Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marc Betjes, Lava

"Het draait in Polen allemaal om vertrouwen"

Dit jaar was het Belgische REO Veiling voor het eerst aanwezig op de vakbeurs Fresh Market in Warschau met als doel het bevorderen van de handel tussen België en Polen. Tom Premereur van REO Veiling en Marc Betjes van Lava vertellen dat het evenement de perfecte aanleiding was voor een bezoek aan de Bronisze Markt en andere bedrijven in de aanloop naar de beurs.



"Het draait allemaal om vertrouwen en dat is waarom evenementen zoals Fresh Market zo belangrijk zijn. Via onze vaste contactpersonen kunnen ervaringen uitgewisseld worden met andere aanwezigen. Dit is een groot voordeel voor ons en belangrijk bij het leggen van nieuwe zakelijke contacten," vertelt Marc. 

"Natuurlijk is er soms een taalbarrière omdat beide partijen aangewezen zijn op het Engels. Zij delen echter dezelfde ambitie en dat is een kwaliteitsproduct leveren."

 
Marc Betjes van Lava (left) en Tom Premereur van Reo Veiling.

"Je merkt heel goed dat de Poolse markt een steeds grotere concurrent van de westerse markt wordt. De export neemt toe, niet alleen naar Europa maar ook naar nieuwe markten zoals Azië en Dubai. Ze zijn de Russische markt kwijt, die zeer belangrijk voor hen was en zoeken daarom actief naar nieuwe afzetmogelijkheden voor hun producten, wat de prijzen onder druk zet. De appel- en tomatenprijzen zijn dramatisch, waardoor het soms niet eens loont om de producten te oogsten. In de wintermaanden ontstaat er vervolgens vraag naar deze producten waardoor men aangewezen is op import. Het is interessant om deze markt beter te leren kennen," vertelt Tom Premereur.

Poolse consument herkent Flandria merk
Als het aankomt op tomaten, dragen alle rassen voor de Poolse markt het Flandria merk. "Dit is hoe wij al onze groenten vermarkten hier in Polen en het merk is welbekend. We hebben dus geen problemen met merkbekendheid. Zodra de namen Prince, Princess, Fine Fleur of Tomabel klinken, weet de consument dat hij een Belgisch kwaliteitsproduct in huis haalt. We letten goed op de sortering en maten en staan volledig achter onze producten. Wanneer er een partij tomaten verzonden wordt, zorgen wij dat deze in onberispelijke staat verkeert. Voor minder doen we het niet," vertelt Marc. 




Desondanks blijft Polen een totaal andere markt en niet alle handelaren hanteren dezelfde normen. Kwaliteit kost geld. Daar zijn veel handelaren zich van bewust, maar lang niet allemaal. Marc legt uit dat sommige Poolse bedrijven uitsluitend producten willen van het Flandria of Tomabel merk zodat zij zich kunnen onderscheiden van de concurrentie.

"Uiteindelijk is het op de Poolse markt een kwestie van vraag en aanbod, die wisselt van jaar tot jaar. Zo was de markt vorige zomer bijvoorbeeld erg slecht maar zijn we er in geslaagd alle Belgische producten af te zetten. Dit jaar is het tegenovergestelde het geval. We hebben een tekort aan Belgische aardappelen en er is een overaanbod aan Pools product. We exporteren daarom om het gat in de markt te dichten. Het is geweldig dat we samen kunnen zorgen dat tekorten aangevuld kunnen worden," aldus Marc Betjes.



Voor meer informatie:
Tom Premereur
Reo Veiling
Tel: +32 (0)51231211
Fax: +32 (0)51231289
Email: tprm@reo.be
www.reo.be

Marc Betjes
Lava
Tel: +32 (0)15504258
Fax: +32 (0)15504260
Email: marc.betjes@lava.be
www.lava.be
 
Publicatiedatum: