Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veel kwaliteitsverlies door gebrekkige keten

Argentijnse groentensector heeft lange weg te gaan

Transport van Argentijnse landbouwproducten vindt vrijwel uitsluitend plaats per vrachtwagen, waardoor de logistieke kosten vanuit afgelegen provincies hoog zijn. Producenten dicht bij havens hebben echter juist voordeel van exportmogelijkheden wereldwijd. Ook de groentesector kent diverse uitdagingen. Een daarvan is een betere koelketen, zodat producten onder betere omstandigheden bij de consument aankomen. De Argentijnse regering wil de agrologistiek verbeteren en heeft Nederland gevraagd daarbij te helpen.

Niet iedereen heeft het geluk dicht bij de haven te wonen. Voor telers die verderaf wonen/werken is de Argentijnse logistiek geen zegen, maar juist een bottleneck die verdere groei in de weg staat. Ze noemen het 'el costo Argentino', ofwel 'de Argentijnse kosten'. Het begrip staat voor onnodig hoge kosten, die ontstaan door de Argentijnse manier waarop zaken zijn geregeld. Neem het langeafstandstransport. In het vlakke Argentinië, waar de Engelsen 100 jaar geleden al spoorrails aanlegden, en waar diverse bevaarbare rivieren zijn, gaat vrijwel al het transport over lange afstand per vrachtwagen, het duurste vervoermiddel per eenheid goederen. Qua volume is 1 duwbak op de rivier gelijk aan 37 treinwagons of aan 50 vrachtwagens, maar het verschil in arbeids- en brandstofkosten zal een ieder duidelijk zijn.


Mercado Central (Groothandelsmarkt) Buenos Aires – geen koelketen.

Vrijwel alle transport per vrachtwagen
Aardappelen die in Mendoza gerooid worden, gaan per vrachtwagen naar het 1.000 kilometer verderop gelegen Buenos Aires om verwerkt te worden tot ingevroren frites in de Farm Frites-fabriek. Vervolgens gaat 70 procent van die frites per vrachtwagen naar het zuidelijke deel van Brazilië, soms wel op 2.000 kilometer afstand. Voor President Macri, eind maart op staatsbezoek in Nederland, is investeren in verbetering van de logistiek een van de prioriteiten in zijn regering. Het zogeheten Plan Belgrano moet ervoor zorgen dat vooral de infrastructuur in de noordwestelijke provincies wordt verbeterd. De benodigde 16 miljard US dollar moet zorgen voor meer en betere wegen, multimodaal transport en goede aansluitingen tussen boot, trein en vrachtwagen, zodat de opgelopen transportkosten omlaag gaan, en ook verder van de haven afgelegen gebieden weer concurrerend worden.

Logistieke tekortkomingen in groentensector
In de groentesector zijn de logistieke tekortkomingen zo mogelijk nog groter. Overvolle, met sla, tomaat of courgette gevulde, houten kisten op overladen niet gekoelde, vaak open vrachtwagens zijn een garantie voor veel kwaliteitsverlies op weg naar de consument. Supermarkten leggen de producten dan nog wel in een koelcel in de winkel, maar een gehele gekoelde keten vanaf de boerderij ontbreekt. Daarbij: de supermarkten hebben slechts 20 procent marktaandeel in de verkoop van groenten en fruit. Het overgrote deel gaat via de machtige Centrale Markt in de grote steden, naar kleine groentewinkeltjes in alle uithoeken van het land waar koelcellen niet gebruikelijk zijn. De Centrale Markt in Buenos Aires heeft een oppervlakte van 500 hectare. Een hoge mate van informaliteit, geen tracking & tracing en onvoldoende controle op residuen zijn de huidige realiteit. De overheid, zowel nationaal als provincie, werkt aan het 'normaliseren' van deze belangrijke groothandelsmarkt.

Argentijnse realiteit
Staatssecretaris van Landbouw, Ricardo Negri, kent de problemen maar al te goed. Voordat hij staatssecretaris werd, werkte hij in de landbouwvoorlichting en kent de Argentijnse realiteit vanuit de praktijk. Hij is een aantal keer in Nederland geweest en weet hoe bij ons dergelijke zaken zijn geregeld. Met regelmaat laat hij informeel weten stiekem jaloers te zijn op Nederland. En dus wil hij samenwerking met ons, en van ons leren. Negri onderstreepte de behoefte aan Nederlandse kennis en technologie op het door de ambassade georganiseerde seminar over agrologistiek tijdens het bezoek van staatssecretaris Van Dam in september 2016.

Export vanuit haven Rosario
Die behoefte staat ook expliciet genoemd in het Memorandum of Understanding (MoU) dat Van Dam heeft getekend met zijn Argentijnse collega Buryaile: bilaterale samenwerking op het gebied van agrologistiek en marketing, speciaal voor groenten en fruit. Inmiddels is al tweemaal een expert van Wageningen University & Research in Argentinië geweest, en heeft een hoge ambtelijke delegatie Nederland bezocht begin februari 2017.

Het zijn allemaal initiatieven die eraan moeten bijdragen dat interne transportkosten omlaag gaan, en er minder verliezen in de keten plaatsvinden. Op die manier kunnen ook de gebieden die verder weg liggen van de haven op concurrerende wijze graan en soja exporteren. En krijgt de Argentijnse consument meer groentewaar voor zijn geld, en de teler een beter inkomen. Maar voor het zover is, moet er nog veel water door de Plata-rivier. Agrologistiek in Argentinië: de eerste stappen worden gezet, maar het is nog een lange weg te gaan.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: