Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Snijpunt maakt paprikapoeder van 100% paprika

Tholen - Eén van de hoofdproducten van verwerkingsbedrijf Snijpunt zijn paprikablokjes voor shaslicks. Die blokjes moeten twee of drie cm2 zijn. Product wat te klein of verkeerd gevormd is, is daardoor snijverlies - ofwel restproduct. Zonde, vindt het bedrijf en ze besloten hiermee aan de slag te gaan. Nu ligt het eerste échte paprikapoeder in de winkel.


Foto Rolf van Koppen
 
"We wisten niet wat voor product het zou worden. We wisten alleen dat we iets wilden doen met de paprikasnippers die overblijven als de paprika's tot blokjes verwerkt worden. Per jaar gaat het om 50 tot 100 ton – dat is een behoorlijke kans." Aan het woord is Guido Vollebregt. Student bij Hogeschool Inholland aan de opleiding Tuinbouw & Agribusiness zocht voor verwerkingsbedrijf Snijpunt naar een oplossing voor het snijverlies. "We hebben gekeken naar soepen en naar sappen, maar uiteindelijk werd het paprikapoeder. Het past bij Snijpunt: we werken met veel machines in het bedrijf en zijn bekend met de regels die eraan verbonden zijn."
 
Op de foto Guido Vollebregt. Zijn stage duurt nog tot eind juni en voor zijn beoordeling is hij niet zo bang. "Snijpunt is achttien jaar geleden ook ontstaan uit een afstudeerproject."
 
Minstens zo belangrijk is volgens Guido dat het paprikapoeder totaal anders is dan het poeder dat nu in de winkel ligt. "Ons product bestaat voor 100% uit de welbekende Nederlandse blokpaprika en is daardoor echt onderscheidend. Je ziet het, je ruikt het en je proeft het – het gaat alleen om paprika, zonder toevoegingen. Je kunt het bijna niet met elkaar vergelijken."
 
De kosten die gemoeid zijn bij het ontwikkelen van een nieuw product, zijn behoorlijk. "Nu scheelt het dat ik een afstudeerstudent ben, maar dan nog zijn er kosten aan verbonden. Zeker als je het op de markt wil brengen", bevestigt Guido. "Maar het bedrijf vindt het verduurzamen belangrijk." En dat blijkt ook aan te slaan bij de consument. Het poeder is inmiddels verkrijgbaar bij verschillende winkels: De 7 BoereGoed Farmshops en de 2 filialen van Poelier Straathof. "We bevinden ons echt nog in een testfase. De reacties zijn heel positief. De smaak, de duurzame gedachte en de innovativiteit slaan aan – dat zijn natuurlijk belangrijke onderwerpen van vandaag de dag. Maar uiteindelijk gaat het erom dat meer klanten het gaan gebruiken. Dat onderzoeken we nu. Uiteindelijk kunnen we dan misschien opschalen en er specifiek machines voor aanschaffen."

Voor meer informatie of een sample:
Snijpunt
0174-637900
paprikapoeder@snijpunt.nl