopige telers te helpen met de bestuivingen. 

De hommel heeft bovendien het imago van de glastuinbouw gered. Het diertje heeft telers bewust gemaakt van nieuwe praktijken. Ze hebben de deur geopend voor vele andere natuurlijke bestrijders. En kijk eens tijdens Kom in de Kas: dan is er geen bedrijf te vinden dat de hommel niet gebruikt om aan te geven hoe duurzaam er in de glastuinbouw gewerkt wordt.



Hommels in de woonkamer
Tijd voor een kijkje bij Biobest. Marc Mertens, internationale sales manager van het bedrijf, laat de hoofdvestiging in België graag zien. "Toen ik bij dit bedrijf kwam, had Roland hommels in zijn woonkamer, keuken, achtertuin, zolder en zelfs in zijn garage. De enige plek zonder hommels was zijn slaapkamer, omdat zijn vrouw dat niet toestond," herinnert hij zich.

Het inzetten van hommels is voor veel telers ook een eerste stap in de richting van biologische gewasbescherming. "Het is een logisch vervolg", vertelt Marc. "Hommels verplichten telers om de hele gewasbeschermingsstrategie te herzien en over te gaan op duurzamere, hommelvriendelijke, biologische methodes." 

Sowieso groeit de interesse voor biologische oplossingen wereldwijd "De strengere regelgeving maakt dat er minder chemische middelen beschikbaar zijn. Bovendien merken telers dat de biologische benadering vaak veel effectiever is." Het heeft tot gevolg dat de markt van nuttige insecten snel groeit. "Ons grootste groeipotentieel zit daar ook."

Overleg, begeleiding en geduld
De meeste telers in ontwikkelde gebieden prefereren volgens Marc tegenwoordig de voorkeur aan biologische middelen. Daar is een lange weg voor afgelegd, vertelt hij. Volgens Marc was er veel begeleiding en ondersteuning nodig voor biologische middelen hun huidige plek in de markt veroverden. "Het introduceren van biologische oplossingen in nieuwe markten gaat met veel overleg, begeleiding en vooral veel geduld gepaard. Maar als we terugkijken naar een land als Spanje zijn we erg trots op wat we hebben bereikt. Na jaren van aan gewasbeschermingsmiddelen gerelateerde schandalen heeft Almería zich nu volledig aan biologische middelen aangepast. Het is het een goed voorbeeld van de mogelijkheden elders."

De ontwikkeling in Almeria tonen volgens Marc aan dat ook in een laag technologische situatie een geavanceerde biologische benadering mogelijk is. "Maar vooral in nieuwe economieën is er nog steeds veel geduld nodig. Soms voelt het bijna aan alsof je ontwikkelingshulp geeft. Je moet vertrouwen blijven houden en je richten op het feit dat je een oplossing verkoopt die alleen werkt als je weet hoe het toegepast moet worden. Overleg en begeleiding zijn van het grootste belang."


Global Sales Director Marc Mertens en Plant Operations Manager Ramon van der Kruijs laten ons trots zien waar Biobest om bekend staat: het beroemde hommelnest in de paarse en groene kleuren. Bijna 10.000 van deze bijenkorven verlaten wekelijks hun fabriek in België. Klik hier voor een fotoreportage om te zien hoe hommels worden gekweekt.

Kasgroenten, siergewassen en zachtfruit
Het R&D team van Biobest ontvangt vele verzoeken voor nieuwe biologische oplossingen. "Soms is het erg moeilijk om nee te zeggen, want we kunnen niet iedereen tegelijk helpen. Maar we doen ons best om waar mogelijk te helpen. We hebben echter besloten ons te richten op een aantal kerngewassen zoals kasgroenten en siergewassen." Hierbij is gericht onderzoek cruciaal, net als samenwerking met lokale telers en onderzoeksinstituten. "Je wilt voor elk probleem een biologische oplossing hebben, maar je zult bepaalde problemen moeten prioriseren en de markten en kansen moeten analyseren. Feedback van telers en lokaal onderzoek is erg belangrijk in dit proces. We luisteren naar hen en bepalen dan wat de kansen zijn voordat we in een nieuwe oplossing investeren." Uiteindelijk is het doel van Biobest om in de kerngewassen een oplossing te bieden voor de meest voorkomende problemen wereldwijd.

Naast de focus op belangrijke gewassen zoals paprika's, tomaten en komkommers ziet Biobest ook veel kansen op de internationale zachtfruitmarkten. "We richten ons ook op nieuwe oplossingen voor zachtfruitg. Ook hebben veel aandacht besteed aan gewassen zoals citrus, waar er momenteel veel problemen zijn. We beschouwen dit als een van onze toekomstige kerngewassen."


De productie van een hommelkolonie start met een koningin.
 
Internationale groei
De laatste jaren zag Biobest de exportcijfers stijgen. Sterk groeiende markten als Canada, de Verenigde Staten, Mexico, Turkije, Oost-Afrika, Oost-Europa en Scandinavië zorgden voor de grootste omzetstijgingen. Door samen te werken met lokale partners, gevestigde bedrijven over te nemen en joint ventures op te richten, concretiseert het bedrijf de groei en zijn ze een toonaangevende speler op het gebied van biologische gewasbescherming en bestuiving geworden. "In de afgelopen vijf jaar hebben we onze omzet verdubbeld," vertelt Mertens trots. "In de komende vijf jaar zullen we onze omzet opnieuw verdubbelen. We verwachten een jaarlijkse omzetstijging van minimaal 15% of zelfs hoger."

Door deze groei kan Biobest zijn positie versterken en de innovatie van biologische gewasbescherming versnellen. "We hebben de afgelopen jaren belangrijke innovaties geïntroduceerd, zoals het Flying Doctors entomovector-systeem. Dit systeem werkt momenteel goed in aardbei, maar meer ontwikkeling en innovatie kunnen dit systeem verder verbeteren voor gebruik bij andere gewassen. Denk aan het gebruik van hommels om een biologisch beschermingsmiddel te verspreiden tegen binnenrot in paprika's."

Voor meer informatie
Biobest Belgium NV
Ilse Velden 18
2260 Westerlo - Belgium
T +32 14 25 79 80
F +32 14 25 79 82
Publicatiedatum: