"Het draait allemaal om vertrouwen en dat is waarom evenementen zoals Fresh Market zo belangrijk zijn. Via onze vaste contactpersonen kunnen ervaringen uitgewisseld worden met andere aanwezigen. Dit is een groot voordeel voor ons en belangrijk bij het leggen van nieuwe zakelijke contacten," vertelt Marc.
Marc Betjes van Lava (left) en Tom Premereur van Reo Veiling.
"Je merkt heel goed dat de Poolse markt een steeds grotere concurrent van de westerse markt wordt. De export neemt toe, niet alleen naar Europa maar ook naar nieuwe markten zoals Azië en Dubai. Ze zijn de Russische markt kwijt, die zeer belangrijk voor hen was en zoeken daarom actief naar nieuwe afzetmogelijkheden voor hun producten, wat de prijzen onder druk zet. De appel- en tomatenprijzen zijn dramatisch, waardoor het soms niet eens loont om de producten te oogsten. In de wintermaanden ontstaat er vervolgens vraag naar deze producten waardoor men aangewezen is op import. Het is interessant om deze markt beter te leren kennen," vertelt Tom Premereur.
Desondanks blijft Polen een totaal andere markt en niet alle handelaren hanteren dezelfde normen. Kwaliteit kost geld. Daar zijn veel handelaren zich van bewust, maar lang niet allemaal. Marc legt uit dat sommige Poolse bedrijven uitsluitend producten willen van het Flandria of Tomabel merk zodat zij zich kunnen onderscheiden van de concurrentie.
Tom Premereur
Reo Veiling
Tel: +32 (0)51231211
Fax: +32 (0)51231289
Email: tprm@reo.be
www.reo.be
Marc Betjes
Lava
Tel: +32 (0)15504258
Fax: +32 (0)15504260
Email: marc.betjes@lava.be
www.lava.be