Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ocado onder druk

Azerbeidzjaanse telers werken samen met X5

Lidl breidt uit in Bulgarije
Lidl heeft in de hoofdstad Sofia zijn elfde Bulgaarse vestiging geopend. Voor het einde van 2016 wil de keten nog twee extra winkels openen. In 2017 zijn er plannen voor nog eens vijf vestigingen. (seenews.com)

VK: Ocado onder druk

De Britse online supermarkt Ocado heeft gewaarschuwd voor tegenvallende resultaten. De intense concurrentie op de markt leidt tot lagere winstmarges voor het bedrijf. Het lijkt er bovendien op dat deze situatie in de nabije toekomst niet zal verbeteren. Dit nieuws heeft onder andere als gevolg dat de aandelenkoers van het bedrijf is gedaald. Ondanks dit nieuws bedroeg de omzet van Ocado in het derde kwartaal £286,4 miljoen (€337,9 miljoen). In dezelfde periode vorig jaar was deze nog £252 miljoen (€297,3 miljoen). De omzet nam in het eerste halfjaar toe met 13,9%. Ook is in het derde kwartaal het aantal bestellingen toegenomen met 19% tot 226.000, wat het beste resultaat van Ocado in de afgelopen vijf jaar is. (Reuters)

Safeway opent nieuwe vestigingen in de Bay Area
Safeway gaat drie nieuwe winkels openen in de Bay Area. Volgens directeur Tom Schwilke van de afdeling van Noord-Californië zullen de nieuwe winkels aan de behoeften van consumenten tegemoet komen en in de omgeving nieuwe banen creëren. Ook zal er volgens hem in de nieuwe vestigingen een focus zijn op lokale en biologische AGF. (bizjournals.com)

Australië: Coles en Woolworths verlagen prijzen

Wegens de opmars van Aldi in het discountsegment hebben de Australische supermarktketens Woolworths en Coles de prijzen van een aantal A-merken in hun assortiment met 50% verlaagd. (startsat60.com


Australië: Aldi heeft nieuwe strategie bij AGF

Aldi wil de kwaliteit van zijn AGF verbeteren door een nieuw centraal inkoopbeleid te hanteren. Het nieuwe beleid wordt vanaf volgend jaar toegepast en maakt gebruik van flexibele contracten met leveranciers voor de lange termijn. Volgens retail-analist Ian Chitterer is het AGF-assortiment van Aldi vergeleken met concurrenten als Woolworths en Coles altijd van iets lagere kwaliteit geweest. "Maar tegelijkertijd waren de prijzen ook iets goedkoper. Aldi zou nu een kwaliteit kunnen verkrijgen die net zo goed is als de concurrentie, terwijl de prijzen net zo laag als nu blijven," licht Ian Chitterer toe.
Klik hier om verder te lezen op news.com.au.

Walmart krijgt groter marktaandeel ten koste van Target

Volgens analisten staat Wal-Mart Stores Inc. op het punt om zijn grip op de markt terug te winnen, terwijl concurrent Target Corp. juist marktaandeel binnen het supermarktsegment aan Walmart verliest. Het investeringsbedrijf Cowen & Co heeft de waarde van Walmart voor investeerders verhoogd naar "outperform" en die van Target omlaag bijgesteld naar "market perform". (marketwatch.com)

Italiaanse supermarktketen overweegt overname

De 90 jaar oude oprichter van de Italiaanse supermarktketen Esselunga overweegt zijn bedrijf over te laten nemen. Hiervoor is de hulp van Citigroup als adviseur ingeroepen. Met Citigroup wil Esselunga inzicht krijgen in de verschillende investeringsbedrijven die eventueel de keten over zouden kunnen nemen. Naar verluid zouden CVC Capital Partners en Blackstone al interesse hebben getoond in een overname. Esselunga is de derde grootste supermarktketen van Italië. Vorig jaar had de keten een omzet van €7,3 miljard. (Reuters)

All Day breidt uit in de Filipijnen

De Villar-groep gaat PHP1,4 miljard (€26,3 miljard) extra investeren in zijn retailtak All Value Holdings. Het geld wordt gebruikt om de All Day-supermarktketen in de Filipijnen uit te breiden. Volgens All Value-directeur Manuel B. Villar Jr. heeft de groep eerder al bescheiden successen geboekt in de supermarktsector. (igd.com)

Azerbeidzjaanse telers werken samen met X5

Bedrijven die aangesloten zijn bij de belangenorganisatie voor Azerbeidzjaanse AGF-telers en exporteurs (AMTIIA) kunnen binnenkort direct hun producten naar Rusland exporteren. De AMTIIA heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met de Russische retailketen X5 Retail Group. 
Klik hier om meer te lezen op azernews.az)

Franse biologische supermarktketen kiest voor Determine 
De Franse biologische supermarktketen NaturéO heeft voor Determine gekozen om zijn bedrijfsvoering efficiënter te laten lopen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een procure-to-pay-systeem en papierloze facturering. NaturéO is een familiebedrijf dat sinds 2007 organische producten aan consumenten biedt. De keten heeft een netwerk van 25 vestigingen in Frankrijk. (yahoo.com)

Kroatië: Agrokor stijgt op Deloitte-lijst
De in Kroatië gevestigde Agrokor Group is op de elfde positie gekomen in Deloitte's Top 500 van bedrijven in Centraal- en Oost-Europa. De keten is in een jaar tijd elf plaatsen gestegen. Volgens Agrokor komt dit voornamelijk door de overname van Mercator en de verbeterde resultaten van bedrijven die aan de Agrokor Group zijn verbonden.(esmmagazine.com)

20 jaar Carrefour Express in pompstations

Er is een nieuwe Carrefour Express-vestiging geopend in een BP-station in Parijs. Hiermee is een mijlpaal bereikt. Carrefour en European Forecourt Retail (EFR) werken nu al 20 jaar samen. (esmmagazine.com)

VS: Hogere omzet in vierde kwartaal voor UNFI
United Natural Foods zag zijn omzet in het vierde kwartaal toenemen dankzij een aantal overnames. De winst daalde echter door de kosten voor reorganisatie en afschrijvingen. In het kwartaal tot 30 juli nam de omzet toe met 7,4% tot $2,2 miljard (€2,0 miljard). De netto winst daalde met 3,9% tot $34,7 miljoen (€30,9 miljoen). (supermarketnews.com)

Amazon wil nieuwe pop-up-winkels openen

Amazon wil zich meer profileren door middel van fysieke winkels. In de komende twaalf maanden wil het bedrijf in winkelcentra verspreid over de VS een groot aantal pop-up-winkels openen. (retaildetail.eu)
Publicatiedatum: