Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Buitenlandse Zaken op bezoek bij Rainbow

"Tunesisch-Nederlandse samenwerking levert topkwaliteit paprika"

​Marcel Vernooij is lid van het management team van de Directie Duurzame Economische Ontwikkeling bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij bezocht Rainbow in Tunesië, een Tunesisch-Nederlands partnerschap dat paprika's produceert en schreef hier een blog over.

Nederland is een klein land met een tuinbouwsector van wereldklasse. Bedrijven in de tuinbouw­sector hebben overal hun handelspartners en steeds meer vestigen ze zich ook in het buitenland. Mooi voorbeeld daarvan is de Tunesisch-Nederlandse samenwerking in de productie van paprika's nabij Tunis. De tuinbouw is een van de dragende pijlers van onze landbouw. Op een klein oppervlak worden op zeer efficiënte wijze groenten, fruit en bloemen geproduceerd van hoge kwaliteit. De Nederlandse consument is terecht kritisch en maakt zijn/haar keuze uit een ruim aanbod van dagelijks verse producten. Bedrijven besteden dan ook continue aandacht aan verbetering van hun product en maken zo slim mogelijk gebruik van water, energie en voedingsstoffen.



Een sterke thuisbasis, agrologistiek en handel
Vanuit deze sterke thuisbasis vinden Nederlandse tuinbouwproducten hun weg over de hele wereld. De agrarische exportwaarde is 85 miljard euro, waarmee Nederland de 2e agro-exporteur van de wereld is. Deze wordt voor een kwart gedragen door de export van aardappelen, groente, fruit en sierteeltproducten. Europa (met name Duitsland) is de belangrijkste afzetmarkt; de potentie voor groei ligt vooral in opkomende markten. We zijn als Nederlanders zeer bedreven in een soepel verloop van transport, (agro)logistiek, verwerking en vermarkten van landbouwproducten. Daardoor zijn we als 'gateway to Europe' ook een grote importeur van tuinbouwproducten. Binnen 24 uur leveren Nederlandse bedrijven zo een rijk assortimenten aan groente, fruit en bloemen aan miljoenen consumenten in Europa en ver daarbuiten.



Vanuit handel naar partnerschap, naar 'lokaal' worden
Vanuit deze sterke handelspositie vinden Nederlandse landbouwbedrijven wereldwijd hun partners. Wanneer ik in het buitenland ben voor de Nederlandse overheid, valt mij altijd op hoeveel waardering er is voor de Nederlandse expertise. Overheden, kennisinstellingen en bedrijven willen graag samenwerken met Nederlandse counterparts. Ze spreken met respect over onze tuinbouw, zuivel en 'Wageningen'. Het is een logische ontwikkeling dat Nederlandse bedrijven steeds meer samen gaan werken met lokale partners, gaan investeren in het buitenland of besluiten zelf 'lokaal' te worden met een vestiging. Die ontwikkeling ondersteunen wij als Nederlandse overheid.

In de tuinbouw is de sierteelt hierin koploper. Al vele jaren produceren Nederlandse kwekers bloemen in Oost-Afrika, Latijns-Amerika en China. Aanvankelijk was de blik daarbij gericht op de Europese markt, maar inmiddels zijn er productiecentra ontstaan voor een breed scala aan afzetmarkten. Ook in de groente-, fruit- en aardappelsector vestigen steeds meer Nederlandse bedrijven zich in het buitenland.



Zon en Rainbow in Tunesië
Een mooi voorbeeld is Rainbow Horticulture Tunisia. Het is een Tunesisch-Nederlands partnerschap dat paprika's produceert. Ik bezoek het bedrijf in Fondouk Jedid nabij Tunis. Met steun van de Nederlandse overheid heeft het bedrijf in de afgelopen jaren een professionele bedekte teelt ontwikkeld die gaandeweg is toegesneden op het klimaat en de cultuur op locatie. Het bedrijf produceert vooral in de Europese wintermaanden, waarmee het een belangrijke bijdrage levert aan de wens van supermarkten om jaarrond paprika's van goede kwaliteit te kunnen aanbieden. Inmiddels exporteert Rainbow Horticulture Tunisia ook naar andere regio's, waaronder het Midden-Oosten. Ook vinden de paprika's hun weg naar consumenten in Tunesië en is het bedrijf gestart met de teelt van komkommers voor de lokale markt. Door de groei van het bedrijf zijn er 25 nieuwe banen ontstaan. De werknemers, het merendeel vrouwen, komen uit Fondouk Jedid. Ze werken onder goede arbeidsomstandigheden.



Bij de afsluiting van mijn bezoek aan het bedrijf gaat de voorzitter van de Tunesische partner, de heer Adel Ghariani, enthousiast in op het wederzijds voordeel. Hij wijst naar de vlaggen van beide landen die hij uit heeft gehangen en zegt: "Hier bij Rainbow ziet u een stukje Holland-plus-Tunesië. We zijn hechte partners geworden. Het ondernemerschap en de expertise uit Nederland, verbonden met onze mensen en middelen. De zon schijnt voor deze samenwerking en voor de verdere groei van dit bedrijf!".

Marcel Vernooij
Directie Duurzame Economische Ontwikkeling
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Twitter: @marcel_vernooij

 
 
Publicatiedatum: