"Ik ben maar een kruideniertje. Met drie winkeltjes probeer ik mijn best te doen", zo introduceerde Edward zichzelf bescheiden. Geheel ten onrechte, zo blijkt uit zijn palmares met onder meer de verkiezing tot beste supermarktondernemer van Nederland in 2013/14. Met de nieuwe Jumbo Foodmarkt heeft hij grote plannen. "We willen een kopie van Breda worden. De andere Foodmarkten vind ik niet goed genoeg. Daarnaast gaan we het horecagedeelte aanvullen met een eigen cateringafdeling."
Na dat drie keer de onderhandelingen met Jumbo spaak liepen, kwam dit jaar de deal toch rond. Van de zomer nam hij ook nog eens de Jumbo-vestiging van Karel Hoogendoorn in Oud-Beijerland over. "We hebben meerdere Jumbo's ter overname aangeboden gekregen. Bij sommige ben ik wel honderd keer geweest om te kijken. In Oud-Beijerland was ik er na vijf minuten uit!" Dat hij daarvoor het Westland moest verlaten, had ook een politieke oorzaak. "Dat krijg je als de politiek lokale ondernemers dwarsboomt."
De nieuwe Jumbo's werpen nu al zijn vruchten af. "In Naaldwijk noteren we na vier weken al een 20% groei. Het enige dat we gedaan hebben, is dat we schoongemaakt hebben, lokale producten hebben toegevoegd en onze naam op de gevel hebben geplakt. In Wateringen draaien we een 35% hogere omzet dan vorig jaar. Wat we daarvoor gedaan hebben is twee kassa's en een nieuwe groententafel aangeschaft. Moet je nagaan wat er allemaal nog meer mogelijk is", aldus de multi-franchiser.
Voordeel voor Koornneef was dat hij met zijn nieuwe start verder kon gaan met loyale, maar ook de zelf geselecteerde beste werknemers. "De eerste honderd gingen gelijk mee en de tweede honderd staan klaar om aan te sluiten. Dat vond AH natuurlijk niet leuk, maar wij zijn ons personeel er erg dankbaar voor. Vroeger kon je als je echt niets meer kon in een supermarkt gaan werken, maar daar is bij ons geen sprake van. Wij werken met hoogopgeleide mensen en benutten ook de kwaliteiten van onze medewerkers."
Dat het supermarktaanbod gaat veranderen, staat voor Edward als een paal boven water. "Ik denk dat we over tien jaar geen toiletpapier meer verkopen. Met de Jumbo versmarktformule willen we het grootste grootste foodassortiment van Nederland verkopen tegen de laagste prijs. Een enorme uitdaging waar ik met veel plezier naar uitkijk. Want hoe krijg je uitgelegd dat je in een Foodmarkt goedkoop kan zijn, dat is een kwestie van tijd. Onze aanpak is als volgt: "Wij zijn er altijd voor onze klanten, onze winkels zijn een beleving, wij zijn geen standaardwinkel en we zijn betrokken bij de regio."
Op de vraag van teler Piet Zwinkels of hij niet meer van z'n radijs kon verkopen, antwoordde Edward: "Jullie moeten zorgen dat jullie het beter doen dan het beschikbare aanbod, zodat wij niet om jullie heen kunnen. Er is geen supermarkt in Nederland die geen Coca Cola verkoopt...."
Klik hier voor de fotoreportage van de Agro Business Club