Turkse tomatenteler en exporteur Başyazıcıoğlu Tarım is een leveringsovereenkomst aangegaan met Europese supermarktketen Lidl, vergelijkbaar met vroegere afspraken met supermarktketens zoals Magnit in Rusland en Gippo in Wit-Rusland.
Exportmanager Feridun Kahraman: "Er is veel vraag naar tomaten. We exporteren ons totale productievolume op basis van overeenkomsten en hoeven nauwelijks tomaten op voorraad te hebben."
Volgens Kahraman vraagt de supermarktsector naar hoge kwaliteit en grotere maten. De werkelijk geleverde volumes zijn afhankelijk van de soort overeenkomst die is aangegaan. Sommige klanten willen wekelijkse transporten. Het bedrijf kan momenteel wekelijks 4 tot 5 vrachtwagens leveren.
Başyazıcıoğlu Tarim heeft twee grote tomatenkassen in de regio's Boğazlıyan en Nevşehir. Het seizoen is deze maand begonnen en zal naar verwachting in december eindigen.
"Turkse tomaten hebben momenteel een goede positie op de wereldmarkt. Dit geldt eigenlijk voor alle Turkse producten, dus het gaat erg goed en we hebben veel concurrentie van andere Turkse tomatentelers," volgens Kahraman.
Başyazıcıoğlu Greenhouse is GlobalGap-gecertificeerd en gebruikt kokossubstraat en hommelbestuiving. Naast vlees- en cherrytomaten worden er vooral trostomaten geteeld.
Het bedrijf exporteert voornamelijk naar Europese markten zoals Nederland, Duitsland, Roemenië, Bulgarije en Denemarken. Vóór de crisis tussen Rusland en Turkije werd er flink naar Rusland geëxporteerd. Een recente exportproef naar Saoedi-Arabië heeft positieve reacties opgeleverd.
Voor meer informatie: