Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Blijven inzetten op kwaliteit om dé prei-referentie van Europa te blijven"

Preivolume REO Veiling ruim 30% hoger dan eerste helft 2014

Tholen - Het volume prei bij de REO Veiling is de laatste twee jaar flink toegenomen. "Tijdens de eerste helft van 2016 lag de aanvoer van prei op onze veiling meer dan 30% hoger in vergelijking met dezelfde periode in 2014 en dit aan een duidelijk hogere prijs. Twee jaar werken aan het product werpt vruchten af voor onze regio en zijn producenten", zegt voorzitter van de REO Veiling, Rita Demaré in het voorwoord van de REO Actueel.



Inzet op kwaliteit

Dominiek Keersebilck, commercieel directeur van de REO Veiling, licht deze cijfers nog nader toe. "Dit jaar zaten we aan een vergelijkbaar aanvoercijfer als vorig jaar, dus dat betekent twee goede productiejaren op rij met een hoge aanvoer tot gevolg. De prijs ligt nu wel hoger dan in 2014. Momenteel zitten we aan 48 cent en toen was dat de helft." De belangrijkste reden van de combinatie stijgend volume en hogere prijzen is volgens Dominiek te vinden in de constante inzet op leverplicht en kwaliteit. "We zetten in op kwaliteit in alle gebieden van teelt tot sortering en in de verpakking. Wij hebben telers geadviseerd op teelt- en rassengebied en de leveringsplicht nog eens extra aangescherpt. Daarnaast blijven we kritisch bij de aanvoer op de veiling. Zo worden gerichte temperatuurcontroles uitgevoerd. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat de kwaliteit van de prei, ook bij een langer uitstalleven, wordt gegarandeerd. Om het misbruik van het referentiemerk Flandria te voorkomen, introduceerden we in 2015 de nieuwe preidoos. Ook aan deze verpakking brengen we de nodige aanpassing aan op vraag van onze producenten, handelaars en eindklanten.



Ook meer richting Spanje en Italië
Hij geeft aan dat dit door de klanten extra wordt geapprecieerd. "We hebben ons dit jaar ook ingezet op andere markten. Normaal gezien richtten we ons vooral op Frankrijk, Duitsland en Nederland en nu ligt de focus ook meer op Spanje en Italië. Je merkt dat bepaalde handelaars zich willen onderscheiden en bereid zijn om wat meer te betalen voor echte kwaliteitsproducten. De handel waardeert de inspanningen. Ik was onlangs nog op de markt in Barcelona en meerdere malen werd aangegeven dat men eindelijk weer eens wat kon verdienen aan prei. Dat is een goede zaak."

Volgens Dominiek is het voor de kleinschalige familiale tuinbouwbedrijven op het gebied van kostprijs soms moeilijk concurreren tegen grotere producenten uit andere teeltgebieden. "Daarom moeten wij het in West-Vlaanderen nog meer hebben van kwaliteit en service. We blijven ons de komende tijd inzetten op kwaliteit, want we willen op preigebied wel dé referentie van Europa zijn en blijven."

Voor meer informatie:
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare - België
+32 51 23 12 11
www.reo.be
info@reo.be