Telers voor gezonde korte ketens
De deelnemers aan de derde Masterclass keken hun ogen uit bij Bejo Zaden. Mirjam Both, marketing & communicatiemanager nam in haar presentatie de toehoorders mee in het bedrijf waar onderzoek, veredeling, productie, bewerking en verkoop van kwaliteitszaad centraal staan. Ze kon melden dat Bejo (een samenvoeging van Beemsterboer en Jong) wereldleider is in kool, wortel en ui. Maar op het repertoire van Bejo staan ruim 50 gewassen van de volle grond met meer dan 1.200 rassen én een sterk biologisch programma. Met 1.700 medewerkers wereldwijd, waarvan 600 in Nederland en 500 in Warmenhuizen, groeit het bedrijf als die al genoemde kool. Zo blijkt het researchcenter alweer veel te klein geworden. Er liggen dan ook volop uitbreidingsplannen.
Na de presentatie van Bejo greep strategisch adviseur Jacques Dekker namens Diverzio terug op de vergaarde input uit de vorige Masterclass. Hij schetste kansen voor de aanwezige telers en kwekers, benadrukte het belang van een goed bedrijfsprofiel richting de zorg en benoemde uitdagingen. Bij die laatste categorie kan onder meer gedacht worden aan het logistieke verhaal, leveringsbetrouwbaarheid maar ook aan transparantie in de keten. Wim Sijtsma, accountmanager van Rabobank Alkmaar, stond vervolgens stil bij alternatieve en innovatieve financieringsvormen, uiteenlopend van subsidies via crowdfunding tot stapelfinanciering. Twee actieve ondernemers uit het gezelschap presenteerden vol trots hun product en de meerwaarde daarvan richting zorg. Nathalia Zoer van Natural Nature Food schetste de medicinale kracht van mosterd. Bloemkoolteler Ton Slagter uit Andijk vertelde vol vuur over zijn gezonde product.
In het laatste deel van de bijeenkomst kregen de deelnemers alvast gelegenheid zich voor te bereiden op de afsluitende Masterclass, 11 mei bij de Rabobank in Den Helder. Daar kunnen de telers en kwekers zichzelf en hun producten presenteren aan een panel van inkopers en facilitair managers van een aantal Noord-Hollandse zorginstellingen. Koen Nouws Keij nam de groep mee in de omslag van strategie naar concrete actie. Wat moet er zoal in een bedrijfsprofiel komen te staan? Hoe val je op in een pitch van 3 minuten? In kleinere groepjes werd afsluitend nagedacht over mogelijke samenwerking, originele insteken en een optimale presentatie van de gezonde producten van eigen bodem, richting die belangrijke doelgroep; de zorg. De verwachtingen voor 11 mei zijn daarmee direct hooggespannen.
Voor meer informatie:
Diverzio
Campuslaan 6
6602 HX Wijchen
Tel: 024 - 8200280
info@diverzio.nl
www.diverzio.nl