Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Horticulture Connected”

Delphy viert 10-jarig jubileum met symposium

Het 10-jarig jubileum is goed gevierd. Gisteren was een gedeelte van het Improvement Centre omgetoverd tot een congreszaal. Aad van den Berg gaf de aftrap en omschreef in vogelvlucht de 10-jarige historie van de onderzoekslocatie. Vervolgens kreeg dagvoorzitter Yolanda Eijgenstein de lachers binnen vijf minuten op haar hand. Wat eerst wat aarzelend begon, sloeg om in het ware 'Tjakka-gevoel' onder de aanwezigen.

Klik hier voor onze fotoreportage


Van linksboven mee met de klok: het panel, Aad van den Berg, een volle zaal en

Jurg van Vliet van 30MHz.

Na haar introductie nam Edwin de Jong het woord. Deze jonge ondernemer werd voorgesteld als een voorbeeld van 'generatie Z': een wereldburger met een grote handigheid in interactieve nieuwe media en die graag zijn steentje aan de samenleving bijdraagt, zolang dat maar met veel eigen initiatief gepaard kan gaan. Edwin valt in dit plaatje. Energiek vertelde hij over de snelle reis van de Dappermarkt in Amsterdam naar zijn eigen onderneming. Hij verkoopt nu gemiddeld 55 fietsen per dag. Zijn bedrijf barst uit haar voegen, net zoals hij barst van de commerciële ideeën. Edwin: "Het gaat me voor de wind, dat is zeker. Ik merkte wel dat ik de oudere generatie ook hard nodig heb. Ik heb de ideeën en voer ze uit, maar zij zorgen voor de structuur. Die structuur is onmisbaar voor deze generatie."


Edwin de Jong

Bijgepraat over #Antropoceen denken
In een volgende lezing van trendwatcher Stefaan Vandist, nam hij met het publiek in rap tempo - voor iedere presentatie stonden 20 minuten - de laatste trends door. Een aantal voordeelden hiervan zijn: #NeoNonsense – Er mag weer gelachen worden. Geef een marketing knipoog aan de gebruikers van je product. Het werkt. Breng het verhaal achter je product met humor ; #PostAuthentiek – We zien steeds vaker dat de ambachtelijke uitstraling van een product plaats maakt voor transparantie. Zonder toeters en bellen informeert de verpakking u over het product ; #Antropoceen denken – Hierbij ligt de focus op het achterlaten van een minimale footprint ; #Hypernabijheid – City farming is daar een goed voorbeeld van; in de kelder van de supermarkt worden de groenten geteeld ; #Cloud farming – de cloud wordt gebruikt om teeltresultaten te verbeteren.


Jurg van Vliet

Het daarop volgende verhaal van Jurg van Vliet van 30MHz sloot aan op die laatste, het 'cloud farming'. Hij sprak over de mogelijkheden om "alles" draadloos te verbinden, te meten en te monitoren. "Met de inzet van sensoren krijgen we meer inzicht in de fysieke omgeving. Dit principe is te gebruiken in diverse sectoren: van scheepvaart tot tuinbouw."

Panel
En toen was het de beurt aan de Nederlandse tuinbouw. In een panelsetting werd gepoogd bovenstaande drie verhalen te koppelen aan een toepassing in de tuinbouw. Het panel bestond uit: Dick Pouwels (HAS Hogeschool), Peter Maes (Koppert Biological Systems), Udo van Slooten (Philips), Sjaak Bakker (Wageningen UR Glastuinbouw) en Jacco van der Wekken (Delphy). Enkele onderwerpen & visie die de revue passeerden waren o.a.:

• Het Productschap Tuinbouw. Misschien is de tuinbouw beter af nu het PT er niet meer is. Het lijkt wel of er nu meer particuliere initiatieven ontplooit worden. In ieder geval is de betrokkenheid groter.
• Maak de tuinbouw weer sexy. Tuinbouw heeft alles met natuur te maken, maar dat lijkt soms naar de achtergrond te verdwijnen.
• Jeugd, techniek en biologie. De jeugd is bijzonder geïnteresseerd in- en ziet de toekomst van de combinatie technologie en biologie.
• Stijgende lijn. De tuinbouw lijkt weer beter te gaan. Daarmee dreigt gelijk ook een gevaar: zelfgenoegzaam achterover leunen. "Ga er niet vanuit dat het buitenland naar ons toekomt. Onderneem zelf actie."
• Kennis exporteren : moeten we dat wel doen? Geef je daarmee niet onze voorsprong weg? Willen we onze kennis zo open gooien? We maken het misschien wel heel makkelijk voor het buitenland om goedkoop onze kennis te vergaren. Vanuit het panel werd gereageerd dat informatie hongerig maakt naar kennis; informatie is iets anders dan kennis.


Het panel

Klik hier voor onze fotoreportage


Voor meer informatie:
Delphy
info@delphy.nl
www.delphy.nl