Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Het is geweldig om onze eerste zelf geteelde tomaat te kunnen introduceren"

"We telen vollegrondstomaten op strategische locaties in het land," vertelt Jos Esformes vierde generatie eigenaar van Sunripe Certified Brands. "Onze teeltlocaties vullen elkaar aan zodat we onze klanten jaarrond tomaten kunnen leveren."Het areaal in de diverse teeltregio's is afgestemd op het consumptiepatroon gedurende de verschillende seizoenen.



Vestigingen in het hele land
Iedere teeltlocatie staat op zichzelf maar wordt ondersteund vanuit de hoofdvestiging in Florida. Sunripe heeft de oogst in Mexico twee weken geleden afgerond en is vervolgens meteen voorbereidingen voor het volgende Mexicaanse seizoen gaan treffen. Op hetzelfde moment bereidt men in Florida het najaarsseizoen voor. In Midden-Florida loopt het seizoen ten einde terwijl dat in Georgia net begonnen is en nog de hele maand juni zal duren. In Virginia zal de oogst aanvangen als die in Georgia is beëindigd en het seizoen loopt in deze staat meestal van 4 juli tot oktober. In Californië, aan de westkust, zal Sunripe's vestiging rond 15 juni aan het seizoen beginnen dat nog tot eind zal oktober duren.


Jon Esformes in het midden, samen met vader en zoon die beiden werkzaam zijn bij Sunripe.

Moeilijk marktseizoen - tot half juni tekorten
"Het is een interessant jaar geweest," vervolgt Esformes. "Dit komt omdat El Niño vorig jaar het weer in Noord-Amerika beïnvloedde. Dit jaar zorgde El Niña daarentegen voor droge en zachte omstandigheden die resulteerden in optimale groeiomstandigheden, een uitstekende kwaliteit en opbrengst in Florida," legt Esformes uit. De uitzonderlijk goede weersomstandigheden hebben echter bijgedragen aan een vroege oogst in het zuidelijke deel van het land waardoor er een gat is ontstaan totdat de aanvoer uit de overige regio's op gang komt, die de productie uit het zuiden normaliter direct opvolgt. "We houden dan ook rekening met tekorten tot aan half juni, waarna de eerste volumes uit Georgia, Zuid-Carolina en Californië volop beschikbaar zullen zijn."

Snacktomaten jagen groei categorie aan
Sunripe teelt roma-, cherry-, pruim- en ronde trostomaten evenals groene tomaten. De rassen variëren per seizoen maar Esformes vertelt dat er een opvallende trend voor snacktomaten is, die zorgt voor een groeiende afzet. "De laatste 15 jaar is deze categorie met 40% gegroeid. Deze groei wordt aangejaagd door fastfood-ketens die hun menu's hebben opgewaardeerd met verantwoorde productkeuzes." 

In-house teeltprogramma
Sunripe heeft zich de laatste vijf jaar met grote toewijding beziggehouden met zijn eigen teeltprogramma. "Vorig jaar november hebben we ons eigen ras de Bella Roma op de markt gebracht," vertelt Esformes. Het is het eerste ras dat voortkomt uit Sunripe's eigen teeltprogramma. "Hiermee keert het Bella Roma merk terug op de markt. Dit merk werd in 1987 geïntroduceerd en groeide binnen korte tijd uit dat het bekendste jaarronde romaras in de Verenigde Staten," licht Desformes toe. In 2006 verdween het echter van de markt omdat Sunripe zijn aanbod opnieuw wou bekijken om te bepalen wat de marktpositie van Bella Roma was. Sinds de terugkeer van het Bella Roma merk, zijn alle tomaten die onder deze naam vermarkt worden beschermde rassen. "We vinden het belangrijk om te kunnen garanderen dat alle tomaten in de Bella Roma doos voldoen aan de wensen van de klant en over de juiste de smaak, kleur en kalibers beschikken. We blijven overigens verder werken aan de ontwikkeling van andere rassen onder het Bella Roma merk."


Jon Esformes

Duurzame teelt
Esformes overgrootvader emigreerde aan het begin van de twintigste eeuw naar de Verenigde Staten. Na zijn baan in een schoenenfabriek vaarwel te hebben gezegd, begon hij met het verkopen van watermeloenen wat hij deed door met paard en wagen door de straten van New York te rijden. "De lijm die in de schoenenfabriek gebruikt werd, maakte hem ziek en hij moest in de open lucht gaan werken," legt Edformes uit. Dit heeft tot gevolg gehad dat alle generaties die na hem kwamen gezondheid en welzijn als de belangrijkste succesfactoren van Sunripe's activiteiten zijn gaan beschouwen. De hele Sunripe familie zet zich in om een zo veilig en eerlijk mogelijke werkomgeving te kunnen garanderen. Door onze duurzame benadering zorgen we er eveneens voor dat het land ook voor de toekomstige generaties behouden blijft."

Voor meer informatie:
Jon Esformes 
Sunripe Certified Brands
Tel: 941-722-3291
Publicatiedatum: