Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wijze lessen in foodstrategie en marketing

Dinsdag 24 januari heeft het seminar 'Personalised nutrition and health: Hoe ver zijn we?' plaatsgevonden. Vijfentwintig deelnemers met verschillende achtergronden hadden zich ingeschreven voor het programma.

Mix van kennis en ervaring
Het programma bracht wetenschap, toegepast onderwijs, consultancy en het ervaren én nieuwe bedrijfsleven samen. Hiermee kwam de hoofddoelstelling van het programma, het spiegelen van kennis en ervaring uit de cursus aan het eigen bedrijf sterk naar voren.

Foodstrategie moet flexibeler worden
De huidige maatschappij verlangt van de foodsector een continue focus op de externe wereld. Doorlopend moet worden getoetst hoe de krachten uit de organisatie, op onderscheidende wijze, waarde kunnen toevoegen voor de klant. Een adequate foodstrategie is vooral flexibel en daarmee snel aanpasbaar aan veranderingen.

Sprekers uit wetenschap, toegepast onderwijs en bedrijfsleven
Prof. Hans van Trijp van Wageningen University & Research heeft zijn inzichten vanuit onderzoek naar consumentengedrag gedeeld en zocht interactie door cursisten foodinnovaties te laten beoordelen. Martin van Dam van Group 7 nam aanwezigen mee in de wereld van wendbaarheid, ook wel agility genoemd. Door kleinere stappen te zetten, bij voorkeur in afstemming met nieuwe klanten of consumenten, kan feedback sneller opgehaald en verwerkt worden in nieuwe acties.

Dr. Ellen van Kleef van Wageningen University & Research lichtte, vanuit wetenschappelijk onderzoek, toe hoe de foodsector de consument kan helpen om gezondere keuzes te maken. Mary van Hoek van Has Hogeschool, kwam op ludieke wijze waarschuwen voor een nieuwe generatie ondernemende foodmanagers van de opleiding Food Innovation.

Lianne Veen van PicNic hield een vurig betoog voor extreme klantgerichtheid en "gewoon" aan het werk gaan. Dat deze servicegerichtheid van PicNic ze geen windeieren heeft gelegd, werd de cursisten goed duidelijk. Marc oude Luttikhuis van Foodatelier bracht praktijkcases in en gaf een inkijkje in het proces van succesvol vernieuwen. Winfred de Ruijter van Unilever Food Solutions ging in op een pragmatische aanpak van online marketing, die leidt tot meetbare successen.

Reacties van deelnemers
Uit de evaluatie kwam dit succes ook naar voren: de cursus heeft ruimschoots voldaan heeft aan de verwachtingen van de deelnemers. Deelnemers waren zowel uit de primaire sector, verwerkende industrie, dienstverlening en de foodservicegroothandel afkomstig. Hierbij werd met name de kwaliteit van de sprekers en de koppeling tussen wetenschap en praktijk gewaardeerd. Verdere uitspraken waren "zeer verfrissend en motiverend", "praktisch en direct toepasbaar", "zeer interactief en aansprekend" en "zeer leerzaam".

U kunt alvast interesse tonen in de komende editie.

Bron: Wageningen University & Research
Publicatiedatum: