Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ZON handhaaft winst bij lagere omzet

Koninklijke ZON heeft over het jaar 2016 opnieuw een positief financieel resultaat behaald. Met een winst na belastingen van 0,8 miljoen euro, nagenoeg gelijk aan het resultaat over 2015, voldeed ZON aan haar doelstelling. Een daling van de afzet werd mede veroorzaakt door extreme weersomstandigheden, zoals de hagel- en stormbuien in Oost-Brabant en Noord-Limburg op 23 juni. Ook de strategische keuze om in het zachtfruitbedrijf de aandacht volledig te concentreren op de afzet van fruit van eigen telers, leidde tot een lagere omzet. In 2015 werd hier nog een significant handelsvolume omgezet.

De totale omzet van ZON in 2016 kwam daarmee uit op 295 miljoen euro (330 miljoen in 2015). Van positieve invloed op het omzetcijfer was de gemiddeld gerealiseerde productprijs, die licht verbeterde ten opzichte van 2015. Het verder succesvol sturen op het beheersen van kosten droeg eveneens bij aan de verbetering van het resultaat.
 
Verkoopstrategie
Door haar verkoopstrategie slaagt ZON er in om de producten van haar telers op de bij hen passende wijze in de markt te zetten en daarbij goede prijsresultaten te boeken. Als we over de gehele linie naar de gerealiseerde uitbetaalprijzen van producten kijken dan zien we dat die, net als 2015, in vergelijking met andere afzetkanalen beter uitvallen.

Naast accountmanagement, waarbij telers direct gekoppeld zijn aan geselecteerde klanten, heeft de veilingklok een prominente rol in het verkoopbeleid. In 2017 zal ZON deze commerciƫle strategie verder uitbouwen, mede omdat zij verwacht meer volume aan zich te kunnen gaan binden door het aantrekken van nieuwe leden.

Belangrijk in de verdere versterking van de positie van Nederlands belangrijkste veilingklok voor groente is de samenwerking met Spaanse coƶperaties. Hiermee kan ZON haar klanten jaarrond een aantrekkelijk productaanbod bieden. Met deze in 2015 gestarte activiteit is ZON er in het voorbije jaar in geslaagd de omzet van importproduct te verdubbelen, waarbij het aantal klanten met bijna 50% toenam.

ZON heeft haar marketingstrategie verder aangescherpt en zet nu in op Product Leadership, waarin de teler en zijn product centraal staan. De momenteel lopende marketingcampagne 'Heerlijk aspergetijd!' waarbij de pop-up aspergewinkel in Den Bosch een prominente rol speelt, onderstreept dat ZON ook hier zich duidelijk wil profileren als een onderscheidende afzetorganisatie.
 
In financieel opzicht is 2016 ook met een positief resultaat afgesloten. De efficiencyslag in de operatie in met name het zachtfruitbedrijf SBI/BBW heeft daaraan bijgedragen.

Voor Fresh Park Venlo was 2016 een goed jaar. De acquisitie van nieuwe bedrijven op Fresh Park Venlo en de daaruit volgende nagenoeg 100 % bezettingsgraad wordt ook in 2017 gerealiseerd.

Bestuur en directie van ZON zijn tevreden met de ontwikkelingen in het voorbije jaar, maar realiseren zich dat het verder ontwikkelen van nieuwe activiteiten voorwaarde is om relevant te blijven voor haar telers en klanten. Hiertoe zullen in 2017 verdere initiatieven worden genomen, om van ZON een onderscheidende afzetorganisatie te maken.

Lees maandag een uitgebreid interview met Michiel van Ginkel op Groentennieuws.nl

Voor meer informatie:
ZON Fruit and Vegetables
Venrayseweg 104
5928 RH VENLO
T: +31 (0)77 3239999
F: +31 (0)77 3239719
E. info@zon-business.com
http://www.zon-business.com/



Publicatiedatum: