Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John Schuurman (Limgroup):

"Voor elk segment wereldwijd een aspergeras"

Tholen - Asperges veredelen voor al de wereldwijde teeltgebieden. Dat is waar de Limgroup voor staat. Het bedrijf ontstond in 1994 toen men de aspergeveredeling afstootte van de lokale proeftuinen en sindsdien zijn de activiteiten fors gegroeid. Inmiddels is het bedrijf in Europa marktleider met uitsluitend 100% mannelijke aspergerassen. In 2009 werden tevens de eerste activiteiten voor het veredelen van aardbeien en paddenstoelen opgepakt. "Daarvan verwachten we op korte termijn de eerste commerciële resultaten", vertelt account manager John Schuurman.



"We veredelen groene en witte asperges voor alle belangrijke teeltgebieden in de wereld. Daarbij onderscheiden we de asperges voor het koude klimaat (Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en China), het warme klimaat (mediterrane landen) en de asperges voor Peru en de tropische gebieden", vertelt John. Uitgangspunt bij de aspergeveredeling is dat het bedrijf voor 100% met mannelijke hybrides werkt. "We zullen nooit gemengd bloeiende rassen op de markt brengen. Dit doen we om de levensduur en de uniformiteit van de rassen te waarborgen."



Een belangrijk onderdeel van Limgroup is de afdeling Innovatie en Implementatie. Binnen deze afdeling worden moderne biotechnologische methodieken ontwikkeld en verbeterd ten behoeve van de R&D-afdelingen. Naast de uitgebreide laboratoria in eigen beheer zijn er diverse samenwerkingsverbanden en participaties in projecten met universiteiten en onderzoeksinstellingen binnen en buiten Europa. "Onze rassen staan tien jaar in het veld, dat mag dus nooit fout gaan. Pas na langdurige proeven met dagelijkse datacollectie bepalen we of de rassen commercieel geschikt zijn. Veredelen is al werk van lange adem en daarbij gaan we niet over één nacht ijs. We zijn nu rassen aan het ontwikkelen voor 2028", lacht John.



"Daarom zien we onze telers niet als klanten, maar als partners. Zo ondersteunen we ze onder meer met een ziekten- en plagenboekje. Met rassen als Backlim, Fruhlim, Avalim, Vitalim, Xenolim, Terralim en Starlim bieden we een portfolio met groene en witte rassen die voor elk segment beschikbaar zijn. Op de vraag hoe heilig het aspergeseizoen voor de veredelaar is, antwoordt John: "Een plant laat zich niet dwingen, je kunt het seizoen niet zomaar omkeren. Tendens is wel dat telers het oogstseizoen graag willen uitbreiden. Wij proberen daarom de oogst in tweeën te splitsen met een vroeg en laat ras. Daarmee verleng je het oogstseizoen, zonder dat je de plant overmatig belast."



De wereldwijde aspergeproductie heeft in de loop der jaren de nodige wijzigingen gekend. "China is 'by far' de grootste producent ter wereld. Verder is de teelt in de Verenigde Staten nu stabiel, maar heeft men de afgelopen jaren veel teelt verloren aan de Zuid-Amerikaanse landen als Mexico en Peru, die fors zijn uitgebreid. Binnen Europa vertonen de mediterrane landen Spanje en Italië een groei. Het areaal in Duitsland is gegroeid naar zo'n 25.000 hectare en die zelfvoorziening ging ten koste van het Griekse areaal. Verder is het Verenigd Koninkrijk voor ons een belangrijke markt en ook Nederland blijft, ondanks een beperkt areaal, wel een belangrijke thuismarkt", vertelt John.



Uit het oogpunt van risicospreiding startte Limgroup in 2009 met het ontwikkelen van nieuwe aardbeien- en champignonrassen. "Dit zijn producten die goed combineren bij onze aspergeklanten. Daarbij hebben we hier de faciliteiten staan, wat uitbreiding met andere producten een stuk efficiënter maakt", vertelt John. Bij de aardbeienveredeling ligt de aandacht in eerste instantie bij de juni dragende en doordragende aardbeienrassen voor de Europese markt. Met champignons wil men vanuit de witte en bruine champignon stappen zetten naar andere paddenstoelensoorten. "De afgelopen jaren hebben we hier fors in geïnvesteerd en de komende jaren hopen we hiervan te gaan oogsten!"



Voor meer informatie:
John Schuurman
Limgroup
Veld Oostenrijk 13
5961 NV Horst
Tel: +31 (0)77 397 99 00
jschuurman@limgroup.eu
www.limgroup.eu