Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het Nieuwe Ondernemen 2/5

“Tuinbouwbedrijf van morgen niet te leiden door waan van de dag”

In vijf publicaties neemt Frans-Peter Dechering de Nederlandse glastuinbouw mee van Het Nieuwe Telen naar Het Nieuwe Ondernemen. Vandaag deel twee: het bedrijf.
 
De basis van Het Nieuwe Ondernemen (HNO) begint met de dimensie bedrijf. Dit is het domein van de ondernemer. Het tuinbouwbedrijf van morgen laat zich niet meer leiden door uitsluitend de waan van de dag. De organisatie heeft een duidelijke visie, doelstelling en strategisch plan. Dit begint met nadenken over 3 hoofdonderdelen: de markt, de organisatie en het rendement.
 
In het onderdeel Markt worden wereldwijde ontwikkelingen onder consumenten besproken. De invloed van de urbanisatie, bijvoorbeeld en de vraag naar lokaal, veilig product – het liefst online te bestellen. Maar wat is de rol van de tuinbouw daarin? En hoe kun je die markt bereiken?
 
In de tweede dimensie, Organisatie, wordt stilgestaan bij de ontwikkeling van een kwekerij naar een onderneming. Er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden in de markt en de rol van de werkgever en de organisatie veranderd. Waar kun je als werkgever rekening mee houden?
 
Het derde deel van het bedrijf dat belicht wordt, is het Rendement. Waar in het verleden de waardestijging van het bezit het rendement en de vermogens opbouw bepaalde, is nu de cash flow veel belangrijker. Dat betekent een verandering van de markt: ondernemerschap en flexibiliteit is belangrijker en in contact staan met je eindklant is onontbeerlijk. Wat zijn de kansen daarin?

Lees hier deel 2 van Het Nieuwe Ondernemen: Het Bedrijf.

Voor meer informatie:
Frans-Peter Dechering
fp@dechering.org
+31 624 431639
www.linkedin.com/in/franspeterdechering/

Reageren is welkom natuurlijk.



Met ervaring bij Priva, Amsterdam RAI, de Greentech Amsterdam en bedrijven als Schoneveld Breeding en Rotterdam Ahoy kent Frans-Peter het belang van het evenwicht tussen duurzaam produceren en succesvol ondernemen. Dat heeft hij samen met enkele coauteurs uitgewerkt in vijf publicaties als aanzet om gezamenlijk met de sector te komen tot een visie op Het Nieuwe Ondernemen. Deze publiceren we de komende weken op Groentennieuws en BPnieuws.
 
Lees hier meer over de serie Van Het Nieuwe Telen naar Het Nieuwe Ondernemen