Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage tuinbouw op de PMA 2016

In de VS is een kas iets om trots op te zijn

Tholen - Op de PMA in Orlando, Florida presenteerden afgelopen week ook diverse Amerikaanse kastelers en tuinbouwtoeleveranciers zich. Twee dingen worden duidelijk: er wordt goed geld verdiend in de Amerikaanse kasgroentenmarkt en "Greenhouse Grown" is hier iets om trots op te zijn.



Bekijk de fotoreportage van de tuinbouwsector op de PMA hier.

Op de PMA ontmoet de Amerikaanse AGF-handel elkaar. Aangezien kasgroententelers in de VS hun eigen afzet verzorgen, zijn zij ook paraat - en waar de telers zijn, komen ook de tuinbouwtoeleveranciers naartoe. Steeds meer kassenbouwers, leveranciers van gewasbescherming en meststoffen kiezen ervoor op de beurs te exposeren en deze te bezoeken.

Uitbreiden
Een ding is duidelijk: er wordt in de Amerikaanse markt prima betaald voor kasgroenten. Telers kunnen investeren in luxe verpakkingen en bouwen aan eigen merken. Om zich te onderscheiden van de vollegrondsleveranciers, plaatsen ze logo's met "Greenhouse Grown" op hun stand. De grootste tuinbouwbedrijven investeerden tijdens de PMA in grote bedrijfsfeesten voor klanten en relaties. Bijna alle telers zijn bovendien aan het uitbreiden, hebben net uitgebreid of zijn van plan verder uit te breiden. Grote vraag is wat er gebeurt als een discounter als LIDL zijn entree maakt op de Amerikaanse markt. Dit staat gepland voor 2018 en nu nog liggen de supermarkten vol met kasgroenten in luxe verpakkingen. Houden ze dit vol als de discounters oprukken, of belanden de Amerikaanse telers dan ook in een prijsvechtersmarkt?

Bekijk de fotoreportage van de tuinbouwsector op de PMA hier.