Gaan de verkopers van Nunhems ook Merlice verkopen? Wat verandert er voor de teler? Het zijn vragen die opkomen sinds gisteren bekend werd dat Monsanto en Bayer overeenstemming hebben bereikt over de overname van Monsanto. Maar daar is nog niets over te zeggen, vertelt John Willems. Hij is bij Bayer verantwoordelijk voor de afzet van de Nunhems groentenzaden. " het="" duurt="" nog="" tot="" eind="" 2017="" voordat="" de="" combinatie="" bayer-monsanto="" realiteit="" wordt="" en="" dan="" alleen="" als="" mededingingsautoriteiten="" overname="" goedkeuren. voor="" die="" tijd="" kunnen="" mogen="" we="" niets."<="" div="">
In de hele Bayer-Monsanto deal vormen de groentenzaden bovendien maar een klein deel van de bedrijven. De landbouwzaden in totaal zijn veel groter. De high-tech groentenzaden omvatten maar een procent van de totale omzet. Toch zijn beide bedrijven in de high-tech groentenmarkt behoorlijke spelers. "En we zien wel dat deze gewassen een groeimarkt vormen. Een van onze belangrijkste doelstellingen is al jaren om ons in de high-tech groenten te versterken en de investeringen hierin zijn al jaren opgevoerd. Deze overname past daarin. Ook Monsanto is in deze takken aan het investeren."
In die high-tech groente ziet Willems dat Bayer en Monsanto vooral aanvullend zijn. "Daar hebben we natuurlijk al inschattingen van gemaakt en we zien niet veel punten waarin we overlappend zijn." Kijkend naar de grootste drie gewassen, zijn zowel Bayer als Monsanto actief in de veredeling van tomaat. "Maar daarin moeten we ons als Bayer bescheiden opstellen. We zijn een relatief nieuwe speler met een beperkt marktaandeel in tomaten, maar willen er graag in verder." In komkommer is Bayer de grotere speler en heeft Monsanto kortgeleden een comeback aangekondigd. In paprika is Bayer momenteel helemaal niet actief.
Actief in de keten
De ontwikkelingen in de high-tech groenten gaan echter verder dan het veredelen van nieuwe rassen. "Om iets te betekenen in de wereldmarkt moet je grote investeringen kunnen doen in research en moet je betrokken zijn bij de hele keten, tot aan de consument. Ook daarom is het belangrijk in veel markten actief te zijn en ook een bepaalde omvang te hebben."
Dan is er nog de combinatie met gewasbescherming. Bayer is ook actief in de gewasbescherming voor de glastuinbouw. "We hebben al jaren geleden besloten deze specialismen apart te houden. Dat zit in het DNA van ons bedrijf. We willen met specialisten actief zijn in de markt van de groentenzaden en combineren dat niet met gewasbescherming."
Het is juist de combinatie tussen gewasbescherming en GMO-zaden die Monsanto in de landbouwgewassen tot een omstreden speler maakte. Voor de hight-tech groentezaden is dat geen issue, ziet Willems. "Sowieso niet omdat het genetisch modificeren van gewassen niet aan de orde is, maar ook omdat we dit niet combineren." Het imago wat Monsanto hierdoor heeft gekregen, is wel een onderwerp voor het bedrijf. "Het imago is voor ieder bedrijf belangrijk. We zullen moeten kijken hoe daarmee om te gaan - maar daar is nog lang geen besluit in genomen. Daar mogen we de komende jaren het hoofd over breken. Het samengaan van deze bedrijven biedt kansen om in de toekomst nieuwe producten en diensten voor de markt te ontwikkelen die tot nu toe niet mogelijk waren."