Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Siciliaanse paarse artisjokken concurreren met Egyptische

Siciliaanse telers die paarse artisjokken produceren, ondervinden momenteel veel concurrentie van Egypte. "Onze prijzen zitten nu onder de productiekosten. Op dit moment wordt er voor Italiaanse artisjokken €0,25 tot €0,35 per stuk neergelegd, terwijl we €0,40 tot €0,50 nodig hebben om de kosten te dekken," aldus teler Christopher Ventura.



De 31 jaar oude Ventura staat aan het hoofd van het gelijknamige familiebedrijf dat is gevestigd in Gela, bij Caltanissetta. In een gemiddeld jaar zet zijn bedrijf tot zo'n 30 miljoen artisjokken op de markt. "Dit jaar is de productie erg laag. Dit komt ook door de lage temperaturen van de afgelopen weken. Ondanks dat zijn de prijzen voor de paarse soort erg laag, omdat het binnenlandse aanbod wordt verdrongen door Egyptische import. De winkels worden letterlijk overspoeld met grote volumes artisjokken uit Egypte, waar ze met veel minder kosten worden geteeld."


Links: Siciliaanse artisjokken. Rechts: Egyptische artisjokken in een supermarkt.

Christopher Ventura benadrukt dat €0,30 per artisjok niet genoeg is om zelfs tijdens een normaal jaar uit de kosten te komen. "Ik geloof echt dat dit door de import vanuit Egypte komt. Ik zeg dit omdat Romeinse artisjokken niet in Egypte worden geproduceerd en prijzen hebben die feitelijk overeenkomen met wat dit seizoen werd verwacht."

Door het koufront heeft de Siciliaanse artisjokkenproductie te maken met een verslechterd uiterlijk van het product. Ondanks dat doet Christopher Ventura een oproep: "Ik dring er bij alle handelaren erop aan om te blijven denken aan binnenlandse producten."

Contact:
Ventura Srl
Christopher Ventura
Email: venturasrl07@tiscali.it
Publicatiedatum: