Hoogvliet heeft Nederlandse primeur met Natural Branding
Foto: Scato van Opstall.
Biologische avocado's in de supermarkt worden meestal verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van gangbare avocado's die los worden verkocht. Hetzelfde geldt voor gember, zoete aardappelen en vele andere biologische producten. Stickers zijn ook een optie, maar laten vaak los, en gebruiken papier, inkt en lijm.
Bij Natural Branding worden groente en fruit gemerkt met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker.
Ed van Venrooij, Category Manager Groente & Fruit van Hoogvliet: "Wij zijn erg trots dat we als Hoogvliet deze primeur in Nederland hebben. Onze duurzaam georiƫnteerde klanten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen. We vinden het belangrijk om meer te doen dan besparen op plastic tasjes."
Nature & More verwacht veel plastic en energie te gaan besparen met Natural Branding. Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More. "De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren, vanwege de verplichting om onderscheid te maken tussen bio en niet-bio. Met Natural Branding wordt het nu mogelijk."
Ook Duitse retailer Rewe heeft Natural Branding toegepast in haar avocado's.
Voor meer informatie: www.natureandmore.com